Egyre kevésbé holtszezon a nyár az e-kereskedelemben
Hagyományosan a nyár számít az e-kereskedelem leggyengébb időszakának, de a néhány éve még drasztikus szezonális különbségek egyre inkább kisimulnak, vagyis egész évben szívesen rendelünk online – és egyre inkább csomagautomatákba.
Hogy az idén nyáron mégis jelentősebb, 40%-os visszaesés tapasztalható a hazai piaci csomagforgalomban, az elsősorban a recessziós hatásnak és a kínai webáruházak térnyerésének köszönhető – derül ki a Packeta logisztikai szolgáltató és a GKID digitális gazdaságkutató szakembereinek nyári e-kereskedelmi helyzetjelentéséből.
Az online kereskedelemben hagyományosan sokkal nagyobb volt a szezonális hatás, mint a fizikai boltok forgalmában: egy évtizeddel ezelőtt az év utolsó három hónapja még a teljes éves forgalom 40-45%-át adta. Sőt a Black Friday-láz csúcsán, 2016 és 2019 között a rendelések a negyedéven belül is néhány novemberi hétre koncentrálódtak. Ez a mintázat azonban nagyrészt múlté.
„A szezonális hatások az e-kereskedelem fejlődésével, térnyerésével párhuzamosan folyamatosan csökkennek és mostanra a szegmens belesimult a kereskedelem egészére jellemző szezonalitási mintába. Ma már az ünnepi időszak is kiegyensúlyozottabb, a kereskedők és a csomaglogisztikai cégek se érdekeltek az egy-egy napos csúcsokban” – mutat rá Madar Norbert, az online piackutatásra szakosodott GKID vezető tanácsadója. Kifejtette: tavaly az első negyedév az éves forgalom 26, a második 23,5, a harmadik 21,5, a negyedik pedig 29 százalékát adta, vagyis továbbra is vannak különbségek, de már nem olyan drasztikusak, mint egykor.
Az is látható, hogy továbbra is a nyári hónapok a leggyengébbek, de ilyenkor sem „zuhan be” a forgalom. „A nyári időszakban jelentősen megnő a nyári ruházat és a szezonális termékek, például a strandfelszerelés iránti kereslet, ami részben kompenzálja a más kategóriákban végbemenő csökkenést” – árulja el Kovács Gábor, a Packeta Hungary Kft. értékesítési és marketing igazgatója. A divat kategória térnyerése az e-kereskedelmen belül nemzetközi jelenség. Több országban a ruhák, cipők már megelőzték a műszaki cikkeket a legnépszerűbb termékkategóriák toplistáján, Magyarországon pedig valamikor 2024-ben várható a „trónfosztás.”
Egy-egy nagyobb kiugrás továbbra is megfigyelhető az online forgalomban, de kevésbé az évszakhoz kötötten: minden hónapban abban a hétben regisztrálják a legtöbb rendelést a webáruházak, amikor a lakosság többsége fizetést kap, valamint az olyan kiemelt alkalmak is érezhető forgalmi többletet jelentenek, mint a húsvét, a Valentin-nap, a nőnap, a gyereknap vagy épp iskolakezdés – teszi hozzá Madar Norbert.
Amiért az idei nyár mégis nehezebb a hazai e-kereskedelemben, az független a szezonális hatástól. „A hazai webáruházak csomagforgalmában közel 40%-os csökkenés figyelhető meg a tavalyi év azonos időszakának forgalmával összehasonlítva. A csökkenés a szabadságolásoknak és nyaralásoknak az időszaka alatt megszokott, azonban idén ezt jelentősen erősítette a kínai eladók térnyerése, illetve a recessziós hatás is” – mondta el Kovács Gábor.
Ami a kiszállítási módokat illeti, a nyáron is folytatódik a csomagautomaták diadalmenete. „Idén nyáron már 8 féle hálózatban, több mint 5300 automata segíti a gyors és kényelmes csomagátvételt, amin belül a Packeta több mint 1000 automatával képviselteti magát. Ráadásul az elmúlt 2 év inflációs és energiaár-emelkedése miatt egyre jobban nyílik az árolló a házhoz szállítási díjak, valamint a köztes, például csomagautomatába kért díjak között, ami szintén az automaták irányába tereli a forgalmat” – árulta el Madar Norbert.
„Noha a nyári időszakban az e-kereskedelem felől valamelyest a hagyományos csatornák felé terelődik a forgalom, a csomagautomaták ezekben a hónapokban is kényelmes, fenntartható és költséghatékony alternatíváját jelentik a házhozszállításnak, és jó ár-érték arányú logisztikai megoldást kínálnak a webáruházak számára” – szögezte le Kovács Gábor, a Packeta értékesítési és marketing igazgatója.
Kapcsolódó cikkek
- Újabb jel mutatja, hogy a Temu a hazai online kereskedelem sírját ássa
- Az Ecommerce Hungary támogatja az Ecommerce Europe nyílt levelét
- Közel 60%-os árbevétel növekedést ért el tavaly az online fizetési megoldásokat kínáló Barion
- GKID-Mastercard eTOPLISTA 2023 – a legnagyobb és legismertebb webáruházak rangsora
- Ezzel a fintech újdonsággal növelik bevételüket a webáruházak
- Újra a megszokott mederben a FoxPost, levonult a szökőárszerű terhelés
- XX. E-KERESKEDELMI KONFERENCIA BY SAMEDAY
- GKID-Mastercard Digitális Kereskedelmi Körkép 2024/I
- A szombati kiszállítás bevezetése után aznapi csomagautomatás kiszállítással erősít az eMAG
- Ez lehet a rohamosan terjeszkedő olcsó kínai webshopok igazi ellenfele
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.