Válaszok a HR legnagyobb kihívásaira a következő három évben
Tehetségpiacok létrehozása, belső információáramlás, súrlódásmentes digitalizáció – három lehetőség a HR területek számára, hogy felkészüljenek a jövőbeli kihívásokra, megfeleljenek a munkavállalói elvárásoknak a következő néhány évben. A KPMG szakmai konferencián mutatta be globális Future of HR kutatását, amelyben felsővezetőket kérdezett arról, milyen várható nehézségekkel küzdenek majd a HR területek, és hogyan orvosolnák például a munkakultúra, a munkatársi összetétel, a motiváció területén jelentkező problémákat.
Nem sok haladékot kaptak a HR területek, hogy fellélegezzenek a globális COVID-19 járvány, az azzal járó nyomás, számos drámai, gyors és mélyreható változás, átalakulás után. A járvány idején helyükön maradt munkavállalók, ahogy az várható is volt, az új lehetőségeket, a munkavégzés új módjait kezdték keresni 2022-ben. Az elvárások között ma már olyan szempontok szerepelnek, mint a valódi rugalmasságot nyújtó távmunka, a tanulási és fejlődési lehetőségek, az erős pénzügyi ösztönzők, vagy az átlag feletti juttatások, amelyekért a dolgozók munkahelyet is gyorsabban hajlandóak váltani.
A KPMG Future of HR kutatása 2020 óta tekinti át a HR legnagyobb kihívásait és legjobb gyakorlatait. A KPMG szakemberei ezúttal is igyekeztek megállapítani, melyek lesznek a jövőben a terület prioritásai, hol szembesülnek a legnagyobb hiányosságokkal, és mit tehetnek a nehézségek leküzdése érdekében. Ami a jövőt illeti: a járvány előtt a legtöbb szervezet és HR területeik még 2030-ig terveztek előre, a korlátozások elmúltával viszont már csak 2025-ig. Az új irány: kisebb lépések, nagyobb mozgékonyság, és szükség esetén mozgástér a tervek módosítására.
A KPMG ezúttal 300 HR felsővezetőt kérdezett azokról a kihívásokról, amelyekkel az érintettek jelenleg is küzdenek, és várhatóan még három év múlva is szembesülni fognak. A válaszadók 61 százaléka érezte úgy, hogy a külső munkaerőpiaci hatások miatt változtatni kell a munkavállalói értékajánlaton. A tehetségek megszólítása, fejlesztése és megtartása szempontjából felük említette az értékajánlat legfontosabb összetevői között a vállalati kultúrát, csaknem ugyanennyien a cég értékeit és célját, 33-34 százalékuk pedig a tisztességes fizetést, illetve a rugalmas munkavégzést.
A 300 megkérdezett HR felsővezető válaszai alapján a KPMG hat kulcsterületet azonosított, amelyet 12, úttörőnek tekinthető szervezet képviselőivel járt körül, olyan HR-vezetőkkel készítve interjút, akik minden tapasztalható bizonytalanság ellenére valódi változásokat érnek el.
A Future of HR tanulmány az említett hat kulcsterület közé sorolja a stratégiai gondolkodást, a digitális technológiák súrlódásmentes integrációját, a munkavállalói jóllétet, az ESG középpontba helyezését, a tehetségek piacának kialakítását és az emberi erőforrások analitikájának fejlesztését.
Stratégiai áramlás biztosítása a HR funkción keresztül
A felsővezetők 60 százaléka gondolja úgy, hogy a következő két-három évben megváltozik a HR működési modellje. Az úttörők egyre gazdaságosabb és hatékonyabb HR funkciókat alakítanak ki azzal az átfogó szemlélettel, hogy a HR hagyományos területein, a toborzáson és a bérelszámoláson túl is hozzájáruljanak szervezeteik céljainak eléréséhez. Fontos, hogy elérjenek minden szervezeti egységet, elemzésekkel támogassák a döntéshozatalt – beágyazódva minden funkcióba és a felsővezetésbe, demonstrálva ezzel a funkció értékességét.
Digitális szemlélet gondolatokban, szavakban és tettekben
A megkérdezettek 39 százaléka számára az egyik legfontosabb fókuszpont a HR szolgáltatások automatizálása. Ugyanennyien gondolják azt, hogy kiemelt fontosságú a digitális technológia bevezetése a HR-be az alapvető HR nyilvántartási rendszeren túl.
Egyértelmű, hogy a munkavállalók versenyhelyzetben nem fogják tolerálni a régi rendszereket, folyamatokat. Így mindennek, amit a HR terület kínál, magas színvonalúnak, zökkenőmentesnek, testreszabottnak kell lennie, és adatokra kell épülnie. Az úttörők – egyebek mellett a távmunka elősegítésével – túllépnek a szükséges technológia bevezetésén, és a digitális technológiát a súrlódásmentes, motiváló munkakörnyezet kialakításában hasznosítják. Ez aztán olyan folyamatokat is lehetővé tesz, mint például a munka közbeni tanulás.
Jóllét és jó közérzet
A felsővezetők 85 százaléka értett egyet azzal, hogy az elmúlt két-három évben az alkalmazottak egészsége és jólléte fontosabbá vált a szervezetek számára. A dolgozók idén még több és még jobb támogatásra vágynak ezen a téren. Ez különösen igaz a fiatalabb generációra. Az úttörők tudják ezt, és rugalmasan reagálnak ezekre az igényekre – a HR területek olyan újításokat keresnek, amelyek a munkavállalók jóllétét helyezik előtérbe, miközben az üzleti igényeket is kiszolgálják, támogatják.
A HR funkció mint a vállalat ESG vállalásainak zászlóvivője
A HR funkciónak komoly szerepe van a vállalati kultúra alakításában, így arra is hat, hogy hogyan viszonyulnak a munkavállalók a cég ESG elkötelezettségeihez. Az úttörők a meghatározástól a valóra váltásig vezető szerepet vállalnak a szervezeti célok megvalósításában. Kiemelten figyelnek az ESG célok teljesülésére, és mozgósítják csapataikat a nulla kibocsátásra irányuló stratégia érdekében is. Ez a szervezet minden részét áthatva az ügyfélélményre is kedvező hatással van.
Belső tehetségbázis kiépítése – Kompetenciákat a feladatokhoz
Halász Erika, a HR szolgáltatásokat is biztosító Stratégia és Működési üzleti tanácsadási terület vezetője szerint a kutatás egyik legfontosabb megállapítása, hogy a gyorsan változó szervezetekben megkövetelt készségek és a munkaerőhiány miatt újra kell gondolni a klasszikus felfogást: az emberek munkakörben való alkalmazását részben felváltja majd a képességeket feladatokhoz rendező környezet. Az úttörők éppen ezért átszervezik a képességek elosztását a szervezeten belül, hogy mozgásban tartsák tehetségeiket. A tehetségek piacával kísérleteznek, egyesítve a munkavállalói adatokat, üzleti elemzéseket és előrejelzéseket. A tehetségbázis még a leginkább újító szellemű HR területeken is csak most alakul ki, az úttörők azonban mégis nagyon komolyan veszik, és a verseny egyik kritikus eszközeként kezelik.
Adatelemzéstől a tettek mezejére – biztonságosan
Az úttörők már túl is vannak a teljesítményindikátorok követésén és a dashboardok kialakításán. Ehelyett az üzleti területek kérdéseire adnak válaszokat, és erre a kapcsolati elemzéseket, az emberi kapcsolatrendszerek tudományát alkalmazzák. Ezzel olyan értékláncot hoznak létre, amellyel a HR elemzők a megfelelő kérdések feltevésétől eljutnak a jelentőségteljes elemzésekig és lépésekig. Mára kialakítottak egy átfogó képességet, amely a javaslatoktól a korrelációk felfedezésén keresztül eljut a stratégiát, elköteleződést, a munkavállalók megtartását és a karrierlehetőségeket támogató lépésekig.
Kapcsolódó cikkek
- Európai szinten is élen jár HR-digitalizációban a magyar WHC Csoport
- Eszeveszett tempóban forgatja fel a technológia a HR szakmát
- A HR-ben is jönnek a robotok
- Akár 80%-os költségmegtakarítást hozhat a cégeknek a HR folyamatok digitalizációja
- Átfogó hazai körkép született a HR digitalizáció jelenéről és jövőjéről
- Bővült az online megkötött biztosítástípusok köre a KPMG és az NRC felmérése szerint
- Elengedhetetlen HR digitalizáció: hazai rendszermegoldások és tapasztalatok testközelből
- Még mindig nem használjuk fel hatékonyan az adatokat
- Digitalizáció és fenntarthatóság a termelő vállalatok napirendjén
- A kiberkockázat és a vállalati visszaélések a távmunka-boom árnyoldalai
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.