Így lehet spórolni az e-aláírás segítségével
Az elmúlt két évben duplájára nőtt az irodákban is használt nyomtatópapír ára és sokat lehet hallani arról is, hogy a közeljövőben akár hiány is felléphet a papírtermékek piacán. Mindez azt is jelenti, hogy a papírmentes működés, a digitalizáció, nemcsak zöldebbé, de olcsóbbá is teheti a cégek vagy az állami szektor működését hosszútávon, ahol százezres, milliós nagyságrendben nyomtatnak dokumentumokat.
„Egyre több ügyfelünktől halljuk, hogy lokális-, globális iránymutatások hatására korlátozzák és egyre szigorúbban ellenőrzik az irodai papír felhasználását. Korábban inkább a hosszútávú fenntarthatóság miatt került mindez előtérbe, de mára a papír ára is drasztikusan megemelkedett, így mostanra a megtakarítási szempont, azaz a költséghatékony működés is egyre jelentősebb. Fontos érteni, hogy ma már tulajdonképpen, főleg a megszokás miatt használunk papírt az irodai-, üzleti- és a közigazgatási folyamatok támogatására. A technológiai háttér már több évtizede adott ahhoz, hogy elektronikusan, a digitális térben maradva írjunk alá bármilyen dokumentumot, szerződést, okiratot, sőt bármilyen digitális tartalmat vagy akár tranzakciót.” – emelte ki Espán Zsolt a digitális hitelesítésre és e-aláírásokra specializálódott Microsec értékesítési igazgatója.
COVID után a nyomtatópapír árának hektikus változása is lökést adhat a digitalizációnak?
„A COVID lezárások alatt számos partnerünk tért át elektronikus aláírásra, mert az otthoni irodákba kényszerülő alkalmazottak már nem minden esetben voltak képesek nyomtatni, majd papíron, tollal aláírni és postázni a szükséges dokumentumokat. Teljesen körülményessé váltak a papír alapú folyamatok. Továbbá a napi szintű ügyviteli folyamatoknak személyes találkozás nélkül is működniük kellett. Egy e-aláíró tanúsítvány birtokában minden olyan dokumentumot, amelyet korábban tollal, kézzel írtak alá, már nyomtatás nélkül elektronikusan tudtak szignózni úgy, hogy a dokumentumok megosztása, továbbítása is a digitális térben történt.” – mutatott rá Espán Zsolt. A szakember szerint egyfajta digitális robbanás zajlott ezen a területen is a lezárások időszakában: jelentősen nőtt az elektronikusan aláírt dokumentumok száma. Most a papír árának szignifikáns növekedése – amely (kereskedőtől függően) 2-3 szoros dráguláson is keresztül ment az elmúlt években – terelhet át egyre több és több céget papírmentes, olcsóbb és digitalizáltabb működésre.
Sok kicsi, tényleg sokra mehet…
„A drasztikus energiaár-növekedésre, a globális gazdasági helyzetből adódóan vagy inflációs hatások miatt egyre dráguló alapanyag árakra kevés hatása lehet a legtöbb vállalatnak. Azért azonban bárki tud tenni, hogy kisebb-nagyobb belső megtakarításokat, költségoptimalizálást hajtson végre. Ebben a papíralapú folyamatok digitalizációja vonzó lehetőségnek tűnik és gyakorlatilag adja is magát az elektronikus aláírás, mint megoldás. Ha csak azt vesszük, hogy január végén az M30-as NAV nyomtatványokat milliós nagyságrendben nyomtatták ki, miközben ez digitálisan is átadható lett volna már az alkalmazottaknak, akkor rögtön érezhetővé és egyértelművé válik, hogy mennyi pénzt költünk még mindig – tulajdonképpen feleslegesen – irodai nyomtatásra és magára a papírra is.” – foglalta össze Espán Zsolt.
Milyen dokumentumokat írhatunk alá elektronikusan?
A hazai és uniós jogszabályok (különösen a bizalmi szolgáltatásokat szabályozó ún. eIDAS rendelet) alapvetően teljes körben támogatják az e-aláírás alkalmazását. Akár üzleti-, akár magánügyben járunk el, bármilyen általunk elektronikusan, minősítetten aláírt és időbélyegzett dokumentum teljes bizonyító erejűnek minősül. Így bármilyen jogi eljárásban, bíróság előtt a kézzel – akár két tanú előtt tett – aláírással egyenértékű. Jellemzően bármilyen iratot, szerződést, teljesítés igazolást, beszerzési/közbeszerzési vagy audit dokumentumot, munkaszerződést, HR dokumentumot, elektronikus tranzakciókat vagy éppen NAV-os, CSOK-os beadványt is aláírhatunk elektronikusan.
Kapcsolódó cikkek
- Így előzhetik meg a cégek a jövő évi papírlavinát
- Magánszemélyeknek díjmentesen biztosítja az e-aláírást az e-Szignó terminál
- Változott a Cégtörvény – itt az online alapított cég
- Az állam lehet az egyik katalizátor a digitális ügyintézés terén
- Váratlan üzleti helyzetek kezelése a vakáció alatt
- A német autópályákon a magyar IT biztonságban hisznek
- Nem utópia: ügyfélszolgálat helyett e-aláírás mobilon
- A hűsítő medencéből is aláírhatók elektronikusan a határidős céges dokumentumok
- 10 éven belül eltűnhet a klasszikus ügyfélszolgálati irodák többsége
- Most ingyenesen biztosítja az e-aláírásokat magánszemélyeknek a NETLOCK
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.