Közel tízezren tesztelték le itthon a digitális készségeiket a V4 országok IT Fitnesztesztjén
Véget ért a visegrádi országok fiataljai körében zajló IT Fitneszteszt: az idei eredmények alapján a magyar általános és középiskolás diákok általános internethasználatban és a közösségi média kezelésében a legrutinosabbak, a legkevésbé jól pedig az irodai szoftverek használatában teljesítenek. A feladatokat legalább 50 százalékban sikerrel teljesítő, jó eredményt elérő diákok aránya a tavalyi 28,8 százalékról idén 37,7 százalékra javult, ám így is elmarad a 47,3 százalékos régiós átlagtól, ezért az IVSZ szerint szükség van a digitáliskészség-fejlesztés további erősítésére a közoktatásban.
Idén Magyarország, Csehország, Szlovákia, Lengyelország és Ukrajna részvételével zajlott régiónk legnagyobb szabású online digitáliskészség-felmérése, az IT Fitneszteszt. A Magyarországon az IVSZ – Digitális Vállalkozások Szövetsége által koordinált, elsősorban általános iskola felső tagozatába, illetve középiskolába járó diákokat, fiatal felnőtteket és tanárokat célzó felmérés során kifejezetten olyan feladatokat kellett megoldani, amelyek a tanuláshoz, munkavégzéshez vagy bármilyen mindennapokban felmerülő feladat elvégzéséhez szükséges digitális kompetenciákat tesztelik.
Javultak a teszteredmények, de még mindig nem elég jók
A 2023-as IT Fitneszteszten csaknem kétszer annyian vettek részt Magyarországról, mint tavaly: 9213 diák, és 432 tanár oldotta meg az 50-60 perc alatt teljesíthető feladatsort. A tesztekre 62 budapesti és 245 vidéki iskolából érkeztek be megoldások.
A feladatok legalább felét idén a kitöltők 37,7 százaléka oldotta meg jól, ami közel 9 százalékpontos javulást jelent a tavalyi 28,8 százalékos arányhoz képest, ami alatta marad a V4-es országok 47,3 százalékos arányának (a tesztben Ukrajna idén vett részt először, eredményeiket a régiós összevetéshez nem használtuk).
“A teszt eredményeiből látszik, hogy bár mérhető javulás mutatkozott a diákok teljesítményében a tavalyi évhez képest, azért bőven van még hová fejlődnünk, hiszen a régiós átlag jelentősen felülmúlja a magyarországit. Az egész gazdaságunk érdeke, hogy a fiatalok megfelelő digitális készségekkel felvértezve kerüljenek ki az iskolából, hiszen ma már lehetetlen anélkül elhelyezkedni. A digitális készségek megfelelő szintű oktatása ágyazhat meg annak is, hogy minél többen válasszák a programozói pályát, folytassák tovább valamilyen digitalizációhoz kapcsolódó szakon tanulmányaikat, és így enyhüljön az IT-munkaerőhiány, valamint nőjön az ország versenyképessége. Mi ezért mindenképp javasoljuk a Programozd a jövőd program folytatását is, hogy a diákok számára még érthetőbbé és vonzóbbá tegyük a digitális pályákat” – mondta el Tajthy Krisztina, az IVSZ főtitkára.
Összességében a fiú diákok 39,2 százaléka, a lányok 36 százaléka ért el 50 százalék feletti eredményt Magyarországon. A helyesen megoldott feladatok arányát illetően a hazai általános iskolás kitöltők 45,3 százalékos eredményükkel 2,4 százalékkal maradnak el a régiós eredményektől, a középiskolások 41 százalékos átlaga pedig 3,1 százalékkal marad el a régiós átlagtól.
Az internetes feladatok jól mennek, az irodaiak kevésbé
A hazai diákok korcsoporttól függetlenül egyaránt az internethasználathoz kapcsolódó feladatokban teljesítettek a legjobban, az általános iskolások 56,8 százalékos, a középiskolások 50,6 százalékos eredményátlagot értek el. A legkevésbé az irodai munkához kapcsolódó feladatok mentek jól, itt az általánosba járók 36 százalékos, a középiskolások 28,9 százalékos átlagot értek el.
Mindez azonban összhangban van a regionális trendekkel, hiszen régiós szinten is ugyanezek voltak a legjobban (62,4% és 56%) és legrosszabbul (37,2% és 30,8%) teljesítő kategóriák. Mind magyarországi, mind régiós szinten közepesen jól teljesítettek a diákok a közösségi médiával és a kollaboratív eszközök használatával, illetve az IT biztonsággal kapcsolatos feladatokban.
Nyeremények
A Makerspace Kft. digitális alkotóműhely két táborozást ajánlott fel annak a két iskolának, amelynek diákjai közül a legtöbben töltik ki 50 százalékos, vagy annál jobb eredménnyel a tesztet: az egyiket a Lauder Javne Zsidó Közösségi Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Zenei Alapfokú Művészeti Iskola, a másikat a miskolci Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon nyerte el.
A diákoknak szánt főnyereményt, egy Xiaomi elektromos rollert a Debreceni SZC Mechwart András Gépipari és Informatikai Technikum diákja nyerte meg. Emellett a résztvevő diákok a Sicontact Kft. felajánlásában ESET vírusvédelmi licenceket, az IVSZ-nek köszönhetően gaming eszközöket és Bluetooth-hangszórókat, valamint a Microsoft által felajánlott IT-kiegészítőket nyerhettek. A tanárok pedig robotporszívóért, távoktatáshoz használható IT-kiegészítőkért és Ma este színház! ajándékutalványokért is játszhattak.
Kapcsolódó cikkek
- Női példaképeket keres az IVSZ és a WiTH
- Negatív hatása lenne a jelenlegi formájú MI-törvény elfogadásának
- Az európai uniós és NATO források 25 százalékát digitalizációra kellene fordítani
- Új típusú uniós digitális jelentés
- Megvannak az idei Gyurós Tibor-díjazottak
- Harminc évre előre tekintenek a 30. MENTA konferencia előadói
- Rekordszámú diákot vettek fel az informatikai szakokra
- Ezekre a készségekre lesz szükségük a munkavállalóknak az MI-korszakban
- Idén is bárki jelölhet hazai menedzsert a Gyurós Tibor-díjra
- Kkv-k százai fejleszthetik térítésmentesen digitális tudásukat
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A világ egyik legjobb egyetemével kötött partnerséget a Budapesti Metropolitan Egyetem
A Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) első és egyetlen magyar egyetemként írt alá hosszú távú partnerségi megállapodást az Arizona State University-vel (ASU), amely a Center for World University Rankings 2023-2024 szerint a világ legjobb egyetemeinek 1%-ába tartozik. Ez a partnerség új lehetőségeket biztosít a METU-n tanuló magyar és külföldi hallgatók számára, és a magyar felsőoktatás nemzetközivé válásának következő lépcsőfoka lehet. A megállapodás alapján a METU jogosult használni a logója részeként a „powered by Arizona State University” megnevezést.
Ilyen volt a magyar rádiók zenei repertoárja 2023-ban
Összesen 103 év és kilenc hónapnyi adást sugároztak a magyarországi rádiók 2023. január 1-jétől december 31-ig – derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) legfrissebb kutatásából, amely a magyar rádiók 2023-as zenei repertoárját vizsgálta. A teljes kínálatban a legtöbbet játszott előadó Rúzsa Magdolna volt. Az énekesnőt több mint két és félszer annyiszor hallhattuk, mint a huszadik helyezett Azahriah-t. A tavalyi év legsikeresebb hazai slágere a ValMartól az Úristen, a külföldiek közül Miley Cyrus Flowers című dala volt.
Az akadálymentesség elengedhetetlen szempont az épületek tervezése során
Az akadálymentesség szempontjának egyre fontosabb szerepe van az építészetben, világszerte egyre több vállalat törekszik arra, hogy inkluzív környezetet alakítson ki. A Skanska a befogadás és a fenntarthatóság iránti elkötelezettségével összhangban szintén jelentős hangsúlyt fektet erre. A vállalat az átgondolt tervezés és megvalósítás érdekében együttműködik az Access4you-val azzal a céllal, hogy épületeiben a legmagasabb szintű access4you tanúsító védjegyet szerezze meg.
Szűkülő piacon bővül a Pepita.hu
A Pepita Group Zrt. hazai bruttó forgalma 30, külfölddel együtt 44 százalékos növekedést mutat az első negyedév eredményei alapján. Kinőtte magát: levetkőzte a csupán baba-mama jelleget, a hazai műszaki és elektronikai területen lévő erős piaci verseny ellenére is e termékkategóriákban Magyarországon 57 százalékos bruttó forgalomnövekedést ért el.
A Xiaomi publikálta a legújabb ESG jelentését
A Xiaomi a napokban közzétette a hatodik ESG (környezetvédelem, társadalmi felelősségvállalás és vállalatirányítás) jelentését. A több mint 80 oldalas dokumentum, amelyet kínai és angol nyelven adtak ki azt az előrehaladást mutatja be, amelyet a Xiaomi és leányvállalatai megtettek az ESG stratégia megvalósítása terén 2023-ban.