Karriermenedzsment konferencia: Élet a laposodó piramisok árnyékában
forrás Prim Online, 2005. január 31. 13:06
Humánerőforrás- és karriermenedzserek tartottak konferenciát január
25-26-án Budapesten, hogy megosszák ismereteiket a szakma
legaktuálisabb problémáiról. A Karriermenedzsment a laposodó szervezeti
piramisokban címmel rendezett kétnapos rendezvény számos tapasztalattal
szolgált.
A két nap résztvevői szinte egytől egyig Magyarország vezető cégeinek személyügyi munkatársai közül kerültek ki – számolt be az eseményről Mohácsi Gabriella, a rendezvényt támogatóként is jegyző Hay Group senior menedzsment tanácsadója, aki maga is előadással vett részt a fórumon. Olyan cégek képviseltették magukat, mint a Nokia, a General Electric, a Michelin, a Borsodi Sörgyár, a T-Mobile, az MNB, az MKB vagy a Vodafone, hogy csak az aktív szereplést vállalók közül említsünk néhányat. Azon túl, hogy minden résztvevő ismertette cége karriermenedzselési szokásait, számos probléma is megvitatásra került.
Ezek közül a legfontosabb az, amiről a konferencia címe is beszámolt, mely szerint hogyan biztosítsunk megfelelő karrierlehetőséget ambiciózus kollegáink részére akkor, amikor a szervezeti piramisok „laposodnak”, azaz a céges hierarchiák egyre kevesebb szinttel működnek, s így az előrelépés lehetősége is korlátozott. Számos nemzetközi cég ezt a problémát úgy próbálja megoldani, hogy munkavállalóitól nagyfokú mobilitást vár el, és különböző országokban és helyszíneken biztosítja munkatársainak az előrelépést, az új, ösztönző munkakörülményeket. Erre azonban nem minden vállalkozásnak van lehetősége, és a mobilitás a munkavállaló oldaláról is számos problémába ütközhet. A megoldás a kerekasztal beszélgetések során a gyakoribb profil-, vagy akár szakmai terület váltás területén látszik körvonalazódni, de egyedüli üdvözítő, egyetemes válasz a kérdésre nem adható.
A másik jelentős kérdéskör a teljesítménymérés. Előadásomban arra igyekeztem felhívni a figyelmet, hogy az egyéni képességek, kompetenciák, motivációk pontos feltérképezése kritikus fontosságú az egyéni karrierutak kidolgozásához – húzza alá Mohácsi Gabriella. Az ezzel kapcsolatos problémákról már több fórumon szó esett, a lényeg, hogy a szervezetnek karrierlehetőségeket kell biztosítania, de az egyének felelőssége a kezdeményezés, aspirációik kommunikálása s hogy reális elvárásokon alapuló karriereken gondolkodjanak.
A konferencián számos más, karriert érintő kérdésről esett szó, mint a „kiégés” problematikája, a frusztráció, vagy az egyéni képességek és elvárások ellentmondásának kezelése.
Összességében úgy gondolom, hogy a konferencián elhangzottaknak komoly hasznát veszik majd a humánerőforrás szakemberek, de áttételesen a hazai munkavállalók is. Bár nyilvánvaló, hogy a jelentős alapkérdések megoldása nem lehet e kétnapos fórum feladata, együtt könnyebben áttekinthettük, összefoglalhattuk és precízen megfogalmazhattuk a problémákat, és a cégek megismerhették egymás kísérleteit, gyakorlatát is – összegez a szakértő.
Ezek közül a legfontosabb az, amiről a konferencia címe is beszámolt, mely szerint hogyan biztosítsunk megfelelő karrierlehetőséget ambiciózus kollegáink részére akkor, amikor a szervezeti piramisok „laposodnak”, azaz a céges hierarchiák egyre kevesebb szinttel működnek, s így az előrelépés lehetősége is korlátozott. Számos nemzetközi cég ezt a problémát úgy próbálja megoldani, hogy munkavállalóitól nagyfokú mobilitást vár el, és különböző országokban és helyszíneken biztosítja munkatársainak az előrelépést, az új, ösztönző munkakörülményeket. Erre azonban nem minden vállalkozásnak van lehetősége, és a mobilitás a munkavállaló oldaláról is számos problémába ütközhet. A megoldás a kerekasztal beszélgetések során a gyakoribb profil-, vagy akár szakmai terület váltás területén látszik körvonalazódni, de egyedüli üdvözítő, egyetemes válasz a kérdésre nem adható.
A másik jelentős kérdéskör a teljesítménymérés. Előadásomban arra igyekeztem felhívni a figyelmet, hogy az egyéni képességek, kompetenciák, motivációk pontos feltérképezése kritikus fontosságú az egyéni karrierutak kidolgozásához – húzza alá Mohácsi Gabriella. Az ezzel kapcsolatos problémákról már több fórumon szó esett, a lényeg, hogy a szervezetnek karrierlehetőségeket kell biztosítania, de az egyének felelőssége a kezdeményezés, aspirációik kommunikálása s hogy reális elvárásokon alapuló karriereken gondolkodjanak.
A konferencián számos más, karriert érintő kérdésről esett szó, mint a „kiégés” problematikája, a frusztráció, vagy az egyéni képességek és elvárások ellentmondásának kezelése.
Összességében úgy gondolom, hogy a konferencián elhangzottaknak komoly hasznát veszik majd a humánerőforrás szakemberek, de áttételesen a hazai munkavállalók is. Bár nyilvánvaló, hogy a jelentős alapkérdések megoldása nem lehet e kétnapos fórum feladata, együtt könnyebben áttekinthettük, összefoglalhattuk és precízen megfogalmazhattuk a problémákat, és a cégek megismerhették egymás kísérleteit, gyakorlatát is – összegez a szakértő.
Kapcsolódó cikkek
- Digitális örökség, információ-felügyelet és-tárolás, tartalomkezelés
- Fizetni vagy nem fizetni – ez itt az info-kérdés
- A kis- és középvállalatok versenyképességéért - workshop és kiállítás
- Grepton Folyamatok e-Z-ig Szakmai Konferencia
- Forum Nokia technológiai napok Magyarországon
- Systems' Day konferencia - először
- IDC: Adattár-virtualizációs és adatközpont konferencia 2007
- Marketing 2.0: üzenetek helyett dialógus
- Májusban Budapest a projektmenedzsment világ fővárosa
- Valós és virtuális JavaOne a környezettudatosság jegyében