6 nehézség, amivel minden startup találkozhat befektetők keresése közben
Az első befektetők megtalálása kulcsfontosságú lépés a startupok számára, de a folyamat során számos akadályt kell leküzdeniük. Az EIT Health, Európa legnagyobb egészségügyi innovációs hálózatának tapasztalatára támaszkodva elmélyedünk azokban a legfőbb akadályokban, amelyekkel a startupok ebben a kritikus fázisban találkoznak. Eloszlatjuk a tévhiteket a könnyen megszerezhető pénzt kínáló befektetőkkel kapcsolatban és megmutatjuk, hogyan lehet a megfelelő befektetőket megtalálni. Ezután pedig megmutatjuk, hogyan lehet a nehézségeket leküzdeni az EIT Health Attract to Invest programjában való részvétellel, és bemutatjuk egy, a programban már részt vevő sikeres horvátországi startup történetét is.
A finanszírozás komoly kihívást jelent a korai szakaszban lévő startupok számára. Különösen igaz ez a közép-, kelet- és dél-európai vállalkozásokra. Az Európai Unió és a tagállamok intézményei által az elmúlt években elősegített fontos változásoknak köszönhetően ma már számos program foglalkozik ezekkel a kihívásokkal, és a startupok számára sokkal könnyebbé vált a finanszírozási opciók feltérképezése. A startup alapítók mégis hajlamosak arra, hogy mindenhol befektetést keressenek, ahelyett, hogy az olyan megfelelő befektetők megtalálására összpontosítanának, akik illeszkednek a hosszú távú stratégiájukhoz.
Ez csak néhány a számos buktató közül, amellyel a startupok a befektetők keresése során találkozhatnak, de ezekre is van megoldás. Békási Tamás, az EIT Health RIS*-régiójának üzlet fejlesztési menedzsere osztja meg tapasztalatait az alábbiakban.
Kulturális felkészültség: A startupoknak gyakran hiányzik a kulturális háttere az intézményi befektetőkkel való együttműködéshez. Sok startup alapító baráti-családi környezetből érkezik, ahol rugalmas viszonyokhoz szoktak. Amikor azonban ezek a tapasztalatlan és gyakran fiatal csapatok tapasztalt üzleti szakemberekkel kerülnek kapcsolatba, másfajta hozzáállást kell megszokniuk. Békási Tamás szerint "a startupoknak meg kell tanulniuk együttműködni, és megérteniük a befektetők elvárásait. Kulcsfontosságú felismerni, hogy a befektetők nem kegyetlen farkasok, de nem is önzetlen angyalok, hanem üzletorientált emberek".
A szakértő hozzátette: "Ez a kihívás különösen az egészségügyi startupoknál jelentkezik, ahol a diákok és orvosok gyakran anélkül vágnak bele innovációs fejlesztésekbe, hogy rendelkeznének a befektetések világában való eligazodáshoz szükséges üzleti érzékkel.”
A megfelelő befektető kiválasztása: Békási Tamás szerint az első befektető kiválasztása olyan, mint a házasságkötés. A legjobb esetben a partnerség egy életen át tart. Ha azonban a párosítás nem megfelelő, az fájdalmas és potenciálisan káros szakításhoz vezethet. A startupok már amúgy is sérülékeny állapotban vannak, és egy szakítás további terhet jelenthet, ami akár a cég bukásához is vezethet. Ezért fontos, hogy gondosan válasszuk ki azokat a befektetőket, akik összhangban vannak a start-up céljaival, értékeivel és hosszú távú elképzeléseivel.
A tévhitek eloszlatása: Sok induló vállalkozás tévesen azt hiszi, náluk van az összes ütőkártya és mindenki az ő kegyeikben akar járni, mert ők annyira különlegesek és értékesek. Ugyanakkor a befektetők is beleesnek időnként abba a hibába, hogy azt hiszik, a pénzükért mindent kontroll alatt tarthatnak. "A valóságban ez egy együttműködésen alapuló kapcsolat, ahol mindkét fél egymás hasznáért dolgozik. A startupok kiváltsága, hogy megválasszák partnereiket, de fel kell ismerniük azt az értéket is, amit a befektetők letesznek az asztalra" – hangsúlyozza Békási Tamás.
Stratégiai befektetések: Az átgondolt stratégia nélküli befektetés sokba kerülhet. Egyes startupok a befektetőkre úgy tekintenek, mint könnyű pénzszerzési lehetőségre. Egy sikeres pitching esemény után a befektetők megkereshetik őket egy csábító ajánlattal, de ez lehet, hogy egyszeri üzletnek bizonyul, amely nem illeszkedik a vállalat hosszú távú terveibe. Az Békási Tamás szerint kulcsfontosságú, hogy a befektetési ajánlatokat gondosan értékeljék, és biztosítsák, hogy azok összhangban legyenek a stratégiai célokkal.
A vállalat alul- vagy túlértékelése: A startupok gyakran nehéz döntésekkel szembesülnek a vállalatuk értékelésekor. Előfordulhat, hogy kis befektetésért jelentős részesedést adnak el, mert nagy szükségük van a pénzre. Azonban az is megeshet, hogy nem veszik figyelembe ennek következményeit a későbbi finanszírozási körökre nézve, amikor még több tőkéről kellene lemondaniuk. Ezzel szemben, ha az első körben túlértékelik ötletüket, az megnehezítheti további befektetők bevonását, akik képesek vagy hajlandóak lehetnek nagy összegű támogatást biztosítani, így kulcsfontosságú a megfelelő egyensúlyt megtalálniuk.
Befektetői hírnév: A befektető hírneve hatással lehet a start-up jövőbeli finanszírozási erőfeszítéseire. "Ha egy befektetőnek rossz a megítélése, vagy köztudottan nehéz vele együtt dolgozni, az visszatarthatja a későbbi befektetőket a későbbi finanszírozási fordulókban való részvételtől, mivel szindikátusi megállapodást kell kötniük egymással. Bár az első körös befektető gyakran kritikus a túlélés szempontjából, fontos figyelembe venni a hírnevének hosszútávú következményeit is" – emeli ki Békási Tamás.
A kihívások leküzdése gyakorolható forrásteremtő bootcampeken és igazgatósági ülés szimulációs gyakorlatokon
Az olyan befektetésekre fókuszáló programok, mint az EIT Health Attract to Invest nevű programja, segítenek legyőzni ezeket a kihívásokat. A program (amelynek a jelentkezési határideje 2023. július 21.) olyan induló vállalkozások támogatására összpontosít, amelyek már piacra léptek és értékesítettek is termékeikből vagy szolgáltatásukból és felkeltették a potenciális befektetők érdeklődését. A program két fő oktatási modulból áll:
1. Fundraising (forrásteremtő) Bootcamp: Ez a modul a fent említett kihívásokkal és buktatókkal foglalkozik. A résztvevők nem kezdők; különböző rendezvényeken és versenyeken már jelentős pitching-tapasztalatot szereztek. A befektetők előtti pitching azonban más készségeket és tapasztalatokat igényel, amelyek megszerzésére ez a program kiváló. A program során olyan kulcsfontosságú eszközöket is bemutatnak és kidolgoznak, mint a Term Sheet (A befektetési szerződés előtt kötött, írásos megállapodás, mely szabályozza a céltársaság és a befektető jövőbeni együttműködésének jogi és üzleti feltételeit, kereteit**) és a befektetési stratégia (a befektetés és a vállalat szerkezetének felvázolása ötéves távlatban).
2. Igazgatósági ülés szimulációja: Ez a modul a igazgatótanácsi ülések szimulálásával készíti fel az induló vállalkozásokat arra, hogy milyen lehet a befektetővel a partneri kapcsolat a valóságban. Minden csapat egy valódi befektetőt kap, aki kéthetente kihívások elé állítja és kérdéseket tesz fel nekik, olyan témákat érintve, amelyekre nem feltétlenül számítanak. A cél nem az elrettentés, hanem inkább az, hogy megismertesse velük a lehetséges kihívásokat.
Az oktatási modulokon kívül az Attract to Invest program 25 000 euró vissza nem térítendő támogatást is nyújt, amely a következőket foglalja magában:
– 4000 euró a bootcamp utazási és szállás költségeire Bécsben.
– 6000 euró az EIT Health Mentor és Coaching Network tanácsadói szolgáltatásaira. Ez a tanácsadói hálózat több száz különböző területről érkező szakértővel áll a startupok rendelkezésére. A mentorok között jogi, kommunikációs, értékesítési szakértők, valamint orvosok például onkológusok vagy radiológusok és különböző országokra specializálódott szakemberek akár Norvégia vagy Németország piacára szakosodott szakemberek is megtalálhatók.
– 15 000 euró, amelyet az induló vállalkozás a rövid és hosszú távú tervei alapján oszthat be (pl. seed funding, Series A befektetés, közösségi finanszírozási kampányok). Az EIT Health nem kér ezekért cserébe saját tőkét.
Idén szervezik meg a programot másodszor. Az idei programra ja jelentkezés jelenleg is zajlik. Idén egy további elemet is bevezettek: a november elején megrendezésre kerülő nagydöntőt. A résztvevő csapatoknak lehetőségük van további finanszírozásért pályázni. Mind a 15 csapat bemutatkozik a zsűri előtt, és az első három helyezett 25 000, 15 000, illetve 10 000 euró pénzjutalomban részesül. Mindemellett az esemény értékes kapcsolatépítési lehetőséget kínál a befektetőkkel. A programban részt venni kívánó alapítók július 21-ig jelentkezhetnek a program weboldalán.
Sikertörténet Horvátországból
Az Ani Biome, a bélflórát erősítő fermentált zöldség- és gombakivonatokra specializálódott horvát vállalat eredményessége is bizonyítja az Attract to Invest program sikerét. A startup alapító egy életveszélyes bélgyulladással kapcsolatos személyes problémája inspirálta termékük kifejlesztését. Az Ani Biome piacképes termékéből már több mint 700 000 kelt el. Az Attract to Invest program 2022-es kiadásában való részvételük sikeres forrásgyűjtéshez vezetett, 1,2 millió eurós seed funding finanszírozást biztosítva. Jelenleg egy újabb finanszírozási körben vesznek részt, bevont tőkéjük így összesen 3,8 millió euróra nőtt.
"A befektetők megtalálása kétségtelenül kihívást jelent a startupok számára, de a legfontosabb, hogy a megfelelő befektető megtalálására összpontosítsanak, ne pedig a nehézségeken rágódjanak" – zárja Békási Tamás. Hozzáteszi: "Az EIT Health Attract to Invest programja oktatási modulokkal kínál megoldási lehetőségeket az akadályok leküzdésére és a finanszírozás megszerzéséhez szükséges ismeretekkel, készségekkel és támogatással látja el a startupokat. Stratégiai megközelítéssel és tapasztalt szakemberek útmutatásával az induló vállalkozások leküzdhetik az akadályokat, és sikeressé válhatnak a piaci versenykörnyezetben is"
A mellékelt illusztrációkon a programban tavaly résztvevő csapatok láthatók.
___________________________
*Az EIT Regionális Innovációs Rendszert (EIT RIS), mely 13 országot foglal magába, az Európai Innovációs és Technológiai Intézet (EIT) hozta létre az innovációban élenjáró és a fejlődésben lévő régiók közötti szakadék csökkentése érdekében.
**A definíció forrása: https://forbes.hu/extra/startup-szotar/term-sheet
Kapcsolódó cikkek
- Az Epson támogatásával tör előre az űrrobotikai startup
- Egymillió eurós tőkeinjekciót kapott a Munkahelyeink.hu karrierportál
- Zöld gasztroreformot hirdet a magyar startup
- Több mint 10 éves csúcson a magyar M&A piac
- Az ABB befektet az OKTO GRID-be
- Magyar startupok jelentkezését is várja Bécs
- Magyar startup 2022-es legek a Tőkeportál évindító eseményén
- A magyar startup ökoszisztéma 2022-es legjeivel indul az új év
- 500 millió eurós tőkealap segít a klímavédelemmel és ipari technológiával foglalkozó startupoknak
- Magyar start-up lett második a 2022-es InnoStars Awards versenyen
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.