Ez lehet az ugródeszka webáruházaknak a külföldi terjeszkedéshez
A koronavírus nagy lökést adott a magyar e-kereskedelmi piac fejlődésének, ugyanakkor az export területén még óriási kiaknázatlan lehetőségek vannak, főleg a jelenlegi forintárfolyam mellett. A 15-20 ezer hazai webáruházból mindössze alig ezer olyan van, amely a belföldi mellett valamilyen külföldi piacra is szállít, pedig egy jelentős nemzetközi hálózattal és piacismerettel bíró szállítópartner kiválasztásával nagyban megkönnyíthető a külföldi terjeszkedés.
A koronavírus nagy lökést adott a magyar e-kereskedelmi piac fejlődésének. A teljes forgalom 2021-ben elérte az 1203 milliárd forintot, miután kétszer gyorsabban bővült, mint a COVID előtti években. A teljes kiskereskedelmi forgalomnak immár 10,4%-a zajlik az interneten, és a 6,5 millió aktív internetező magyar felnőtt közül több mint 3,7 millió rendszeresen vásárol termékeket az interneten.
Kutatás: kevés az exportáló magyar webáruház
A dinamikus bővülésnek köszönhetően egyre több kereskedő lát fantáziát a szektorban – ám van egy terület, ahol a hazai szereplők elmaradásban vannak a régiós versenytársakhoz képest. Tavaly 37 ezer fölé nőtt az online értékesítésre alkalmas weboldalak száma, ebből 15-20 ezer kizárólag webáruházként működik (vagyis offline nem értékesít). Ám alig ezer olyan van, amely a belföldi mellett valamilyen külföldi piacra is szolgáltat, legtöbbször Romániába, Szlovákiába, Németországba vagy Ausztriába – derül ki a Digitális Kereskedelmi Szövetség (DKSZ) megbízásából az év első felében készített kutatásból.
Mindeközben a hazai vásárlók körében a legnépszerűbbnek számító szolgáltatók között jó néhány cseh, lengyel vagy román online kereskedő van. A legalább 10 millió forint exportforgalmat realizáló mintegy száz webáruház külföldi forgalma 30-40 milliárd forint körül alakult tavaly, és a tanulmány szerint hosszú távon is gátolhatja magyar e-kereskedelem növekedését, hogy nemzetközi terjeszkedése még gyerekcipőben jár.
Piacismeret, logisztika – elsősorban ezért tartanak a külpiacoktól a hazai szereplők
Az Online Export Kutatás szerint az alacsony exportálási kedv mögött sok tényező húzódik meg, de az okok között vezető helyen szerepel a megfelelő piacismeret és logisztikai háttér hiánya. Az exportáló kereskedők pedig arról számoltak be, hogy a vámügyintézés, az ügyfélszolgálati feladatok megismerése jelentős kihívást jelent, akárcsak a megfelelő logisztikai partner, illetve fizetési szolgáltatók kiválasztása.
Egy jó logisztikai partner ugyanakkor lehetőséget is jelenthet, amely nagyban megkönnyítheti a külföldi piacokra való belépést – hívja fel a figyelmet Fagyas Szabolcs, a csomagszállítási piacon Magyarországon meghatározó szerepet játszó Packeta Hungary Kft. értékesítési igazgatója.
„Egy nagy nemzetközi háttérrel, piacismerettel és tapasztalattal rendelkező logisztikai cég ideális platformot jelenthet az exportpiacokra készülő online kereskedők számára. Ha egy webáruház úgy dönt, hogy egy több országban működő szállítópartnerrel dolgozik együtt, nem szükséges külön-külön szerződnie az egyes piacokon különböző cégekkel” – mutat rá a szakember. Hozzátette: a szállító partner leveheti az exporttal járó ügyintézés jelentős részét a kereskedőkről.
Az EU-n kívülre szállítani sem megugorhatatlan feladat
A Packeta Group 6 országban van jelen saját hálózattal, így partnere közvetlenül érhetnek el vele olyan régiós piacokat, mint a cseh, a szlovák, a lengyel és a román, emellett 70 szerződött partneren keresztül 34, az e-kereskedelem szempontjából fontos országba juttatja el ügyfelei csomagjait. E hálózathoz a webáruházak egyetlen alkalmazásprogramozási felületen (API) férhetnek hozzá, így egyszerű integrálni a honlapjukba.
„Noha a hazai e-kereskedelmi piac sok tekintetben még nem érte utol fejlettségben például a cseh és lengyel piacokat, de már most is rengeteg kiaknázatlan exportlehetőséget kínál. A gyenge forint alapvetően kedvez az exportra értékesítésnek, különösen a hazai előállítású termékek euróban és más külföldi devizákban történő értékesítésnek – tette hozzá Fagyas Szabolcs. – Az uniós szabályozások is kedveznek a határokon át ívelő kereskedelemnek, de az EU-n kívülre történő exportálás sem megugorhatatlan feladat főleg, ha a vámkezeléshez szükséges vámnyilatkozat kiállításában is segít a szállító partner.”
Kapcsolódó cikkek
- Az e-kereskedelmi cégek is megszenvedik a válságot
- Sok magyar webáruház megerősödhet ezekben a hónapokban
- Már nem éri meg külföldről rendelni, felpörögnek a magyar webshopok
- A webáruházak sikere múlhat a futárcégen
- A ruházat mindent visz, de az egészséget is online vesszük
- A GLAMI divatkereső tovább terjeszkedik Európában
- A Lumenet együttműködési megállapodást kötött a Webshippy-vel
- A legnagyobb forgalmú online kereskedők rangsora
- Glami.hu: nem várható visszaesés az online divatkereskedelemben
- Tippek, hogy senki ne váljon áldozattá az online csomagküldésben
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.