Affiliate-start
, 2001. október 14. 07:36
Affiliate/associate programoknak nevezzük azokat az online kiépített együttműködéseket, amelyek során egy internetes üzleti vállalkozás a hirdetéseit valamilyen formában (reklámcsík, gomb, szöveges link, felnyíló ablak, keresőbox stb.) közzétevő website tulajdonosainak a közvetített tranzakciók (átkattintás, regisztráció, megrendelés, vásárlás) után egy előre megkötött partneri megállapodás szerint jutalékot fizet.
Az első affiliate programot az Amazon indította el 1998 júniusában. Az elgondolás, hogy bármely weblap tulajdonosa az általa kiválasztott termékeknek, illetve a könyváruház teljes árukészletének viszonteladójaként úgymond saját online boltot hozhat létre, azonnali sikert aratott - ennek köszönhetően az Amazon.com affiliate hálózata hamar több százezres nagyságúra nőtt. A működőképes modellt látva más online üzletek is sorra indították el saját jutalékos programjaikat. Később beindultak a lehetőségek egy részét közös rendszerbe fogó, a statisztikákat és kifizetéseket központilag adminisztráló affiliate ügynökségek, mint például a Commission Junction, a BeFree, a LinkShare és a Clickbank, hogy csak a legnépszerűbbeket említsük.
Az 1998 és 2000 közötti affiliate-boom után az idei év sorra hozta a kellemetlen meglepetéseket - megrázó időszakot élt át a legtöbb weblaptulajdonos, aki bevételeit affiliate programokra alapozta. A CPM alapú reklámok fokozatos elértéktelenedése, a bannerek hatékonyságának csökkenése, a dot-com vállalkozások sorozatos bukása, a feltételeiket szigorító ügynökségek és a csökkenő jutalékok bosszantották a jobb időkhöz szokott webmestereket. A nagyobbak közül megszűnt az eToys, a PriceLine, az Mp3, az Art.com, a Borders.com, a CDWorld és a PayTrust affiliate programja.
Kapcsolódó cikkek
- Hol érdemes elhelyeznie hirdetését?
- Reklámszakmai képzés indul októberben
- Tovább növekszik a magyarországi online reklámok piaca
- Az Onlinemarketing.hu Kft. Etarget Partner lett
- A Microsoft 6 milliárd dollárért megveszi az Aquantive online marketingcéget
- Pszichológiai profilok alapján reklámozna a Google
- Marketing 2.0: üzenetek helyett dialógus
- LinkHáz.hu - ingyenes linkcsere-rendszer!
- Vita a Vodafone marketingjéről
- A Káoszból kivezető út - a reklám- és médiapiac jövője