Trendek a logisztikában
A korona-vírus járvány okozta rendelkezések felgyorsították az online vásárlás felé való átállást megváltoztatva ezzel a vásárlási szokásokat. Az online értékesítés növekedése az intralogisztikai és raktári műveletek felfutását eredményezte. Nemzetközi és hazai viszonylatot nézve is egyre több vállalkozás ismeri fel, hogy sikerének kulcsa a belső termelési és elosztási folyamatok optimalizálásában, vagyis az intralogisztikában, és annak automatizálásában rejlik. De milyen kihívásokkal szembesül a logisztikai iparág, és milyen trendek várhatóak? A QLM piaci körképe.
Míg a 19. – 20. század fordulóján a világ népességének még csak egytizede élt városokban, napjainkban ez az arány már meghaladja az ötven százalékot – miközben már 8 milliárdra nőtt a populáció. A becslések szerint 2050-re a népességnek már több mint kétharmada lesz városlakó. Ezért is érdemes a nagyobb lélekszámú települések közelében fekvő területeken, a fogyasztókhoz közel kialakítani az elosztóhelyeket, raktárakat, kiépíteni a logisztikai infrastruktúrát. A stratégiai elhelyezkedés részben versenyképes szállítási időt nyújt, részben a vevők közelében lévő raktárak révén, jelentősen mérséklődhetnek a szállítási költségek, különösen a tartósan magas üzemanyagárak mellett.
Intralogisztika és MFC
A logisztika kiemelkedő válfaja az intralogisztika, azaz az anyag/áru kapun belüli beérkezésétől a készáru kamionra tételéig történő munkafolyamatok, az anyagok és áruk mozgatása és tárolása a cégen belül. Szakemberek szerint hamarosan az intralogisztika meghatározó trendje lesz az úgynevezett „utolsó mérföldes szállítás” kiszolgálása. Az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában már megjelentek a mikroteljesítési központok (micro fulfillment center – MFC), melyek lényege, hogy a netes vásárlókhoz a legközelebb helyezkedjenek el a maximális helykihasználással működő, automatizált raktárak. Ezeket már részben üzletekben, vagy azok mellett alakítják ki, hogy az ügyfeleket minél hamarabb elérhessék. Az e-kereskedelem felfutásával a fogyasztók igényei is folyamatosan változnak. A mikro teljesítési központok száma 2030-ra több mint hússzorosára fog nőni, a becslések szerint 2030-ra 7300 ilyen automatizált létesítményt telepítenek világszerte. Az ilyen központokat kisebb területen lehet kialakítani, így a maximális helykihasználással szinte „automatikusan” jár együtt az automatizálás.
Ember és szoftver irányította gépi világ
Életciklustól függően a tervezés, a kivitelezésmenedzsment, a raktártechnológia megléte, a szerviz, az üzemeltetéstámogatás és az optimalizálás is fontos szakasz a raktárműködésben. Sem az új raktárak építése, sem az új raktárterületek bérlése nem életképes gazdaságilag sok kiskereskedő számára, mivel az ellátási és anyagköltségek, valamint a bérleti költségek továbbra is emelkednek. A kiskereskedőknek költséghatékony megoldást kell keresniük, mint például az automatizált raktározás – az a folyamat, amely minimális emberi beavatkozással automatizálja a készletek raktárba, raktáron belüli és onnan történő szállítását. A belső logisztikában ma már több mint trend, szinte alapvető elvárás az automatizálás. Az Ipar 4.0 bevezetése, valamint terjedése arra késztette a gyártókat, termelőket, hogy digitalizálják ellátási láncukat, s hasznosítsák a legújabb, legfejlettebb technológiákat. A dolgok internete (Internet of Things – IoT) révén az internet alapú hálózaton az elektronikai eszközök már egymással képesek kommunikálni, az összekapcsolt adatok és gépek hálózatban működnek, melyet azért szakértelmével továbbra is az ember irányít. Az 5G vezeték nélküli hálózat pedig megsokszorozza a kommunikációs sebességet. Együttes alkalmazásuk jelentősen növeli a termelékenységet a gyártó-, feldolgozó- és szolgáltatóiparban, s hozzájárul a munkaerő és a berendezések harmonikus felhasználásához. „Jól látható, hogy az automatizálás egyre nagyobb teret nyer a logisztikai iparágban is. Egyre gyakoribb, hogy egy szükséges fejlesztés rendszerszintű beavatkozást igényel, például a manuális működést automata rendszerekkel szükséges felváltani. Egy rendszerintegráció során lehetőség van arra is, hogy a beszerzett raktárirányítási szoftver működését összehangolják a megrendelő vállalkozás IT-eszközeivel, vállalatirányítási szoftverével. Intralogisztikai fejlesztésekkel egy vállalkozásnak növekedhet az operáció minősége, egyben a hatékonysága, eredményessége, miközben a működési költségek jelentős mértékben lefaraghatók” – mondja Bérces Pál, a QLM cégcsoport tulajdonosa.
Ma már automatizálás nélkül nem létezik fejlett logisztika. Az automata berendezések, önvezető járművek mind-mind az okosraktárak jellemzői, és az automatizálás nem csupán modern gépek és eszközök hadrendbe állítását jelenti, hanem korábbitól eltérő szemléletet is feltételez, melynek fontos része a környezetvédelem és a fenntartható fejlődés. Európaszerte a raktárautomatizálási piac várhatóan körülbelül 13,67%-os átlagos éves növekedés várható a 2022–2027 közötti előrejelzési időszakban.
A trendeket és az előrejelzéseket figyelve jól látható, hogy a raktárak logisztikai tervezése rendszer szinten és az automatizálás a raktározási hatékonyság fontos lépései, és egyre több vállalat fogja alkalmazni a közeljövőben.
Kapcsolódó cikkek
- A Palletways négy éve indította el magyarországi hálózatát
- Okoseszközök segítik a DACHSER-t a nemzetközi gyűjtőforgalomban
- Bemutatásra került a legújabb Logisztikai Évkönyv
- Európai szintű fulfillment központ nyílt a webáruházak számára Magyarországon
- Mélypontra esett az európai logisztikai kínálat
- Megújul a Trans-Sped flottája
- Nem lesz elég karácsonyi ajándék?
- Elindítja első, két vidéki várost összekötő gyűjtőjáratát a Dachser Magyarországon
- Tehermentesíti raktári dolgozóit a Dachser
- A Dachser üzembe helyezi első hidrogén üzemanyagcellás tehergépkocsiját
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.