Továbbra is növekszik a hazai on-line reklámpiac
Az idei évben mintegy 18-20%-kal bővül a nettó on-line médiaköltés – derül ki a red-stars által immáron harmadik éve a médiatulajdonosok körében elvégzett felmérésből.
Tavaly júniusban a médiatulajdonosok 1,8-2 milliárd forint nettó (befolyó, ügynökségi jutalékokkal, kedvezményekkel csökkentett) reklámköltést vártak a 2003-as év on-line média piacától. A felmérés tapasztalatai szerint a következő évre vonatkozó várakozások rendszerint magasabbak a végül megvalósulóknál, 2003 nyarán az idei évre vonatkozó prognosztizált eredmények (immáron az első fél év tapasztalatait is számításba véve) már csak 1,5-1,8 milliárd forintról szólnak. A 2002-re becsült 1,3-1,5 milliárd forinthoz képest ezek az adatok a piac 18-20%-os bővülését vetítik előre az év végéig.
Általánosságban elmondható, hogy a csodaváró hangulat eltűnt a felmérésekből, a várakozások és a végül megvalósuló költések közötti különbség csökkenő tendenciát mutat.
A legtöbb válaszadó az FMCG szektort jelölte meg a növekedés húzóerejeként, de az elköltött forintokból továbbra is jelentős a részesedése a telekommunikációs iparnak, a bankszektornak valamint az autóipar szereplőinek. A bevételek leginkább az informatikai iparágból maradtak el az utóbbi időszakban, bár sokak szerint ezen a területen pozitív változások tapasztalhatóak. Érdekes, hogy az autóipart és a bankszektort az internetes médiaköltések szempontjából legalább annyian sorolták a visszaeső, mint a növekvő részaránnyal rendelkezők táborába, ami nem a költés csökkenését, sokkal inkább a kampányok során használt médiafelületek közötti átrendeződést sejteti.
A médiatulajdonosokhoz reklámbevételeik mintegy fele on-line ügynökségeken keresztül érkezik, a klasszikus ügynökségek és azok on-line részlegei a költés egyharmadát, a közvetlen ügyfelek mintegy 15%-át teszik ki. A hatékony reklámeszközök és azok trendjeinek területén a médiatulajdonosok véleménye is változatos képet mutat, az azonban egyértelműen megállapítható, hogy a nagyobb méretű hirdetések kapcsán további növekedésre számítanak. Tapasztalataik szerint szintén komoly hangsúllyal szerepelnek a médiatervekben a felbukkanó és a pop-under hirdetések, valamint a szponzorációk.
A jövővel kapcsolatban a médiatulajdonosok várakozásai pozitívak, további jelentős bővülést várnak a piactól, azonban ezek a várakozások már sokkal inkább a realitás talaján mozognak, mint a korábbi években.
- Az On-line Média Jövőkép Felmérést a red-stars 2001 őszén indította újtára. A felmérés célja, hogy rendszeres időközönként - legalább félévente - átfogó képet adjon az internetes reklámpiac változásairól, elsősorban a médiatulajdonosok szemszögéből. A felmérésben általában 12-15 internetes médiatulajdonos vesz részt, melyek együttes piaci részesedése saját és a red-stars becslései szerint is eléri a 90%-ot. Az On-line Média Jövőkép Felmérés elsősorban véleményekre, becslésekre, irányokra kérdez rá, eredményei nem tekinthetőek reprezentatívnak és a piac egy szegmensének attitűdjeit tükrözik.
Kapcsolódó cikkek
- Supernova 2007 konferencia: az internet és a fekete lyuk
- Az internetes cenzúra terjedésére figyelmeztet az Amnesty International
- Sun: Környezettudatos-e a hazai informatika?
- Új internetes hírportál indult Békésben
- Internetes szerzőijog-védelmi szolgáltatást vesz igénybe az AP hírügynökség
- Növekvő netcenzúra világszerte
- Mobil tévézésben még elsők lehetünk
- A digitalizáció esélyt ad az új médiapolitikára
- Kelemen László lett az "Év információbiztonsági újságírója"
- MTE- kerekasztal az audiovizuális média-szolgáltatási irányelvről
Színes ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Már most nézőrekordot állított fel a Hogyan tudnék élni nélküled?
Még messze a december 12-ei premier, de az érdeklődés folyamatosan nő az év lejobban várt magyar filmjének ígérkező Hogyan tudnék élni nélküled? iránt. A Demjén Ferenc slágereire felfűzött zenés romantikus vígjáték első előzetese egy hónap alatt elérte az 1 millió megtekintést, ami azért kiemelkedő, mert ezt eddig idén sem hazai, sem külföldi film nem tudta utána csinálni. Sőt erre az eredményre az elmúlt évtizedben egyetlen magyar film sem volt képes.
Utazási konferencia az Angyalok városában
Egy új tévé színt visz a mindennapokba
Ma már nemcsak azért vásárolunk televíziót, mert a sugárzott műsorokat szeretnénk nézni, hanem mert a forradalmian új készülékek számtalan lenyűgöző funkcióval lettek ellátva. Hozzájárulnak ahhoz, hogy magasabb szintre emeljük a tévézés élményét.
A múlt feltárása, a jövő segítségével!
Kevés izgalmasabb terület létezik a régészetnél. Vajon mi rejtőzik a régi idők, épületek falai mögött? Felfedezések, meglepetések sokasága, amire nem igazán lehet felkészülni. Egy ilyen terepmunkát azonban nem lehet csak úgy, ásóval elvégezni, és még Indiana Jonesnak is óriási segítség egy-egy digitális, innovatív, 21. századi eszköz!
Megéri-e az elektromos autózás?
Az elektromos autók használata ugyan már nem új keletű dolog, mégis még mindig nagyon megosztó témának számít. Vannak megrögzött ellenzői és szinte már vallásos áhitattal tisztelői is ennek a közlekedési eszköznek, de az igazság vélhetően valahol a kettő között lesz. Nagyban múlik ugyanis sok dolog azon is, hogy milyen felhasználói szokásaid vannak a mindennapokban. A következő cikkben azonban összegyűjtöttük az elektromos autózás néhány pozitívumát.