Kábelpárbaj
Kiszélesedik a kommunikációs forradalom
Ha megkérdezünk egy piaci elemzőt, hogy mi az oka ennek a nagy felvásárlási láznak a telefon- és főleg a kábelpiacon, akkor egy matematikából már jól ismert fogalmat fog rávágni: a konvergencia.
A hang- és adatátviteli technológiák, iparágak, vállalatok összemosódásával, összeolvadásával járó folyamatot nevezi a szakirodalom konvergenciának, Armstrong pedig, aki a kábelpiac fejlődését három nagy hullámra osztja fel, a harmadik hullámot - napjaink eseményeit - "kommunikációs forradalomnak". Az első hullám a negyvenes évek végén kezdődött, amikor is kábeleken juttatták el a tévéadásokat oda, ahová antennán keresztül nem lehetett. A második hullám a hetvenes évekkel érkezett, az integrált áramkörös technológiák megjelenésével, a kábelek kapacitásának növekedésével és az első műholdak pályára állásával lehetővé vált, hogy az előfizetők még több csatorna közül válasszanak.
Míg az első hullámban - az első huszonöt évben - a kábeltársaságok 10 millió előfizetőt gyűjtöttek össze, és az iparág bevételei 600 millió dollárt értek el, addig a második huszonöt év után már 67 millió előfizetőt és 34 milliárd dolláros bevételt tudtak felmutatni. Ez a fejlődés tovább folytatódik a harmadik hullámban, ugyanis várhatóan a kommunikáció legelterjedtebb formái - többek között az internet és a telefonálás - is kábelen fognak zajlani. Ezek alapján érthető, hogy mekkora meglepetést keltett szakmai körökben egy tanulmány, amely éppen azt támasztotta alá, hogy a szolgáltatóknak azonos mennyiségű hangot jobban megéri továbbítani, mint adatot.
Látszólag minden trend ellen szól a Datamonitor piackutató cég tanulmánya, amely kimutatta, hogy a hangtovábbítás értékesebb, mint az adattovábbítás. Jelenleg 11-szeres a különbség, és ez a trend a jövőben folytatódik, 2001-re eléri a 76-szoros nagyságot (1. ábra). Az adatokat az értékesített szolgáltatásokból származó bevételek és a teljes forgalom (adattovábbításnál nem értendő bele a LAN-ok forgalma) hányadosaként kapták. A meglepő, a piaci trendekkel ellentétes eredmények abból adódnak, hogy a modell nem veszi figyelembe a továbbított adatmennyiség robbanásszerű, a hangtovábbításnál sokkal magasabb növekedését. Az internet megjelenésével az adatforgalom megsokszorozódott, a hálózatok költsége a töredékére csökkent, míg az alacsonyabb kategóriába tartozó adattovábbítás - pl. internetoldalak, e-mailek, csevegések - mennyisége drámaian növekszik, ugyanakkor a hagyományos telefóniában a sávszélesség és a magas, illetve alacsony értékű forgalom aránya egyaránt állandónak vehető.
Andy Ponsford, a Datamonitor főelemzője így kommentálta publikációjukat: "Nincsenek többé kizárólag a drága forgalom számára fenntartott adathálózatok, de határozott az igény a mindenhol megtalálható hálózat iránt, és a teljes forgalom gyors növekedése meg fogja teremteni a piacon az értéket."
Az egyik legígéretesebb megoldás a többek között már hazánkban is működő voice over IP-nek nevezett, internet alapú telefonálás, amellyel radikálisan csökkenthetők a telefontarifák. A Schema londoni tanácsadócég tanulmánya szerint 2003-ra minden nemzetközi hívás 21%-a az interneten fog bonyolódni, és az ebből származó bevételek elérik az 1,3 milliárd dollárt. Ez a szolgáltatás világszerte olyan ütemben fejlődik, hogy a Datamonitor kutatásai alapján a kommunikációs iparban a hang- és az adatátvitelből származó bevétel 2007-ben meg fog egyezni (2. ábra).
Mindezek után kétség nem férhet hozzá, hogy a kommunikáció forradalmát éljük, amelyről C. Michael Armstrong a következőket mondta: "Beléptünk egy olyan arénába, ahol a verseny sokkal intenzívebb lesz, és sokkal stimulatívabb, mint bármi, amit eddig ismertünk. Olyan lehetőségek nyílnak meg, amelyeket még soha nem láttunk, s amelyek alapjaiban és örökre átalakítják azt, ahogyan kommunikálunk, szórakozunk, informálódunk és tanítjuk magunkat."
Kapcsolódó cikkek
- Egyre kevésbé figyelünk a veszélyekre
- A román IT-piac 2010-ig évente várhatóan 12-13 százalékkal nő
- Önálló informatikai szakállamtitkárságot hoz létre a GKM
- Gates: több külföldi szakemberre van szükség az USA-ban
- 2008-ban is a noteszgépek hajtják előre a PC-piacot
- Magyar cégek: Négyszáz tárgyalás a CEBIT-en
- 11 millió mobil-előfizető
- Felvásárlási hullám kezdődik az internetszolgáltatók piacán
- Az amerikaiak többsége mozdulni sem tud mobiltelefon nélkül
- Az Acer megelőzte a Dellt a noteszgéppiacon
TECHXPO 2024: Már közel 360 ezren töltötték le a Digitális Állampolgár mobilalkalmazást
Megnyitotta kapuit a TECHXPO 2024, Közép-Európa legnagyobb tech csúcstalálkozója Budapesten. A négynapos rendezvény fajsúlyos nemzetközi konferenciaprogrammal indult, melynek nyitóelőadását Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter tartotta a Digitális Állampolgárság témájában. Előadott még a konferencián többek között Gerd Leonhard, a világ TOP 10 jövőkutatóinak egyike, Hong-Eng Koh, a Huawei Technologies globális közszolgálati iparági vezető kutatója, illetve Bojár Gábor, a Graphisoft alapítója is.
A Tenstorrenttel közösen fejleszti mesterségesintelligencia-megoldásait az LG
Az LG Electronics (LG) és a Tenstorrent bejelentette, hogy kibővítették együttműködésüket, amelynek célja a globális piacra szánt SoC-k, (System-on-Chips, azaz egylapkás rendszerek) fejlesztése. A partnerség révén az LG célja, hogy tovább bővítse a termékeihez és szolgáltatásaihoz használt AI-chipek tervezésében és fejlesztésében rejlő lehetőségeket. A vállalat elkötelezett az AI-alapú innovációk előmozdítása mellett, különösen a háztartási készülékek, az okosotthon-megoldások, valamint a jövőbeli mobilitási és kereskedelmi fejlesztésének területén.
Franciaországban már a mesterséges intelligencia deríti fel a villanyóraleolvasási hibákat
Az ENEDIS, Franciaország villamosenergia-hálózati elosztója az SAP Signavio Process Mining és az SAP Business AI megoldásait választotta annak érdekében, hogy automatizálja a mérőleolvasások során észlelt anomáliák megoldását, és megbízható számlázást garantáljon mintegy 600 000 üzleti ügyfelének.
A Vezetők között a Schneider Electric az e-autók töltését menedzselő megoldások piacán
A Vezető megoldásszállítók közé sorolta az IDC kutatócég „MarketScape: Worldwide Electric Vehicle Charging Management Solutions 2024 Vendor Assessment” elemzése a Schneider Electricet az elektromos járművek töltését menedzselő rendszerek piacán. A vállalat megoldásai átfogó töltőinfrastruktúra-kezelést biztosítanak a skálázhatóságra, a megbízhatóságra, a biztonságra és a felhasználói élményre összpontosítva.
Rébuszok helyett kézzelfogható megoldások a NIS2 fejtörőhöz
Nagy érdeklődés övezte a Gábor Dénes Egyetem NIS2 konferenciáját. Ennek egyik oka a téma aktualitása, hiszen a kiberbiztonság szavatolása kötelező törvényi előírás az érintett vállalatok részére. A másik ok, hogy kevés az egész folyamatot átfogó és bemutató esemény, amely nemcsak a NIS2 irányelvben meghatározott jogszabályi előírásokat mutatja be és értelmezi, hanem kézzelfogható, gyakorlati megoldásokat is kínál a vállalatok részére.