Hogyan védje egy kkv a márkáját? Még pályázható a védjegybejelentési támogatás
„Ezerszer egyszerűbb és olcsóbb egy védjegy bejegyzése, mint jogi vitába bonyolódni vagy új márkát felépíteni. Védjegyoltalom nélkül, ha a konkurencia megtévesztően hasonló termékeket és emblémákat használ, évekbe és tetemes perköltségbe is telhet, mire jogorvoslatot nyerhetünk. Ezzel szemben, egy bejegyzett védjeggyel ez gyerekjáték” – érvel Dr. Bodó Gergely ügyvéd, a Bodó Ügyvédi Iroda vezetője.
A januárban indult támogatási program keretében az Európai Unió visszatéríti a nemzeti vagy uniós védjegyek, formatervezési minták bejelentési díjának 75 százalékát, illetve az Unión kívüli védjegyek 50%-át.
Egy vállalkozás legfeljebb 1000 euró összegű visszatérítést kaphat. A pályázaton európai uniós székhellyel rendelkező, mikro-, kis- vagy középvállalkozások vehetnek részt. A pályázat 2023. december 8-ig tart. A pályázati keretösszeg 25 millió euró, a pályázatok elbírálása érkezési sorrendben történik, tehát érdemes mihamarabb benyújtani.
Kinek érdemes a védjegyoltalommal élni?
„Nagyon nehéz meghúzni a határt, szívem szerint azt mondanám, minden működő vállalkozásnak. De talán könnyebben választ kaphatunk, ha megfordítjuk a kérdést: mekkora veszteséggel járna, ha egy másik cég megtévesztésig hasonló névvel folytatna hasonló tevékenységet? Ha ez nagyobb vagy egyenlő a védjegy költségével, már megéri befektetni. Az aktív kommunikációt folytató cégek számára pedig kifejezetten javasolt élni a védjegybejelentés lehetőségével, hiszen ilyenkor a márkanév széles körben forog, a másolás kockázata is nagyobb” – tanácsolja Dr. Bodó Gergely.
Gyakori kérdés, hogy mit lehet levédeni, mi nevezhető védjegynek? Védjegy lehet a márkanév, terméknév, termék vagy szolgáltatás különböző elemei, a neve mellett, az írásmódja, grafikája és például a színei is, melyek az egyediséget biztosítják. Emellett minden egyéb egyedi ismertetőjel levédhető, például egy szlogen.
A vállalkozás tevékenységének helyszínétől, valamint jövőbeli terveitől függően három besorolású védjegyoltalom közül lehet választani. A nemzeti védjegy bejegyzés Magyarország területén biztosítja a védjegyoltalmat, az Európai Uniós védjegy bejegyzés az Európai Unió minden tagállamára kiterjed, míg a nemzetközi védjegy bejegyzés azokban az országokban biztosít védjegyoltalmat, ahol bejegyezték. Kiemelkedő jelentősége van a védjegybejelentés napjának, ugyanis ettől számítják a védjegy elsőbbségét.
A nemzeti védjegy dokumentációja egyszerűbb, azonban az Uniós és nemzetközi pályázat összetettebb a folyamat. Dr. Bodó Gergely szerint a védjegyek bejelentésekor és a védjegyoltalom bitorlását követően is érdemes ügyvéd segítségét igénybe venni a jogszerűség biztosítása érdekében.
Mit tehet az, akinek jogtalanul használják a márkanevét, logóját?
Amikor egy logót, emblémát, márkanevet valaki jogtalanul használ, akkor bitorlás történik. Ha a két szolgáltatás vagy termék közötti hasonlóság véletlen, azt a jog jóhiszemű bitorlásnak is nevezi.
Ilyenkor gyakran egy ügyvédi felszólítás után kiderül, hogy a bitorlás nem volt szándékos és a bitorló azonnal megváltoztatja a megtévesztő márkajegyeket. Súlyosabb esetben azonban a másolás következtében védjegybitorlás miatt eljárást kell kezdem. Ilyenkor mindig ügyvéd jár el, hiszen bírósági tárgyalásra is sor kerül.
____________________
Kapcsolódó cikkek
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Seco honlapja az ügyfelek kezébe adja a hatékonyság erejét
A Seco weboldala új, úttörő funkcióval bővül, amely segítségével az ügyfelek azonnal összehasonlíthatják a rendelkezésre álló lapkákat, így gyorsan megtalálhatják és megrendelhetik a jelenlegi szerszámaiknak megfelelő, illetve az azoknál akár kiválóbb cseretermékeket a Seco kínálatából.
Magyar klíma-körkép: a többség klíma nélkül várja a kánikulát
A magyarok 67 százalékának nincs otthon klímája, legnagyobb arányban ventilátorral hűtenek a nyári melegben. Akik mégis vásárolnak, azok egyértelműen az ár és az energiafogyasztás alapján hozzák meg a döntésüket – derül ki a Hisense friss reprezentatív kutatásából.
Stratégiai összefogás az AWS és a Deloitte közt
Több éves, átfogó, stratégiai együttműködésbe kezdett a világ legnagyobb vezetési tanácsadó cége, a Deloitte, valamint a világ legnagyobb nyilvános felhőszolgáltatója, az Amazon Web Services (AWS). A kooperációjuk célja, hogy felgyorsítsák a vállalatok digitális transzformációját, az üzleti műveleteik felhőbe terelésével felkészítsék őket az egyre élesedő versenyre, valamint maximalizálják számukra a felhőalapú technológia üzleti előnyeit.
A SteelSeries bemutatja a fehér színű Arctis Nova Pro sorozatot
A SteelSeries, a gaming kategóriában legtöbbet díjazott Arctis audiótermékek megalkotója, az eredeti esport márka, amely egyesíti a gaminget a kultúrával, ma bemutatta a díjnyertes Arctis Nova Pro sorozatú headset vadonatúj fehér változatát.
Cégmarketing trendek – 2024. Legyünk jelen egyszerre mindenhol!
Legyünk ott mindenhol! Ez a jelszava mostanában a cégeknek. Mindenütt látszódni, hallatszódni kell, hogy a nagy kommunikációs zajban észrevegyenek. A PP Konferenciaközpont és a BKIK „Cégmarketing trendek – 2024 Legyünk jelen egyszerre mindenhol!” című, május 30-án megrendezendő hibrid konferenciájának előadói választ adnak arra, hogy hogyan juttassuk el üzeneteinket a vevőinknek a rendkívül felpörgetett, zajos online és offline térben 2024-ben.