Információs társadalom: mérés, és hozzáférés az adatokhoz

Vértes János Andor, 2005. április 29. 12:54
A Nemzeti Hírközlési és Informatikai Tanács (NHIT) valamint az Informatikai Érdekegyeztető Fórum (INFORUM) április 28-án szakmai találkozót szervezett „Hol van a kályha? Konvergencia az információs társadalom statisztikai mutatóiban” címmel abból a célból, hogy elősegítse egy egységes, a teljes magyarországi információs társadalmat mérő és bemutató statisztikai rendszer kialakítását, illetve azért, hogy a társadalom, a kormányzat és az informatikai szakma világosabb képet kapjon az információs társadalom hazai helyzetéről.

A találkozót szervező intézmények szerint meg kell történnie a közpénzekből és piaci kutatásokból származó adatbázisok összehangolásának és megosztásának, valamint széles nyilvánosságot kell kapniuk az információs társadalmi adatoknak. Az NHIT és az Inforum közösen kezdeményezi egy információs társadalmi évkönyv megjelentetését és weboldal felállítását, ahol az adatgazdák, kutatók és az információs társadalmi szereplők osztják meg kutatásaikat és véleményüket az információs társadalom hazai helyzetéről.

Az informatikai szakma folyamatosan szembesül azzal a problémával, hogy a különféle kutatóintézetek, statisztikai jelentések által publikált mérőszámok számos esetben, egymástól jelentősen eltérő, egymással ellentétes, ellentmondó eredményeket mutattak. Ezt kiküszöbölendő tavaly az Informatikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) ajánlást dolgozott ki „Az ICT szektor fejlődését mérő mutatók méréséhez” címmel.

Az NHIT és az Inforum ezt a kezdeményezést viszi tovább, amikor előrelépést sürget e kérdésben. Mindenkinek nemcsak joga, hanem kötelessége a tisztánlátás: hol tart Magyarország az információs társadalom építésében? E kérdésre az első választ a kutatók adhatják meg. A társadalom és az informatika nem csak egyértelműbb és pontosabb válaszokat vár, hanem hiteleset.

A munkamegbeszélés résztvevőit köszöntő szervezők és az IHM államtitkára megfogalmazták a válaszra váró kérdéseket. Dombi Gábor (INFORUM) az információs társadalom polgárainak és vállalkozások hiteles információ-igényeit emelte ki; Detrekői Ákos (NHIT) az adatok divergenciájára mutatott rá és a konvergencia szükségességét hangsúlyozta; Csepeli György (IHM) pedig az információszabadság jegyében mutatott rá, hogy az egybegyűjtött adatoknak széleskörű nyilvánosságot tudna biztosítani az IHM portálja.

Az Inforum kérdésére Fábián Zoltán (TÁRKI) előadása válaszolt, amelyben összefoglalta az információs társadalmat mérő statisztikai mutatók fejlődéstörténetét. A vitában nagy hangsúlyt kapott is, hogy valójában mik az információs társadalom indikátorai? Vajon az információs társadalomban él-e egy mai magyar állampolgár attól, hogy internetet használ otthon is, vagy hogy bankkártyával fizet a szupermarketben és költését mobiltelefonján a bank SMS-sel nyugtázza, esetleg majd csak akkor lesz ez információs társadalom polgára, ha majd az adóbevallásán kívül adószámát, vállalkozói igazolványát is interneten keresztül intézheti.

A vitában részt vevő kutatók, adatgazdák, társadalmi és politikai intézmények képviselői (KSH, NHIT, BMGE, MTA, ITOK, Gartner, GKIeNET, IVSZ, IHM) egyetértettek abban, hogy a mérések módszertanával ma kevésbé kell foglalkozni, mint azzal, hogy a ezek az indikátorok és a mért adatok miképp változtatják meg jövőbeli cselekedetek irányát, miként hasznosulnak a stratégiai célokban, cselekvési programokban, intézkedésekben. Konszenzus alakult ki abban is, hogy a hasznosulás előfeltétele az információk egybegyűjtése, s az, hogy az adatok ne egymással perlekedjenek, hanem egymást korrigálva álljanak össze egy egységes adatbázissá. Megrendezett szakmai vita beteljesítette a rendezők szándékát: az adatgazdák – fenntartva természetesen bizonyos üzleti szempontokat (például azt, hogy nem egy esetben nem is a kutató, hanem a megrendelő rendelkezik az információ felhasználói jogaival) –, kifejezték szándékukat a további egyeztetésekre, az információs társadalom fejlettségét mérő adatok összhangba hozatalára illetve a széles körű hozzáférhetőség megteremtésére. A Nemzeti Hírközlési és Informatikai Tanács (NHIT) és az Informatikai Érdekegyeztető Fórum (INFORUM) vezetői a vitát zárva ígéretet tettek arra, hogy ezt a folyamatot továbbra is katalizálni szándékoznak, és a mostani gondolatok leülepedése után virtuálisan és hasonló munkaértekezletek formájában is alkalmat adnak arra, hogy az információs társadalom statisztikai mutatóival kapcsolatos kérdésekre pontos és hiteles válaszok szülessenek.

hirek.com ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A vihart, a hőséget és a jegesedést is jelzik az E.ON új meteorológiai állomásai

Az áramhálózatok fokozottan kitettek a viharos erejű szél, a tartós hőség és a jegesedés negatív hatásainak. Az E.ON Hungária Csoport célja, hogy időjárástól függetlenül biztosítson zavartalan áramellátást ügyfelei számára, ehhez pedig szükség van részletes időjárási adatokra, hogy a cég a veszélyhelyzetekre időben fel tudjon készülni.

2024. november 22. 10:15

A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet

A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél. 

2024. november 21. 20:54

Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál

A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról. 

2024. november 21. 19:31

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01