Újabb mérőeszköz a látogatottsághoz

Vértes János, 2002. január 29. 14:06
A TÁRKI Rt. és a Webinform Kft. közös vállalata, az Auditonline Kft. 2002. február 1-jétől elindítja a weboldalak látogatottságának hiteles mérését szolgáló AuditOnline rendszerét.
Köztudomású, hogy jelenleg igazán megnyugtató látogatói audit egyáltalán nincs, csupán mérések vannak, s e téren is kicsi a választék. A legelterjedtebb mérőeszköz a Medián Webaudit rendszere, amelynél különféle böngészők kapcsán a látogatószám mérést kifogásolták sokan. A nyomtatott lapok terjesztés-ellenőrző szervezete, a MATESZ megpróbálta a "példányszám" mérést az internetre is kiterjeszteni az IFABC (International Federation of Audit Bureaux of Circulations) nemzetközileg elfogadott szabványára építve, de nem tudott elegendő számú ügyfelet meghódítani, így megmaradt perifériális alternatívának. A harmadik szervezet, amely ambicionálta az internet-audit-ot az AGB volt, ők az elmúlt év végén hagytak fel ezzel a tevékenységgel a csekély érdeklődés (és az ebből fakadó ráfizetés) miatt.

Bár a mérőeszközök (az eddigiek és a februárban debütáló új is) előszeretettel kombinálják tevékenységük megnevezésébe az "audit" kifejezést, olyan fajta ellenőrzésről, mint amilyen a nyomtatott sajtónál a nyomdaszámlák, szállítólevelek, terjesztési adatok átvilágítása, szó sincs. Az audit a mért adatoknak más módszerekkel (pl egy internetes panel segítségével elvégzett kontrollmérés stb.) történő verifikálását jelentené, s ez az elmúlt időszakban jelentkezett "auditorok" egyikénél sem fordult elő. Egy auditortól elvárható lenne az is (ezt az AGB egyébként amikor még szolgáltatott, megtette), hogy a megbízója kérésére titokban tartsa az adatokat, s ne ő indítson mások költségére valamilyen népszerű szolgáltatást (pl a weboldalak látogatottság szerinti toplistái). "Az én látogatottsági adatom az én pénzemért az enyém, ezzel kapcsolatban az auditor csak egyet tehet: hitelesíti vagy nem hitelesíti az adataimat amikor én kérem."- véli joggal több portáltulajdonos.

Az Auditonline böngésző alapú látogatottság-mérőrendszerről előzetesen annyit lehet tudni, hogy az előfizetők gyakorlatilag folyamatosan frissített valós idejű (real-time) adatokat láthatnak majd, a publikus felületre naponta kerülnek fel az adatok. Igény esetén a nem publikus mérést is megoldják, és a rendszer képes felhasználói paneleket is kezelni. Hogy a szó fentebb vázolt jelentésének minden értelmében ez lesz-e az igazi online audit, az majd elválik.

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Gépek is rajthoz állnak a most induló Országos IT Megmérettetésen

2024. október 28. 18:06

Megnyitott a Vatera Galéria, a válogatott műtárgyak új platformja

2024. október 22. 15:25

Egy év alatt 45 milliárd forintot loptak el tőlünk a digitális bűnözők

2024. október 15. 16:51

Idén már ezernél is több résztvevőt várnak a Service Design Day-re

2024. október 7. 09:59