Intuitív módon döntenek a hazai marketingesek?

forrás: Prim Online forrás: Prim Online, 2001. december 13. 18:19
A marketinges döntéshozók 20 %-a véletlenszerűen dönt a nem hagyományos reklámeszközök használatáról – derül ki a Bell Telemarketing szakmai kutatásából.
A Bell Telemarketing Kft. elkészítette a hazai BTL szakma első teljes körű kutatását. A felmérés szerint a hazai vállalati döntéshozók tisztában vannak a BTL (below-the-line), vagyis a nem hagyományos reklámeszközök hatékonyságával, egyharmaduk rendszeresen dolgozik is BTL ügynökségekkel, ennek ellenére a kampánytervezésben elsősorban a hagyományos reklámeszközökre – mint tv-, rádióreklám, sajtóhirdetés vagy óriásplakát – építenek.

A Bell Telemarketing Kft. elkészítette a hazai marketingszakma első kutatását a nem hagyományos (BTL) reklámeszközök használatára vonatkozólag. Az online kutatás célja annak felmérése volt, hogy a szakma képviselői milyen BTL eszközöket használnak – mint a direkt marketing (direct mail, telemarketing, hűségakciók stb.), a field marketing (eladáshely reklám, kóstoltatás stb.), az esemény marketing (rendezvények, kiállítások, vásárok), a public relations (sajtókapcsolatok, vállalati kommunikáció) – és hogyan vélekednek azok hatékonyságáról.

A BTL szakma a marketing fejlődő ágazata Magyarországon. Eddig hazánkban nem készült felmérés arról, hogy a nem hagyományos marketingeszközöket a szakma képviselői milyen elvek alapján alkalmazzák és milyen hatékonynak látják. A Bell Telemarketing Kft. kutatása a szakma szereplőinek – a megbízói illetve ügynökségi oldal – álláspontját ütköztetve érdekes eredményeket hozott.

BTL megbízások – főleg az FMCG cégek használják

A kutatás szerint a megbízók 37 %-a dolgozik rendszeresen BTL ügynökségekkel, többségük már kipróbálta, míg a megkérdezettek egyede az ATL ügynökségen keresztül oldja meg ezeket a feladatokat. Az ügynökségek tapasztalata azt mutatja, hogy a BTL eszközökre leginkább költő szektor a napi fogyasztási cikkek (FMCG) gyártói. Őket követi a bankszektor és jelentős az informatikai, valamint a telekommunikációs területen a BTL-re fordított összeg is. Legkevésbé jelentősnek a gyógyszeripar és az építőipar mutatkozott e téren.

BTL költések – magasabbak a vártnál

A felmérés szerint a megbízók több mint fele 10%-nál többet költ BTL-re, pedig az általános nézet az, hogy a BTL költések Magyarországon nem haladják meg a 10 %-ot. A válaszoló cégek csaknem 40%-a költségvetésének több mint negyedét költi BTL-re.

Kampánytervezés – stratégia vagy intuíció?

Nagyon meghökkentő, hogy a megbízók majdnem 20 %-a intuitív jelleggel dönt arról, hogy melyik médiumra mennyit költ. A vállatok 91 %-a cégen belül alakítja ki marketing stratégiáját. A BTL ügynökségek javaslatát egyáltalán nem, a klasszikus reklámügynökség javaslatát pedig csak 2%-ban kérik ki. Az ügynökségek gyakorlatilag kevés szerepet kapnak a stratégiai tervezésben. Ennek ellenére a kutatás szerint a megbízók elvárják az ügynökségektől a stratégiai gondolkodást…

Célcsoport kommunikáció BTL eszközökkel – a megbízók főként lakossági kampányokat bíznak ügynökségekre

A megbízói oldal megközelítőleg azonos mértékben használja a BTL eszközöket B2B (vállalatok közötti) és B2C (fogyasztói) célcsoporttal történő kommunikációra, ezzel szemben az ügynökségi oldal többségében lakossági kampányokra kap megbízást és csak kis százalékban vállalati kampányokra. A megbízók főként a lakossági kampányokat adják ki ügynökségnek, valószínűleg a fogyasztó kampányok nagy mérete miatt.

A BTL jövője – mindkét oldal bizakodik

Arra, hogy a jövőben milyen hangsúlyt kap a BTL, hasonlóképpen válaszolt mindkét oldal. A megbízók és az ügynökségek egyaránt komoly növekedést prognosztizálnak a szakmának.

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Gépek is rajthoz állnak a most induló Országos IT Megmérettetésen

2024. október 28. 18:06

Megnyitott a Vatera Galéria, a válogatott műtárgyak új platformja

2024. október 22. 15:25

Egy év alatt 45 milliárd forintot loptak el tőlünk a digitális bűnözők

2024. október 15. 16:51

Idén már ezernél is több résztvevőt várnak a Service Design Day-re

2024. október 7. 09:59