LLP: A lej átértékeléséből fakadó módosítások a vállaltirányítási rendszerekben

forrás Prim Online, 2005. március 16. 11:10
Romániában a cégeket jelenleg a lej év közbeni átértékeléséből fakadó teendők foglalkoztatják. A vállalatirányítási rendszerek pénzügyi és könyvelési moduljainak átállítására már felkészültek az LLP Csoport szakértői.
A felmerülő igények mielőbbi kielégítése érdekében a bukarestiek mellett magyar tanácsadók is részt vesznek a munkálatokban. A cég e téren az elmúlt években már szerzett tapasztalatokat, hiszen több ízben dolgoztak címletösszegek csökkentéséből adódó változtatásokon, például Bulgáriában vagy az euró bevezetése miatt Belgiumban. Az LLP Csoport romániai leányvállalata pénzügyi és üzleti szoftverekkel kapcsolatos szolgáltatásokat nyújt pl. az Air BP, az Avon Cosmetics, a GlaxoSmithKline, a Pfizer, a Renault és a UPC cégek számára.

2005. július 1-jétől négy nullát törölnek a lej-címletek végéről, a jelenlegi bankjegyek és érmék 2006. végéig maradnak forgalomban. Erről a román kormány még 2004. májusában döntött. A művelet eredményeképpen a jelenlegi 10.000 lejes címlet 1 lejessé válik, az egymilliós bankjegyből 100 lejes címlet lesz. A jegybank 2005. július 1-jétől kezdi kibocsátani az új bankjegyeket és érméket. A Román Nemzeti Bank szerint senkinek nem származik majd hátránya a lej átértékeléséből, amely viszont egyszerűsíteni fogja a pénzügyi tranzakciókat és a könyvvitelt.

A lej átértékeléséből fakadó változások nemcsak a főkönyvi adatokat érintik majd, hanem például a beszerzési és értékesítési rendeléseket is. Mivel minden ügyfélnél más és más az adatbázisok beállítása, a számlaformátumok átalakítása egyedi igények szerint történik, az általános változtatási mechanizmusokra az LLP Csoport szakértői már el is készítették a pontos dokumentációt.

Könyveléstechnikailag egyszerűbbé teszi az átállást, hogy a törvényben pontosan meghatározták a fordulónapot: ha egy cég június 30-án, vagy azt megelőzően bocsát ki számlát a régi pénznemben, de azt a számlát az ügyfele már 2005. július 1-jén vagy utána kapja meg, akkor azt az ügyfélnek már az új pénznemben kell lekönyvelnie. A fordulópont után a pénztári egyenlegeket is az új pénznemben tartják nyilván, de még a régi lejben is fel kell vezetni azokat a pénztári jelentésekre. 2005. július 1-jén tehát a cégeknek át kell konvertálniuk a június 30-i záregyenlegüket és addigi forgalmukat az új pénznembe. A 2005-re vonatkozó éves beszámolót is természetesen már az új pénznemben kell elkészíteni. Érdekesség például az, hogy az áramszolgáltatók számláin már idén március 31-től mindkét pénznemet fel kell tüntetni.

"Az LLP tanácsadói szerint várható, hogy sok cég - ha nem lép időben - nem tudja megoldani azt, hogy pontosan a törvényben meghatározott fordulónaptól az új szabályok szerint működjön pénzügyi rendszere. Ha az átállás elhúzódik, s emiatt nem tudja lekönyvelni a beérkező és kimenő számláit, megnövekedhetnek a kintlévőségei, vagy nem tudja a törvényekben előírt, hatóságok felé kötelező jelentéseket elkészíteni. Ennek elkerülésében nyújt segítséget szakértői csapatunk" - avat be a vállalatirányítási rendszerre vonatkozó változás hatásaiba Holló Zita, az LLP Budapest vezető tanácsadója.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01