Elkészült a Főpolgármesteri Hivatal fejlesztési szabványa
szabvány bevezetésére szükség lenne az államigazgatás további területein a költségek csökkentése és az informatikai beruházások hatékonyságának emelése céljából.
A Rendszerfejlesztési Technológiai Szabvány kialakítását célzó projekt 2004 júliusában indult és mostanra zárult le. A projekt a hivatal és a Grepton Rt. munkatársainak közös munkájával jött létre. A keretrendszer elemeinek kialakítása során a Grepton Enterprise Framework (GEF) módszertani dokumentumai és ún. építőelemei kerültek felhasználásra, kiegészítésre,
illetve a hivatali folyamatok alapján testreszabásra.
Az FPH-ban - számos más közigazgatási szervezethez hasonlóan - az informatikai fejlesztések döntően külső erőforrásokra támaszkodva, közbeszerzési eljárások útján valósulnak meg. Általános tapasztalat, hogy az informatikai fejlesztési tárgyú beszerzések sok esetben nem, vagy nem pontosan érik el a kívánt célt. Ennek számos oka van, melyek közül döntőek a megfelelő módszertan és eljárási szabályok hiánya, vagy be nem tartása, melyek a rendszerek dokumentálatlanságához vezetnek, és így követhetetlenné, ellenőrizhetetlenné válnak a beruházások.
Mindezek együttesen arra indították az FPH-t, hogy informatikai beruházásai értékállóságának biztosítása, a pénzügyi keretek optimális felhasználása érdekében szabványosítsa az informatikai fejlesztések folyamatát. Ennek érdekében egy olyan szabványt alkotott, mely biztosítja a létrejövő alkalmazások egységes informatikai rendszerként történő működését.
Elsőként a keretrendszer elemeinek meghatározása, alapvető dokumentumainak tartalmi és formai kialakítása zajlott le. A keretrendszert folyamat- és követelményleírások egészítik ki, amelyek további konvenciókat tartalmaznak. A dokumentumok használatát sablonok és referencia-anyagok segítik.
A projekt a szerkezet és alapelvek meghatározása után a dokumentumok tényleges tartalmi elemeinek kidolgozásával folytatódott, amelyek során a legfontosabb tevékenységi körök kerültek lefedésre folyamatokkal, konvenciókkal, sablonokkal és referenciaanyagokkal.
A projekt minőségbiztosítási fázisában a Grepton munkatársai leválasztották a projektirányítási módszertanát, valamint megtörtént a keretrendszer dokumentumainak egyeztetése a hivatali folyamatokkal. A megalkotott rendszerfejlesztési szabványokat az FPH már a projekt során használatba vette. A keretrendszer részét képező referencia architektúra és fejlesztői környezet, illetve sablonok kerültek felhasználásra a hivatal örökölt rendszereinek migrációja során.
A keretrendszer tartalmi elemei
- Projekttervezés és irányítás: a fejlesztési projektek tervezéséhez és irányításához tartozó folyamatok leírása, használt sablonok definíciója. Felépítésében és szemléletmódjában
- megfelel az ISO 9001:2001 minőségügyi szabvány előírásainak.
- Rendszerfejlesztés: azok a legfontosabb követelmények, elvárások és konvenciók, amelyek végigkísérik az ún. szoftver életciklus fázisait, kereteket adnak a szoftver szakipari tevékenységekhez.
Logikai tervezés, szoftvertervezés
"Build" eljárás, fejlesztői környezet kialakítása
Fejlesztési eljárások, konvenciók, ajánlások
Keretrendszer komponensek
- Tesztelési folyamat: a szoftver fejlesztési projekteken használt tesztelési
- eljárások és folyamatok definiálása, a tesztelési szemléletének beillesztése
- a szoftver életciklusba.
- Telepítés, oktatás, követés, üzemeltetés: a szoftver életciklus határán lévő, de az elkészült rendszerek használhatóságát, üzemeltethetőségét, bővíthetőségét alapvetően meghatározó
- tevékenységekhez kapcsolódó folyamatok, konvenciók.
Kapcsolódó cikkek
- Bevezetik az elektronikus kiviteli vámeljárást július 1-jén
- Kiemelkedően jó Grepton eredmények a Microsoft támogatási pályázatán
- Grepton Folyamatok e-Z-ig Szakmai Konferencia
- Jövőre már bankkártyával is fizethetünk adót az APEH-hivatalokban
- A Siemens valósította meg az e-közigazgatási rendszert Szegeden
- ONyF: adatszolgáltatás elektronikus ügyintézéssel
- Wapos ügyintézés a budaörsi önkormányzatnál
- e-GO díjas Törökbálint honlapja
- Április végén indul az elektronikus ügyintézés Kecskeméten
- Elektronikus ügyfélszolgálati rendszer Hódmezővásárhelyen
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.