A vállalati portálok jövője
Fejlődő piac, növekvő igények
A nagyvállalati IT vezetők közt elvégzett felmérés szerint a vállalati portál létjogosultsága oly mértékben megnőtt, hogy a következő egy év beruházásai közt elsődleges prioritást élvez (Goldman Sachs). Emiatt a 2002-ben 787 millió dolláros piac 2004-re akár 40%-kal 1,1 milliárdra is nőhet, a Delphi Group piaci elemzése szerint. A piacvezető Plumtree Software ennél azonban óvatosabb: az elkövetkező évekre a piac 20%-os növekedését várja.
A vállalati portálok piacán szoftvergyártó óriások és kizárólag portál-technológiával foglalkozó cégek vannak jelen. Ezek közül a legjelentősebbek az IBM, az SAP, az Oracle, a Microsoft és a Plumtree. Immár több éve a vállalati portálok fejlesztésére specializálódott Plumtree a piacvezető, 15%-os részesedéssel.
A különböző elemzések eredményei egységes képet mutatnak a vállalati portál fejlesztés elsődleges céljáról. Eszerint a szervezetek elsősorban azért fejlesztetnek vállalati portált, hogy egyszerűsítsék az alkalmazottak hozzáférését a meglévő információkhoz és szolgáltatásokhoz. Sőt, a Delphi Group elemzéséből az derül ki, hogy a belső portállal rendelkező szervezetek 47%-ánál az egyetlen cél volt az információ és a munkamódszerek megosztása. Ezen kívül a megkérdezettek többsége szerint egy vállalati portálnak még az alábbi funkciókat kell mindenképpen tartalmaznia: közös munka lehetősége, kereső, egyéni belépés, tartalom menedzsment és osztályozás menedzsment (Goldman Sachs).
A felmérésekből az is kiderül, hogy a vállalati portállal rendelkező, illetve azt létrehozni kívánó cégek gondolkodásmódjában, igényeiben is jelentős fejlődés tapasztalható. Ez részben a vállalati portálokra jellemző fokozatos kialakításnak is köszönhető: a portált kezdeti stádiumában valóban csak információ áramoltatására használják, de később a munkacsoportok és részlegek létrehozhatják rajta a saját együttműködő oldalaikat és erőforrás központjaikat, amik kiválthatják a vállalati intra- és extranetet. Tehát a legfontosabb fejlődés a közös munka fontosságának felismerésében volt: a vállalati portált felhasználva az alkalmazottak egymással, a partnerekkel és az ügyfelekkel is jobban együttműködhetnek.
Ezt az ügyfelek részéről jövő fejlesztési igényt a piaci szereplők is követik, és egyre nagyobb a hangsúly az összetett alkalmazásokon. A vállalati portál úgy látja el funkcióit, hogy különböző, egyébként nem kompatíbilis rendszerekkel dolgozó felhasználók gond nélkül tudnak közös alkalmazásokat használni. A vállalati portálok ma két irányba specializálódnak: alkalmazás integráció és tartalom integráció szerint. A kutatások azt mutatják, hogy a megrendelők mindkét szempont fontos, de a prioritás a tartalom integráció.
A vállalti portálok felhasználásával kapcsolatban is érdekes információk derültek ki a különböző elemzésekből. Kimutatták, hogy a vállalati portálokon átlagosan 1 000 és 10 000 között van a tárolt dokumentumok száma, de az esetek nem elhanyagolható részében ez a szám meghaladja a 150 000-et. Ezek a dokumentumok különböző tárhelyeken, vagy akár különböző rendszerekben is lehetnek, ezért van szükség a fent említett összetett alkalmazásokra. A legtöbb esetben a felhasználók a vállalati portálon belül portleteket hoznak létre. A felmérések szerint a felhasználók 40%-a több mint 50 ilyen portletet készít, míg 25%-uk több, mint 100-at.
A vállalati portálok elterjedésében az is fontos szerepet játszik, hogy számos stratégiai részleg használhatja. A belső céges portálokon a leggyakrabban az informatikai osztályon hoznak létre alkalmazásokat (64%), de jelentős arányban készítenek alkalmazásokat a humán erőforrás (51%), a marketing (47%) és a pénzügyi (35%) osztály munkatársai is. A Plumtree felmérése szerint a többi bonyolultabb alkalmazáshoz képest nagyon magas, mintegy 83% a vállalati portált rendszeresen használó első vezetők aránya.
A META Group felmérése szerint a vállalati portált használó szervezetek az alkalmazottak önkiszolgálását, a sok szerteágazó rendszer leegyszerűsítését, az on-line munkakörnyezet kialakítását, a folyamatok automatizálását és az alkalmazásokhoz kötődő előnyöket tartják a vállalati portálok legfőbb hasznának. A haszon mellett a vállalati portál fejlesztése és fenntartása költséges és időigényes, és ma elsősorban a nagy vállalatoknak és szervezeteknek kifizetődő.
A költségek négy kategóriába sorolhatók: a szoftverlicensz, a hardware megvásárlása és fenntartása, konzultáció és a saját munkaerő költségei. A META Group felmérései szerint az éves költségek munkaállomásonként 200 és 2000 dollár között vannak, aminek csupán 10-20%-át teszi ki a szoftver licensz díja. A legjelentősebb bizonytalansági tényező a költségekben az, hogy a cégnek a portálon kívül még milyen további szoftvertámogatásra van szüksége. A konzultáció költségei általában a portál bonyolultságától és esetleges későbbi fejlesztéseitől függ. Emberi erőforrásban is jelentős a vállalati portál igénye, hiszen a rendszergazdán kívül a tartalmakat átlátó szakemberre is szükség van. A kutatások szerint a cégek több, mint 50%-a egy IT-szakembert, egy-három tartalmi szakembert, és ugyanennyi telepítő és fenntartó munkaerőt tart szükségesnek. A fejlesztéshez szükséges idő is változó; 1-2 hónaptól több mint egy évig terjedhet, de az esetek 78%-ában kevesebb, mint 6 hónap szükséges hozzá.
A vállalti portálok sikerét az egyes cégeknél még nehéz mérni, hiszen nem állt rendelkezésre elég idő a véleményformálásra. Mindenesetre a Plumtree felmérése szerint ügyfeleinek mintegy 94%-a újra vásárolna vállalati portált.
Bernáth Lajos, a Plumtree-t forgalmazó Elender Üzleti Kommunikáció nagyvállalati üzletág igazgatója szerint természetes fejlődést jelez, hogy a különféle Internet alapszolgáltatásokon túl - az ügyfelek növekvő igényeihez igazodva - biztosítják a „webes üzletvitelhez" szükséges infrastruktúrát is, amibe most már nem csak a külső megjelenés, de a vállalati információs rendszer is beletartozik.Kapcsolódó cikkek
- Sun: Környezettudatos-e a hazai informatika?
- Megöli a tévét az online video?
- Tőzsde helyett akvizíció - Internet Hungary 2006
- Egy év alatt 106%-kal gyarapodott a zeneletöltések piaca
- Oktatási fejlesztések és a magánfelhasználói kereslet tartják fenn a PC piac növekedését
- Véget ért a netes szex-éhség időszaka
- A Google oldalai a leglátogatottabbak Európában
- Látogatottsági adatok és részletes felhasználói információk egy helyen
- Technológiai cégek: magas iparág iránti bizalom, lassuló növekedés
- A világ előrehaladása az információs társadalom terén 2005-ben
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
MyPhoneExplorer 2.2.0
Android mobiltelefonokhoz alkalmazható szinkronizáló program. Telefonkönyv, SMS, híváslista, naptár, üzenetek és hasonló feladatok ellátására szolgáló kitűnő alkalmazás, ami Outlook Express és Thunderbird címjegyzék támogatással is rendelkezik.
Battery Monitor 10.4
A kis alkalmazás számos hasznos információt szolgáltat az akkumulátorunk aktuális állapotáról. Többek között hangjelzéssel figyelmeztet, ha a töltési szint kritikusra csökken, vagy ha elérte a maximális szintet.