Javuló szolgáltatások a hazai e-boltokban
Az Informatikai és Hírközlési
Minisztérium megbízásából a RE:CALL Tanácsadó Kft. és a Magyarországi
Tartalomszolgáltatók Egyesületének (MTE) együttműködése keretében készített
kutatás adatai szerint bankkártyás fizetésre egyelőre csak minden tizedik
e-bolt ad lehetőséget, a termékválaszték ugyanakkor érzékelhetően bővül,
továbbá javul a virtuális üzletek tájékoztatási és szolgáltatási színvonala is.
Az
Informatikai és Hírközlési Minisztérium (IHM) megbízásából 2003. novemberében
és decemberében a magyarországi online kereskedelem keresleti oldalának
feltérképezése érdekében végzett kutatás 289 bevásárlókosaras rendszerű, a
karácsonyi ajándékozás során tipikusan szóba kerülő árukat forgalmazó e-bolt
kínálatát és szolgáltatását vizsgálta meg részletesen.
A
kutatásban megvizsgált boltok összesen 1,5 millió terméket kínálnak 20
különböző, a karácsonyi ajándékozáshoz köthető termékkörben. A kínálat igen
színes, a vásárlók érdeklődési körüknek megfelelően vásárolhatnak például
makettet, horgászbotot, szivart vagy akár függőágyat is. A legtöbb hazai e-bolt
(14%) számítástechnikai eszközöket kínál, 13-13% forgalmaz könyveket, illetve
zenei és filmes kiadványokat. Nagyjából 5-5%-kal képviseltetik magukat a szórakoztató
elektronikai, szabadidős, irodai cikkek, élelmiszerek (szeszesital, édesség) és
ruházati termékek forgalmazói. A legnépesebb termékkategória a könyveké (768
ezer termék), második a zenei cd-k és filmek csoportja (485 ezer termék), míg a
harmadik helyen a számítástechnikai eszközök szerepelnek (48 ezer termék). A
három termékcsoport ezzel a teljes választék 87%-át adja.
A
kutatás időszaka alatt az üzletek 15%-a nyújtott állandó jelleggel
árkedvezményt termékeire, amelynek jellemző mértéke 6% volt. Az állandó
kedvezmények mellett időszakos árkedvezményt kínált a boltok közel egyharmada,
átlagosan 9%-os mértékben.
Az e-boltokban a
postai szállítás a leggyakoribb (78%), futárszolgálat (29%) és bolti
kiszállítás (22%) ritkábban vehető igénybe. A boltok átlagosan egyhetes
szállítási határidőt vállalnak, az átlagos szállítási költség 1.263 Ft. A
boltok egynegyedénél a nagyobb összegű - átlagosan 25-35 ezer forint értékű -
vásárlások esetén ingyenes a kiszállítás. A legelterjedtebb fizetési mód a
készpénzes utánvétel 87%-os aránnyal, míg bankkártyával egyelőre csak a boltok
alig egytizedében fizethetünk.
Az e-boltokban a termékről általában alapos tájékoztatást kaphatunk, a legtöbb információ a számítástechnikai eszközök, könyvek, zenei és filmes kiadványok esetében található. Három boltból kettő könnyíti meg a vásárlást súgóval. A garanciális feltételekről és az adatvédelemről ugyanakkor csak a boltok 42-42%-ában olvashatunk. A marketing célú adatgyűjtés nem jellemző (7%), de a vásárlástól való elállás jogáról csak a boltok 29%-nál olvashatunk. Az e-boltok ügyfélszolgálata 91 százalékban elérhető e-mailen keresztül, és általában már néhány órán belül választ ad a feltett kérdésekre. Az üzletek 87 százaléka működtet telefonos ügyfélszolgálatot. Ugyanakkor csak az e-boltok 54 százalékánál szerepel a cégnév, postai cím, telefonszám és e-mail cím mindegyike.
A RE:CALL Tanácsadó Kft. és a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete (MTE) együttműködésében elkészült kutatás eredményeit a készítők az MTE kerekasztal-sorozatának következő rendezvényén, december 15-én, 17 órakor ismertetik a Független Médiaközpontban (V. Egyetem tér 5.), ahol az informatikai tárca, illetve az online kereskedelemmel foglalkozó vállalkozások képviselői is jelen lesznek.
Kapcsolódó cikkek
- Apple MacBook Pro-k tizedáron, tévedésből
- Beszerzés - nyíltan
- Sun: Környezettudatos-e a hazai informatika?
- Az EBay-en árulják a Rednex svéd rockbandát
- Hol kezdődik az online vásárlás?
- Globális kutatóhálózatot indított az EMC
- Módosítanák az e-kereskedelemmel kapcsolatos törvényeket
- Törvénymódosítás az e-kereskedelemről és a spamről
- Állítólag 5 millió e-mail tűnt el a Fehér Ház hivatalos levelezéséből
- Időjárásálló húsvétinyuszi-sírkő az eBay-en