Fogyasztóvédők is vizsgálják a T-Online felmondási gyakorlatát

MTI Sajtóadatbank, 2005. augusztus 9. 10:30
Több fogyasztóvédelemmel foglalkozó szervezet is aggályosnak tartja azt, ahogyan a T-Online mintegy ötven előfizetőjének felmondta internet-szolgáltatási szerződését; a hírközlési fogyasztói jogok képviselője vizsgálatot kezdeményez az ügyben.
A T-Online gazdaságossági okokra hivatkozva mondta fel az általános szerződési feltételekben szereplő 60 napos felmondási idővel ötven ügyfelének a szerződését. A felmondás hátterében az áll, hogy ezek az ügyfelek a normálisnál jóval több, havonta 150-250 gigabájt internetes forgalmat is lebonyolítottak, s ez pluszköltségeket, illetve veszteségeket okoz a internet-szolgáltatónak.

A T-Online az MTI-hez hétfőn eljuttatott közleményében ismerteti: meggyőződése, hogy a döntés nem kifogásolható sem jogi, sem etikai szempontból. Többszázezer ügyfél érdeke semmiképpen sem sérülhet 50 extrém adatforgalmat bonyolító előfizető miatt.

A lépésre azért került sor, mert ez a néhány ügyfél sokmilliós veszteséget generált havonta a vállalatnak. A T-Online ajánlatait a tömeges igények kiszolgálására alapozza és eszerint állapítja meg az árakat - áll a közleményben.

A T-Online szerint minden polgárjogi szerződésben szerepel a rendes felmondás fogalma, a cég ebben az esetben - a többi ügyfél érdekében - kénytelen volt ezzel a jogával élni. Az érintett ügyfelek még hatvan napig vehetik igénybe a szolgáltatást, ahogy az a szerződési feltételekben szerepel, így a hosszú felmondási idő előzetes figyelmeztetésnek is felfogható és elegendő idő arra, hogy az érintettek felhasználói szokásaiknak megfelelő szolgáltatást válasszanak - mutat rá a társaság.

A felmondások ellen tiltakozik a NETÉRT Egyesület, az Internet Fejlesztési Alapítvány és a Linux-Felhasználók Magyarországi Egyesülete is. Nyílt levelükben közlik: Magyarország piacvezető internet-szolgáltatója a T-Online, korábbi nevén Axelero Internet Rt. etikai és jogi szempontból erősen kifogásolható lépést tett, amikor körülbelül ötven előfizetőjének 60 napos felmondási idővel megszüntette addigi ADSL szerződését.

A nyílt levél szerint a Magyar Telekom Rt. a T-Online Rt. anyavállalata, több ízben is sávszélességet duplázott az ADSL előfizetők részére. Ezzel lehetővé vált, hogy az előfizetők a fent megadott 150-250 gigabájt akár háromszorosát, bizonyos esetekben ötszörösét is forgalmazzák egy hónapban. Szerződés szerint, mivel a T-Online az Otthon csomagot is korlátlanként reklámozza, kizárólag a technikai korlátok szabhatnak határt az ADSL felhasználóknak.

A nyílt levél megfogalmazói közlik: "azt természetesen nem vitatjuk, hogy jogszerű a felmondás, de az indoklása az összes körülmény ismeretében elfogadhatatlan".

A tiltakozó szerveztek megfogalmazták azt is: "ez az intézkedés álláspontunk szerint súlyosan veszélyezteti az előfizetői jogbiztonságot, mivel az általános szerződési feltételek és az előfizetői szerződés nem tartalmaz semmilyen kitételt azzal kapcsolatban, mi tekinthető a szolgáltatás túlzott használatának. Súlyos körülménynek tekintjük továbbá, hogy a szerződés felmondását nem előzte meg semmiféle figyelmeztetés, és nézetünk szerint nem elvárható az előfizetőtől, hogy a szolgáltatás igénybevétele során figyelembe vegye a szolgáltatónak saját működésére vonatkozó gazdaságossági szempontokat".

A tiltakozók levelüket egyebek mellett elküldték az Informatikai és Hírközlési Minisztérium, a Nemzeti Hírközlési Hatóság, a Hírközlési Fogyasztói Jogok Képviselője Hivatala, a Magyar Telekom Rt., az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület és vezetőjének, kérve, hogy indítsanak vizsgálatot és foglaljanak állást az ügyben.

Juhász Károly, a hírközlési fogyasztói jogok képviselője elmondta: jogilag bármilyen szerződést fel lehet mondani, de ez az eljárás etikátlan. Egyrészt azért, mert a legnagyobb magyar internet-szolgáltató teszi, másrészt azért, mert nem figyelmeztette a felmondás előtt a felhasználókat. Hozzátette: a Nemzeti Hírközlési Hatóságon belül vizsgálatot kezdeményez az ügyben.

Az üggyel kapcsolatban Kathi Attila, a Fogyasztóvédelmi Főigazgatóság szóvivője elmondta: azt kell megvizsgálni, hogy az alkalmazott felmondási jog szerepel-e az általános szerződési feltételekben. Amennyiben ilyen felmondási lehetőség szerepel a szerződésben, akkor a főigazgatóság feladata annak vizsgálata, hogy a felmondás nem jelent-e indokolatlanul egyoldalú előnyt a szolgáltató számára - ismertette a szóvivő.

Hozzátette: vizsgálni kell azt is, hogy a társaság nem tévesztette-e meg a fogyasztókat. Ha a szolgáltatást korlátlanként hirdette anélkül, hogy felhívta volna a figyelmet arra, miszerint bizonyos mennyiség letöltése után felmondhatja a szerződést, akkor ez megvalósulhatott - mutatott rá. Megjegyezte: a korlátlannak hirdetett szolgáltatásban ugyanis úgy tűnik, mégis van egy korlát.

Kathi Attila rámutatott: a fogyasztók megtévesztésének vizsgálata a Gazdasági Versenyhivatal jogkörébe tartozik. Hozzáfűzte: ha a fogyasztókat megtévesztették, akkor a GVH anyagi szankciókkal élhet a szolgáltatóval szemben. A GVH szóvivője az ügyben nem tudott az MTI-nek érdemben nyilatkozni, mivel a hivatal augusztus 20-ig zárva tart.

Kulcsszavak: jog ADSL T-Online-hu

Telekom ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Ezért egyre erősebb a felújított mobilok piaca

Erősödő újkészülék-eladások, a termékek hosszabbodó szoftveres támogatása és életciklusa, valamint a bevizsgált készülékek iránti növekvő bizalom is segíti Magyarországon a felújított okostelefonok piacának bővülését. A Rejoy.hu a távközlési világnap alkalmából gyűjtötte össze az aktuális trendjeit.

2024. május 18. 15:27

A Vodafone országos hálózatfejlesztési programja újabb mérföldkőhöz érkezett

A Vodafone Magyarország hálózatfejlesztési stratégiájának részeként 2024 végéig országosan az állomások 40 százalékán végez kapacitásbővítést, ami a hívásminőséget és a letöltési sebességet is jelentősen javítja. A hálózatfejlesztési programnak köszönhetően többek között Debrecenben, Miskolcon, Veszprémben, Székesfehérváron és Nyíregyházán élvezhetik a szolgáltató ügyfelei a gyorsabb mobilinternetet. 

2024. május 15. 20:44

Hozzuk ki a legtöbbet okostelefonunk hangzásából!

A hétköznapok elengedhetetlen részeként okostelefonunk egy kifejezetten kényelmes eszköz, amit számos dologra használhatunk. Akár csak telefonálunk, akár filmet vagy sorozatot nézünk, esetleg megbeszélésen veszünk részt vagy zenét hallgatunk, fontos, hogy a legjobb minőségű hangot kapjuk. A HONOR friss tippei ebben segítenek. 

2024. május 15. 16:10

A HUAWEI Pura 70 Ultra a DXOMARK történetének legmagasabb pontszámmal rendelkező kamerás okostelefonja

A HUAWEI Pura 70 Ultra lett a legjobb okostelefon-fényképező a DXOMARK független tesztlabor szerint.  A Huawei nemrégiben mutatta be legújabb zászlóshajó-készülékét, amely rögtön átvette a vezetést a szaklabor okostelefon-kamera rangsorában. A Pura 70 Ultra hátlapján egy 50 megapixeles Ultra Lighting főkamera kapott helyet változtatható rekeszértékkel és optikai képstabilizátorral, továbbá egy 40 megapixeles ultraszéles látószögű kamera és egy 50 megapixeles Ultra Lighting makró telefotó-kamera, elöl pedig egy 13 megapixeles szelfikamera.

2024. május 15. 11:30

Újgenerációs, sajátmárkás készülékek a Telekomnál

A Telekom május 23-án piacra dobja az újgenerációs, saját márkás készülékeit, a T Phone 2 5G-t és T Phone 2 Pro 5G-t. A telefonok nagyobb teljesítményű processzorral, fejlett kamerarendszerrel és kiváló minőségű kijelzővel érkeznek, hogy optimalizált játék- és streaming-élményt nyújtsanak felhasználóiknak.

2024. május 14. 20:58

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Utazási konferencia az Angyalok városában

XX. E-KERESKEDELMI KONFERENCIA BY SAMEDAY

2024. május 17. 14:47

Az IKEA Kreativ megérkezett Magyarországra

2024. május 15. 17:52

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59