Hogy juthatunk termékünkkel Amerikába? - Egy tudományszervező gondolatai
Hogy jó-e? Hmmm! Muszáj. De, kemény piac, mint ahogy azt a
HTEC rendezvény összes előadója nem győzte hangsúlyozni. Az állam filozófiáját,
pedig, Jambrik Mihály informatikai államtitkár abban fogalmazta meg, hogy az
állam vesse latba az ország tekintélyét (ami az amerikába ’exportált’ magyar
IQ, a NATO tagság stb. alapján mindenképpen figyelemre méltó), és teremtsen
olyan környezetet, ami ezt a nagy rizikót csökkenti. Erre alakította az
informatikai tárca a HTEC magyar-amerikai vállalkozástámogató intézményt, egy
sereg magyar és amerikai segítséggel.
A HTEC küldetése
Mint később Suhajda Attila, a HTEC igazgatója, a pályázatok
ismertetése kapcsán a kérdésemre elmondta, az inkubátorházat mintarendszernek
tekintik. Mert az ilyen házak hálózatára volna szükség, majd olyan körzetekben
is, mint a Közel- és Távol-Kelet, India, vagy Dél-Amerika. Egyelőre, az elsőnek
kellene három éven belül valami eredményt fölmutatnia. Erre azért is egyre több
esély van, mert közben a kormány támogatta azt, hogy az idén még nagyobb
költségvetésből gazdálkodhassanak.
Az eredményekből a HTEC közvetlenül nem kér és kap
részesedést, azok a gazdaság olyan növekedési tényezőiként hozhatnak hasznot az
egész országnak, mint az új, és magas kvalifikációjú munkát igénylő munkahelyek
teremtése, vagy a többlet adóbevétel. A HTEC tehát csak egyfajta szervező erő,
a tengeren túli jelenléthez szükséges infrastruktúra és kapcsolatrendszer ésszerűen
koncentrált megteremtésére, valamint az erre szánt adóforintok értelmes
elköltésére, pályázati rendszerben. A pályázatokat egyébként nem is a HTEC
bírálja el, hanem a miniszter által felkért szakértői testület. Ugyanakkor, a
HTEC képes megtalálni a pályázatok írásához és elbíráláshoz szükséges legjobb
szakértőket, még a közvetlen amerikai piaci ismeretekkel bírókat is beleértve.
Nagyköveti és más támogatás
Simonyi András, amerikai nagykövetünk, egyébként mindent
megmozgatott, hogy az állami segítséget Amerikában is megalapozza mind
országos, mind virginiai szinten. A virginiai telephely létrehozásáért tett
erőfeszítéseit nem győzték dicsérni a konferencia előadói. Az iroda Virginiában
a lehető legjobb helyen települt (tehát nem ’a legolcsóbb’ volt a fő szempont),
és mégis elfogadható áron. Ráadásul máris egy helyi jogi szakértői csoporttal a
háttérben, mint azt a pályázatismertető előadásában Gönczi András, a kinti
iroda főmunkatársa ecsetelte.
Azért a rizikó nem kicsi!
Hogy az amerikai piac milyen kemény, azt Bojár Gábor
előadásából ismerhettük meg. 15 év után sem nyereséges a Graphisoft amerikai
jelenléte, és közben legalább két cég belebukott a piaci bevezetésükbe (az
egyik izraeli, a másik viszont ottani, hazai volt!). Az amerikai piaci jelenlét
nyereségét azonban nem pénzügyi szemüveggel nézik. Ott folyton beleleshetnek a
körülöttük versenyző gorillák kártyáiba. Ez távolból nem menne, erre még a
mindenhatónak képzelt világháló infrastruktúrája sem alkalmas.
[Bár, a videokonferenciák, webtelefonok, video és multimédia
levelek stb. egyre használhatóbb eszközöket nyújtanak arra, hogy egy partner
arcát láthassuk, szavát, hanglejtését hallhassuk, ami hallatlanul fontos
pótinformációt jelenthet egy üzlet megkötésénél. Ezt nem is szabad lebecsülni,
vétek nem használni! Persze, jól kell ismerni a nyelvet. Méghozzá az amerikai szlenget!
Beleértve a termékekbe implementáltat is, amihez a biztos módszer egy amerikai
lokalizáló szakember alkalmazása. - a cikkíró megjegyzése.]
Azért Bojár Gábor még mindig bizakodik a pénzügyi
nyereségben is, különösen a nemzetközi tőzsdei bevezetésük folytán. Amerikai
jelenlét nélkül viszont talán ezt a fegyelmező eszközt sem vette volna a
nyakába a cég. Mert a legkegyetlenebb kontroll egy cég életében a nemzetközi
tőzsdei jelenlét. De fialni is tud, és tisztességesen betartva a szabályokat, a
cég távlatait is jobban megalapozza.
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.