A mérhető siker - Avagy a látogatottság mérés alapjai – 5. rész

forrás Prim Online, 2006. június 2. 20:38
Amikor egy vásárló besétál egy üzletbe, jól megfigyelhető, hogy milyen termékeket néz meg, mi az ami érdekli őt, mikor kér további információt az eladótól végül hogy jut el a vásárlás pontjáig. Az is megállapítható, hogy melyik az a pont amikor befejezi a vásárló a nézegetést. Sokan az árcédula megtekintése után, mások akkor, ha kiderül például, hogy az általuk keresett termék nem kapható a kívánt színben. A legtöbb kiskereskedő azonban nem használja fel a fenti információkat és nem segíti a vásárlót döntése meghozatalában. Pedig milyen egyszerű lenne.

Az internetes üzletekben egy kicsit más a helyzet. Amikor egy látogató belép egy weboldalra teljesen magára van hagyva. Amikor böngészésbe kezd az adott honlapon és információ hiányában kérdése támad, nem áll rendelkezésére senki egy azonnali válasszal.
Az internetes üzletek kialakítását vagy fejlesztését tökéletes tervezés kell, hogy megelőzze. A leendő látogatók és vevők fejével kell, hogy átgondoljon a weboldal tulajdonos több ezerféle értékesítési folyamat variációt.

Ezek után egy internetes üzlet beindítása rendkívül bonyolultnak tűnhet. Pedig sokkal egyszerűbb mint gondolná. A látogatottság mérési statisztikák között létezik egy kimutatás, melynek segítségével sokkal precízebben tud kialakítani egy értékesítési folyamatot az interneten, mint ahogy azt a valóságban tenné.

Keresse meg weboldala gyenge pontjait


A komolyabb, látogatottság mérésre használt szoftverek rendelkeznek az „Oldalak hatékonysága” című kimutatással. Logikusan - a hagyományos üzletek mintájára - az internetes értékesítési folyamatokat 3 fő szempont szerint vizsgálják a látogatottságmérő szoftverek.

1.    Az értékesítési folyamat elemzése

A folyamatelemzés kimutatásból  naprakész információkat nyerhet a weboldalán zajló folyamatokról. Megtudhatja milyen útvonalakon haladnak látogatói, melyek a legkedveltebb oldalai és melyeket néznek meg kevesen. A számokból kiderítheti, hogy a folyamat mely pontján veszíti el látogató figyelmét.
Ha például az értékesítési folyamat kezdetén viszonylag nagy számú látogatót számlál, de látszik a számokból, hogy a harmadik oldalon már jelentősen megfogyatkozik a számuk, akkor azt az oldalt kell megvizsgálnia és javítania a rajta található információkat. Lehet, hogy csak egy link hiányzik a kapcsolat felvételhez, vagy bizonyos információk a vásárló döntéséhez – amit Ön sajnos nem tud megválaszolni. Ez a példa szinte megegyezik azzal, mintha egy kiskereskedésbe vásárlási szándékkal térne be, de nem tudja megtekinteni az árut, mert vitrin mögött van, eladót pedig nem talál a környéken. Az ilyen eseteknek általában az eredménye, hogy Ön vásárlás nélkül távozik és dühös is. Igazam van?

Az interneten az a csodálatos, hogy az eredmények mérhetők, tehát egyértelműen látszik ha valami nem működik és az is behatárolható, hogy miért nem. Vizsgálja tehát folyamatosan a weboldalán zajló történéseket, javítson a gyenge pontokon, majd nézze meg a változtatás után újra az eredményeket.


2.    Bejövő látogatók nyomon követése


A bejövő látogatók kimutatást bármely oldalára, bármilyen időszakra elkészítheti. Az eredményekből azt tudhatja meg, hogy az Ön saját weboldalán belül melyik oldalról érkeztek a látogatók az Ön által vizsgált oldalra. Ha úgy látja, hogy sokan jöttek bizonyos oldalakról, akkor a következő módon érdemes eljárnia:

Helyezze el a legfontosabb információit azokon az oldalakon, ahonnan érkeznek a látogatói.  Egy hasonlattal élve: ez ugyanolyan mintha egy üzletben megfigyelné, hogy melyik az a pont ahol mindenki áthalad vagy megáll és oda kitenne például egy nagy „akció a sor végén” feliratú táblát, hogy biztosan észrevegyék a vevők. Ezzel szemben ha csak a diszkont áron kínált terméke fölé helyezi el a táblát, ám ez a pont kiesik a vevők népszerű útvonalából, biztosan jóval kevesebbet fog eladni a termékéből.

3.    Kimenő látogatók számának figyelése

Ebből a kimutatásból megtudhatja, hogy egy adott időszakban mely belső oldalakra mentek tovább az Ön által vizsgált oldalról látogatói vagy vásárlói. Ha úgy látja, hogy bizonyos oldalakra sokan mentek, akkor az előző pontban leírtak szerint helyezze el azon az oldalon a fontos információit. Ha például az Ön számára fontos oldalakra kevesen mentek, akkor vizsgálja meg, hogy van-e elég link a vizsgált oldalról a fontosnak tartott oldalakra és elég figyelemfelkeltőek-e a szövegek, melyek a látogatót a kívánt oldalra terelik.
Ha nagy az olyan látogatók száma, akik a vizsgált oldalon befejezik a böngészést, holott Önnek nem ez a célja az adott oldallal, akkor sürgősen javítsa az oldalt mind tartalmilag, mind a továbblépési lehetőségeket illetően, mert ez egy gyenge pont az értékesítési rendszerében és rendkívül sok lehetséges vásárlót elveszíthet miatta.
Egy egyszerű példával élve: olyan ez, mintha egy zöldségesnél az első néhány rekesz jó minőségű árut tartalmazna, amelyből Ön válogat is, de a valóban drága és minőségi zöldség- és gyümölcsfélék az üzlet hátsó részében lennének (amit Ön persze nem tud), melyekhez jó pár rekesz romlott paradicsomon keresztül vezet az út. Nagy az esély rá, hogy Önnek elmegy a kedve a boltban való tovább vásárolgatástól, hisz feltételezheti, hogy az üzlet azon részén az összes áru ilyen rossz minőségű. Így végül csak azt fogja megvenni, amit a paradicsomos rekeszekig bezárólag talált.

Cikksorozatunk következő és egyben utolsó részében részletesen bemutatjuk a látogatottság mérési módszerek közül azt a forradalmian új kimutatást, melyet szinte még csak a sikeres internet-marketing guruk használnak, amikor komoly döntés előtt állnak egy-egy marketing akciójukat vagy weboldaluk változtatását illetően.

A cikksorozat előző részeit a következő oldalon olvashatja el: Látogatottság mérés (http://www.internet-marketing.hu/latogatottsag-meres)– avagy hogyan válhat rendkívül rövid idő alatt egy jövedelmező weboldal tulajdonosává.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01