Világszerte és Európában élen a Compaq

PC-piac

Guttray László Guttray László, 1999. szeptember 3. 18:46
A második negyedéves PC-értékesítési adatok egyértelműen azt mutatják, hogy a Compaqot nem viselte meg sem a tőzsdei visszaesés, sem pedig az azt követő vezérigazgató-váltás, a cég megtartotta vezető helyét a világ PC-gyártásában.
Az utóbbi hónapok erősödő fogyasztói elvárásainak és a "majdnem ingyen PC" mozgalomnak köszönhetően világszerte 27 százalékkal nőttek a II. negyedéves PC-eladások. Az IDC adatai szerint április elejétől június utolsó napjáig összesen 25,6 millió számítógépet adtak el. A legnagyobb PC-fogyasztó változatlanul az Egyesült Államok, ahol 10,8 millió konfiguráció talált gazdára, ez 35,3 százalékkal nagyobb érték, mint a tavalyi év második negyedévében. A növekedésben ezúttal a magánszemélyek által tömegesen vásárolt szuperolcsó (illetve az internetszolgáltatótól díjmentesen vagy minimális térítésért kapott) számítógépek játszottak meghatározó szerepet. A gyártók közül ismét a Compaq állhatott a dobogó tetejére, a houstoni cégóriás adta el a PC-k 14,6 százalékát, bár az USA-ban a Dell minden korábbinál jobban "megszorította" a Compaqot.

Ha szerényebb mértékben is, de Európában is folytatódott a számítógépek értékesítésének növekedése mind az üzleti, mind pedig az otthoni felhasználásra szánt gépek piacán. Az úgynevezett EMEA (Europe, Middle East, Africa) országokban a második negyedévben 15,5 százalékkal voltak magasabbak a számítógép-eladási mutatók, mint a tavalyi év hasonló időszakában. Az EMEA-régión belül a nyugat-európai államok PC-piaca megtartotta vezető helyét, az értékesítések 18,4 százalékkal emelkedtek. A felmérésék szerint e termékkategóriában erőteljes növekedést tapasztaltak annak ellenére, hogy nyugaton lelassult az általános fogyasztói "boom". Az olcsó gépek iránt jelentkező igények nemcsak az asztali gépek és a szerverek szegmensében jelentkeztek, de fokozták a versenyt a noteszpiacon is. Az internet folyamatos terjedése és a márkás, de olcsó PC-k széles körű megjelenése elsősorban a "háztartási PC-k" iránti keresletet fokozta, az üzleti szektorban változatlanul az Y2K-kompatibilitás biztosítása maradt a legnagyobb hajtóerő. A 2000. év dátumváltási problémájának elkerülése már a tavalyi év végén és az idei esztendő első három hónapjában is számítógépparkjuk felújítására buzdította a nagyobb cégeket, a harmadik és negyedik negyedévben pedig a kisvállalkozásoktól várhatók hasonló indoklású megrendelések - jósolta Karine Paoli, az IDC EMEA-piacának elemzője.

A svéd kivételével minden nyugati piac "egészséges" maradt, a fogyasztás megfelelt a korábban felvázolt trendeknek. Az otthoni és az internetkapcsolat elérését célzó PC-vásárlások növekedésében Franciaország vezet, ahol 27 százalékos volt a számítógép-értékesítés növekedése a II. negyedévben. Az Egyesült Királyságban szolidabb fejlődést regisztráltak, a bővülést sajátos módon az internetszolgáltatók gépeladásai határozták meg, Németországban pedig lassú növekedés volt jellemző az asztali gépek kategóriájában, míg a noteszgépekből és szerverekből a tervezettnél többet értékesítettek.

Kelet- és Közép-Európában változatlanul csökken a fejlődési trendek meredeksége, mindezt elsősorban az orosz piac nehézségei okozzák. A térség meghatározó országának fizetési gondjait néhány ország (például Lengyelország, Csehország és Magyarország) piacának növekedése ellensúlyozza, ennek köszönhető, hogy a térség összesített mutatói nemsokára újra a pozitív tartományba esnek. Habár az első negyedévben még 14,3 százalékkal maradt el a PC-piac a tavalyi év első három hónapjának értékesítési adatait összegző értéktől, és a második negyedév is mínusz előjellel zárult (-2,9%), az elemzők szerint a július és szeptember közötti időszakban már pozitív lesz a változás mértéke, azaz újra fejlődésnek indul a térség informatikai piaca. A Közel-Kelet és Afrika országaiban csak 9,7 százalékos PC-piaci növekedést regisztráltak az elemzők; a vártnál szerényebb emelkedés annak következménye, hogy a korábbi "húzóállamokban"(Dél-Afrika, Izrael, Törökország) csökkent a fogyasztás, pedig még 1998-ban is kiugró növekedést mértek e három országban.

A Compaq Európában is megtartotta vezető pozícióját, bár a Dell-lel, az IBM-mel és a Hewlett-Packarddal vívott verseny szorosabb lett. A Compaq a második negyedévben 17,2 százalékos növekedést ért el az EMEA államaiban - a nyugat-európai országokban az átlagnál nagyobb mértékű, 18,6 százalékos emelkedést értek el a Compaq disztribútorai és viszonteladói. Jelentősen fokozta eladásait a trónkövetelő IBM is, a kék óriás 48 százalékkal több PC-t értékesített, és ezzel megerősítette második helyét az EMEA-piacon. Az IBM nem titkoltan újabb előretörést vár attól a bejelentésétől, miszerint fokozott lendülettel száll harcba a noteszgépek és a szerverek szekciójában. A Dell - amely elsőként vezette be a lakossági értékesítést az interneten felvett rendelések alapján - Európában érthetően nem szorította meg annyira a Compaqot, mint az óceánon túl, a Hewlett-Packard értékesítési adatai azonban az "öreg földrészen" is kényelmetlenné tehetik a Compaq helyzetét.

Ugyanakkor, mint az alábbi táblázatokból is kitűnik, a márkás gépek iránti kereslet nagyobb arányban nőtt, mint az egyéb kategóriába sorolt gyártóké, ami újra felveti a klóngyártók előretörésének lehetőségét, már csak azért is, mert a kizárólag internetezéshez használt gépeknél kisebb jelentősége van a márkának, mint az irodai és mérnöki területen történő felhasználásnál.

Kulcsszavak: trend Compaq

Már több mint 600 iskola használja az egyik leginnovatívabb magyar matekoktatási platformot

A 2024/2025-ös tanévtől a mateking teljesen ingyenessé tette a tanórai használatot az általános és középiskolákban dolgozó matematikatanárok számára. Eddig a hazai iskolák közel hetede csatlakozott, és csaknem 6000 tanár kapott már hozzáférést az oktató platformhoz, amely a hagyományos tantermi tanítást kiegészítve nyújt izgalmas, innovatív oktatási megoldásokat.

2024. november 5. 14:59

Az ABB az elektrifikációra és automatizálásra összpontosít a márka újrapozicionálásával

Az ABB bemutatja új márkapozicionálását: “We help industries outrun – leaner and cleaner” („Segítünk az iparágaknak, hogy túlszárnyalják korábbi eredményeiket – gazdaságosabban és tisztábban működve”), ezzel megerősítve a vállalat fejlődésének következő fázisát, mint az elektrifikáció és automatizálás vezetője a sikeres átalakulási időszak után. Az új szlogen azt fejezi ki, amiről az ABB ismert szeretne lenni ügyfelei körében.

2024. november 5. 13:27

Az AI segítségével teszi hatékonyabbá az energetikai rendszerek felügyeletét a Ganz

Új, mesterséges intelligencia alapú szakértői megoldást fejlesztett ki a Ganz Transzformátor- és Villamos Forgógépgyártó Kft. A Ganz Intelligent Solutions Expert System a villamosenergia-ipari eszközök, különösen teljesítmény transzformátorok, motorok és generátorok állapotfelméréséhez, diagnosztikájához és karbantartás ütemezéséhez nyújt digitális megoldást. 

2024. november 5. 10:18

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Törj be a digitális élvonalba: Nevezd ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 5. 11:59

Gépek is rajthoz állnak a most induló Országos IT Megmérettetésen

2024. október 28. 18:06

Megnyitott a Vatera Galéria, a válogatott műtárgyak új platformja

2024. október 22. 15:25

Egy év alatt 45 milliárd forintot loptak el tőlünk a digitális bűnözők

2024. október 15. 16:51