Athén, Vancouver: Cisco megoldásokkal támogatott repterek

forrás Prim Online, 2005. május 13. 09:22
A légi közlekedési ágazat szakmai szervezete, az Institute of Transport Management (ITM) által 2004 legjobb európai repülőterének választott Athéni Nemzetközi Repülőtér (AIA) a Cisco Intelligent Airport Solution megoldásával olyan hang-, adat- és videoátvitelre egyaránt alkalmas infrastruktúrát állított rendszerbe, amellyel egy sor új, költségkímélő szolgáltatást tud bevezetni mind az utasok, mind az alkalmazottak számára. A kanadai Vancouver nemzetközi repülőtere szintén a Cisco Intelligent Airport Solution megoldáscsomagját alkalmazza.
Athén

Az AIA Görögország legnagyobb repülőtere, amely évente több mint 13 millió utast szolgál ki. Tavaly nyáron, a 2004. évi olimpia befejező napján rekordszámú, 69 ezer utast szolgált ki. Az IP nyílt szabványain alapuló Cisco Intelligent Airport Solution keretrendszer ideális alapjául szolgál a repülőtéri hálózatnak, mivel lehetővé teszi például az IP telefónia vagy a vezeték nélküli "hotspot"-ok bevezetését.

A rendszer nyújtotta előnyök emellett kiterjednek a továbbfejlesztett személy- és vagyonbiztonságra, az utasforgalom racionalizálását segítő információkra, valamint a megnövelt hálózatbiztonságra és hibatűrésre. Mindemellett csökkennek a hálózat-fenntartás költségei, és a munkatársak oktatására is új lehetőségek nyílnak. A repülőtéren biztosított a megszakításmentes működés, és a hálózat nem csupán az utasok és az alkalmazottak igényeit elégíti ki, hanem folyamatos szolgáltatásokat nyújt a repülőtéren működő közel 300 vállalatnak is.

A 2002-ben indult projekt első fázisában a WLAN hozzáférési pontok telepítésére került sor. Ezek segítségével a felhasználók - az utasok és az alkalmazottak is - a fő terminálépületben bárhol hozzáférhetnek noteszgépeikkel vagy PDA-ikkal az internethez. Az AIA alkalmazottai hordozható számítógépeikkel számos alkalmazást érhetnek el, beleértve a járatokkal és a légitársaságokkal kapcsolatos legfrissebb információkat. Emellett a PDA-k biztonsági ellenőrző készülékként is funkcionálnak, segítségükkel a repülőtér bármely pontján gyorsan és könnyen ellenőrizhető az alkalmazottak kiléte.

A projekt második fázisa, amelyben az IP-kommunikációs rendszert építik ki, 2004 elején kezdődött. Célja az volt, hogy az üzemeltetési költségek csökkentése mellett lehetővé tegye a kommunikációt a repülőtér mobil munkatársai számára is. Az IP-telefonok telepítése a repülőtér meghatározott ellenőrzési kapuit is magukban foglaló pontjain a projekt első fontos lépése. Az IP-telefonok üzembe helyezése lehetővé tette, hogy a személyzet gyorsan kezelje a látogatói és alkalmazotti forgalmat, mivel most már ők is rendelkeznek a friss információkhoz való hozzáféréshez szükséges eszközökkel.

Vancouver


A Cisco Systems technológiája és a TELUS Business Solutions szolgáltatásai révén a vancouveri repülőtér egyetlen átfogó, az egész repülőtérre kiterjedő kommunikációs rendszerben ötvözte a hang-, video-, adat- és vezeték nélküli átvitelt,. A hálózat 1100 Cisco IP-telefont, 1000 zártláncú kamerát és több mint 1500 tévéképernyőt szolgál ki. Emellett a Cisco Intelligent Airport Solution megoldáscsomag egyéb innovatív szolgáltatásokat is nyújt, kezdve a már megszokott terminálberendezésektől és önkiszolgáló kioszkoktól egészen a vezeték nélküli poggyásznyilvántartásig és az utasok vezeték nélküli internet-hozzáféréséig.

Az IP alapú fejlesztések már most is jelentős hatással vannak a repülőtérre. Előzetes adatok szerint az önkiszolgáló kioszkok 250-300%-kal növelik a reptér kapacitását. Az Air Canada belföldi utasainak 85%-a például az önkiszolgáló kioszkok segítségével végezheti a felszállás előtti bejelentkezést.

A hatékonyságnövelő és kapacitásbővítő hálózat alapú szolgáltatások bevezetése lehetővé teszi, hogy ne kelljen új, költséges létesítményeket építeni a 2010. évi téli olimpiai játékokra. Önkiszolgáló kioszkokat fognak telepíteni például a város stratégiai szempontból fontos helyszínéin, így hotelekben, vasútállomásokon, illetve Vancouver és környéke egyéb fontos pontjain. Az olimpia látogatói így már azelőtt bejelentkezhetnek egy adott járatra és megkapják beszállókártyájukat, hogy elhagyták volna szállodájukat.

A vancouveri repülőtér integrált hálózata és folyamatosan fejlődő IP-stratégiája többek között az alábbi piacvezető szolgáltatások bevezetését teszi immár lehetővé:

  • Egységes utas- és poggyászfelvételi platformok, amelynek egyaránt részei a légitársaságok hagyományos pultjai és az önkiszolgáló kioszkok.
  • Önkiszolgáló kioszkok: A Vancouveri Nemzetközi Repülőtér az első olyan repülőtér Észak-Amerikában, amely bevezette az általános használatra alkalmas - azaz nem egy-egy légitársaság üzemeltetésében lévő kioszkokat, és fejlesztésük terén továbbra is piacvezető szerepet játszik. A repülőtér termináljain jelenleg hatvan önkiszolgáló kioszk található. Az utasbejelentkező kioszkokat a repülőtéren kívüli helyszíneken is, például gépkocsikölcsönzőkben, belvárosi hotelekben, konferenciaközpontokban, sőt még a Vancouver felé tartó - a szolgáltatáshoz szükséges adatokat műholdról kapó - tengerjáró hajókon is elhelyezik.
  • Vezeték nélküli csomagazonosító rendszer: A nagy biztonságú, az egész létesítményre kiterjedő vezeték nélküli Cisco-hálózat lehetővé teszi egy vezeték nélküli csomagazonosító rendszer üzemeltetését, amely révén a repülőtársaságok a legmodernebb technológiával tarthatják nyilván az utasok poggyászait. A vancouveri az egyik első repülőtér Észak-Amerikában, amely bevezette a vezeték nélküli csomagazonosító rendszert.
  • Nexus Air: Észak-Amerikában a Vancouveri Nemzetközi Repülőteret választották ki a Nexus Air kísérleti program lebonyolítására. A program keretében az amerikai és a kanadai határőrség lehetővé teszi, hogy az Egyesült Államok biztonságára csekély veszélyt jelentő utasok előre jóváhagyott köre könnyített procedúrával léphessen be az USA-ba, ill. hagyhassa el azt. A Nexus Air biometrikus íriszfelismerő technológiát alkalmaz, amely lehetővé teszi, hogy az utasok az automata kioszkok használatával elkerülhessék a határon gyakori sorban állást. A Nexus kiegészíti a Canpass Air programot, amely ugyanezzel a technológiával működik, és olyan - előzetesen regisztrált - utazók használhatják, akik az USA-ból vagy egyéb országokból érkeznek vissza Kanadába.
Kulcsszavak: hálózat Cisco

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Buszos útdíjfizetés – az első időszak tanulságai

A legtöbb busz a legkevésbé szennyező kategóriába tartozik, a külföldi járművek az autópályákat használják, míg a hazai személyszállítók harmada inkább az olcsóbb útvonalakat választja és a legtöbb vállalkozás felismerte, hogy a használatarányos útdíjfizetés kényszerét minőségbiztosítási fejlesztésekre is lehet használni – ezek a legérdekesebb megállapítások az útdíjfizetés bevezetése óta eltelt időszakból.

2024. május 17. 17:30

A pénzügyi bűnözés jövője: miért kulcsfontosságú az információ-vezérelt kockázatkezelés?

Az utóbbi időben a pénzügyi bűnözés elleni küzdelem jövőbeli keretrendszerének alapjaként, az információ-vezérelt kockázatkezelés kiemelten fontossá vált. A hagyományos kockázatkezelési módszerek elavultak, nem megfelelő eredményt hoznak és így komoly kockázatokat jelentenek a szervezeteknek – állapítja meg a Deloitte friss tanulmánya.

2024. május 17. 13:10

Új elnökségi tagokat választott a Magyar Marketing Szövetség

A szakma meghatározó szervezete, a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) május 15-én, a Haris Parkban szervezte tisztújító közgyűlését, amelyen a tagok kibővült, immár 18 tagú Elnökséget választottak, amelyben továbbra is a hazai marketing és kommunikációs szakma meghatározó döntéshozói, illetve szereplői kaptak helyet. 

2024. május 17. 09:54

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Utazási konferencia az Angyalok városában

XX. E-KERESKEDELMI KONFERENCIA BY SAMEDAY

2024. május 17. 14:47

Az IKEA Kreativ megérkezett Magyarországra

2024. május 15. 17:52

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59