A Nokia tavalyi éve: 13 százalékkal nőtt a profit
Az utolsó negyedévben a Nokia adózott eredménye 1,073 milliárd euró volt, 1 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbi 1,083 milliárdnál. Az üzemi eredmény 6 százalékkal 1,368 milliárd euróra csökkent 1,45 milliárdhoz képest, ezen belül a mobiltelefon-gyártásban 4 százalékkal 1,06 milliárd euróra csökkent, a multimédia-termékeknél 85 százalékkal 310 millió euróra nőtt, a vállalati megoldásoknál az üzemi veszteség 136 millió euróra nőtt 44 millióhoz képest, a hálózati termékeknél 12 százalékkal 268 millió euróra csökkent a többlet. A teljes forgalom 9 százalékkal 10,333 milliárd euróra gyarapodott - ez rekord az eddigi negyedik negyedévek történetében - 9,456 milliárdhoz képest.
Ezzel egész évben a Nokia 3,616 milliárd eurós adózott eredményt ért el, 13 százalékkal többet a 2004-es 3,192 milliárdnál. Az üzemi eredménye 7 százalékkal 4,639 milliárd euróra nőtt 4,326 milliárdról, ezen belül a mobiltelefon-gyártásban 5 százalékkal 3,598 milliárd euróra csökkent, a multimédia-termékeknél (ezek főleg számítógépek) majdnem ötszörösére, 836 millió euróra nőtt, a vállalati megoldásoknál az üzemi veszteség 258 millió euróra nőtt 210 millióról, a hálózati termékeknél 3 százalékkal 855 millió euróra csökkent a többlet. A forgalom 16 százalékkal - 2000 óta a leggyorsabban - 34,191 milliárd euróra nőtt 29,371 milliárdról.
A 2004-es adatokat végig felülvizsgálták.
Az utolsó negyedévben a Nokia becslése szerint a gyártók világszerte 244 millió készüléket adtak el, 23 százalékkal többet, mint a harmadik negyedévben és 25 százalékkal többet, mint 2004 utolsó negyedében. Ebből a Nokia részesedése 83,7 millió volt, 26 százalékkal több, mint az előző negyedben és 27 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A harmadik negyedévhez képest 1 százalékponttal 34 százalékra nőtt a világpiaci részaránya, az egy évvel korábbihoz képest viszont nem változott. A profitrést erősen nyomta, hogy míg Kínában 64 százalékkal több készüléket adtak el, mint 2004 utolsó negyedévben, és Ázsiában 42 százalékkal többet,
Európában - a cég legnagyobb piacán - csak 23 százalékkal, Észak-Amerikában 22 százalékkal bővült az értékesítés, mennyiségben számolva.
A tavalyi egész évről a Nokiánál úgy becsülik, hogy a világpiac 24 százalékkal 795 millió készülékre nőtt, és ebből a cég részesedése 265 millió készülék volt - rekord mennyiség - 28 százalékkal több a 2004-esnél, vagyis évi átlagban a piaci részarányuk nőtt, 33 százalékra.
A mostani első negyedévre a piaci részarányuk emelkedését jósolták csütörtökön az egy évvel korábbihoz képest, de változatlannak vagy csak kissé emelkedőnek a tavalyi utolsó negyedhez képest.
Egész évre a készülékek világpiacának több mint 10 százalékos növekedésére számít a Nokia. Bizonyára növekedni fog az érték is, bár ezt továbbra is korlátozzák a feltörekvő piacok, írták a csütörtöki beszámolóban.
A korábbi közlés szerint 2004-ben a Nokia adózott eredménye 11 százalékkal 3,207 milliárd euróra csökkent a 2003-as 3,592 milliárdról. Az üzemi eredménye 14 százalékkal 4,33 milliárd euróra esett vissza 5,011 milliárdról. A forgalma 1 százalékkal 29,267 milliárd euróra fogyatkozott 29,455 milliárdról.
A készülékértékesítés 12 százalékkal 18,507 milliárd euróra esett, az ágazat üzemi eredménye 36 százalékkal csökkent 3,768 milliárd euróra. Ezt ellensúlyozta a multimédia részleg, amely 46 százalékkal 3,659 milliárd euróra növelte bevételét és 179 millió eurós üzemi eredményt ért el a 2003, 186 milliós veszteség után, és a hálózati rendszerek részlege, amely a forgalmát 13 százalékkal 6,367 milliárd euróra emelte, és 878 millió eurós üzemi eredményt termelt az előző évi, 219 milliós veszteség után. A vállalati megoldások részlege 57 százalékkal 830 millió euróra növelte a bevételét, de veszteséges maradt, 199 milliós üzemi veszteséggel.
2004 végén a Nokia sorrendben Finnország, az Egyesült Államok és Kína után Magyarországon foglalkoztatta a legtöbb alkalmazottat, 3778 embert.
A Nokia 1999-ben építette föl komáromi gyárát, körülbelül 100 millió euróért. A gyárat tavaly, több mint 50 millió eurós költséggel, új üzemcsarnokkal bővítette.
A Nokiánál tavaly augusztusban jelentették be, hogy a vezérigazgató, Jorma Ollila idén júniusban megválik tisztségétől, a cég elnöke lesz, és a helyébe Olli-Pekka Kallasvuo lép, aki a vállalat fő egységét, a mobiltelefon-részleget vezeti. A cégnél a vezetőváltást "sima átmenetként" értékelték, tekintettel arra, hogy az 54 éves Ollila közeledik a nyugdíjkorhatárhoz.
Ollila 1992-ben állt a Nokia élére, addig ő is az - akkor még sokkal kisebb - mobiltelefon-részleget vezette. Irányításával alakult át az 1865-ben fa- és papíripari vállalatként született Nokia gumiipari, kábelgyártó, tévégyártó és távközlési berendezésgyártó konglomerátumból, kevesebb mint tíz év alatt, a mai, szigorúan fókuszált mobilkészülék- és multimédia-gyártóvá és mobil távközlési technológiafejlesztővé.
Az 52 éves Kallasvuo 25 éve dolgozik a Nokiánál. 2004. januárban vette át a mobiltelefon-részleg irányítását, előzőleg tíz évig a társaság pénzügyi igazgatója volt.
Kapcsolódó cikkek
- Mobil fényképnyomtatási szolgáltatás Nokia Nseries készülékekről
- Zeneletöltés mobilra Budapest utcáin
- Gyökeres átszervezés a Nokiánál
- 3 új, középkategóriás Nokia mobil és 3 új headset
- Nokia szoftverfrissítési szolgáltatás sikere Magyarországon
- Bluetooth szabvány lesz a Nokia Wibree
- Nokia: három új mobil és új marketing igazgató
- Három új Nokia telefon
- Vihart és villámot előre jelző mobil
- Forum Nokia technológiai napok Magyarországon
1 millió eurós befektetést kapott egy magyar fenntarthatósági startup
Jelentős összegű befektetést kapott a denxpert EHS&S software nevű magyar startup, amely környezet- és munkavédelmi, illetve fenntarthatósági adatok gyűjtésében, kezelésében és auditbiztos reportolásában segíti a vállalatokat. A régióban piacvezető cég skálázásra és nemzetközi terjeszkedésre használja majd az Óbuda Uni Venture Capital (ÓUVC) és a Sofia Angel Ventures (SAV) közös befektetését.
K&H: példaszerű szövetség a mesterséges intelligencia-fejlesztés terén
A természetes emberi beszéd működésének alaposabb megértését célozza az a kutatási együttműködési megállapodás, amelyet a Szegedi Tudományegyetem és a K&H Csoport képviselői írtak alá. A kutatási együttműködés célja a természetes nyelvi megértés finomítása és integrációja olyan, minden K&H-ügyfél számára elérhető digitális asszisztens számára, amelynek a működése mesterséges intelligencián (AI) alapul.
Portréfotók készítésében segítenek a HONOR friss tippjei
A HONOR legújabb termékcsaládja, a HONOR 200 Pro-val az élen a portréfotózást helyezte előtérbe. Az új eszközökkel egy stúdiót hordozhatsz a zsebedben, ami a mesterséges intelligencia segítségével és a profi kialakításnak köszönhetően jelentősen megkönnyíti azt, hogy kiváló képeket készíts. Ezzel együtt azonban van pár tippünk ahhoz, hogy miként hozd ki a maximumot készülékedből – akár a legújabb szériát használod, akár más készüléket.
Alelnököket választott a Magyar Marketing Szövetség
A szövetség a marketing szakmai, illetve társadalmi szerepének további mélyítését tűzte ki célul, ennek érdekében a közösségi munka szervezése, a nemzetközi kapcsolatok koordinálása, az edukációs projektek, valamint a vállalati és partnerségi kapcsolatok területén a jövőben három alelnök támogatja majd a szövetség tevékenységét.
Folyamatos termékfejlesztésekkel tekint új piacok felé a magyar Barion
Már több mint 15 országban szolgálja ki e-kereskedelmi partnereit az adatvezérelt fizetési megoldásokra specializálódott Barion. A magyar fintech cég 2023-ban összesen 6.8 millió eurós árbevételt ért el a bel- és külpiacokon, mely a jelenlegi makrogazdasági környezetben szinte ritkaságszámba megy a szektorban.