Pontosabb és gyorsabb jelentések

forrás Prim Online, 2006. június 5. 09:14
A Nemzetközi Számviteli Beszámolási Szabványok (IFRS) szabályozzák a hitelintézetek és a cégek beszámolási kötelezettségeit. Magyarországon a szabályozás hátterében az uniós csatlakozásból eredő jogharmonizációs kötelezettségek teljesítése áll, vagyis, hogy az IFRS-t minden tőzsdén jegyzett cégnek alkalmazni kell 2005. január 1-jétől, konszolidált beszámolóik összeállításakor, illetve 2007. január 1-jétől a kötvénykibocsátókat is kötelezik az IFRS előírások alkalmazására.
A pontosabb és a megvalósításában gyorsabb, számvitelileg zárt és tételesen alátámasztható, emberi hibákat minimalizáló kalkulációs rendszer minden érintett szereplőnek fontos - foglalta össze a helyzetet Balkó János, az IQSYS Informatikai Rt. kompetenciaközpont vezetője. Az IFRS követelmények teljesítésére, azaz hogy a beszámolásra kötelezettek integrált módon legyenek képesek a megfelelő formátumú és tartalmú jelentések előállítására, több pénzintézet számítástechnikai fejlesztéssel reagált.

Informatikai rendszerét egyszerre, illetve rövid időközökkel egymást követve, négy nagy magyar és egy külföldi lánybank is kiegészítette. Ezek: a CIB Közép-európai Nemzetközi Bank Zrt. (2005), az MKB Bank Rt. (2006), a K&H Bank Rt. (2006), az OTP Bank Rt. (2006), illetve az OTP Banka Slovenska (2006). Jelenleg az IQSYS az egyetlen cég Magyarországon, amelynek működőképes informatikai megoldása van az IFRS beszámolók elkészítéséhez szükséges kalkulációk elvégzésére, így ezek a pénzintézetek ennek a hazai cégnek a rendszerét vezették be. Ám a törvényi és a piaci nyomás hatására, illetve a nagyszámú érdeklődő miatt egyértelmű, hogy a kötelezett vállalatok a közeljövőben jelentős igényt generálnak, ami valószínűsíthetően az ilyen jellegű informatikai kínálatot is bővíti majd.

Az IFRS szabályoknak való megfelelés a számviteli munkatársakon kívül nagyban érinti az adott társaságok tulajdonosait, a döntéshozókat, a pénzügyi vezetőket, a kontrolling területet, illetve az ügyviteli, döntéshozatali és beszámolókészítési folyamatok hátteréül szolgáló IT-részleget. Eddig a beszámolókat a bankok általában manuálisan állították össze - tájékoztat Balkó János. Természetesen a manuális alatt azért valamilyen egyszerű informatikai megoldást, mondjuk egy táblázatkezelőt értve, amely számvitelileg nem volt sem zárt, sem tételesen alátámasztott. Kézenfekvő ezért, hogy ezeket a beszámolókat a bank (vagy vállalat) meglévő informatikai rendszerével készíttessék el. Ám amikor egy cég törekszik megfelelni az IFRS előírásainak, sokszor azzal kell szembesülnie, hogy az adatok nem a szükséges formában állnak rendelkezésre, illetve a cég informatikai rendszere nem képes a kívánt formátumú jelentéseket előállítani. A könyvvizsgálóknak a legnagyobb feladatot a pénzügyi instrumentumok teljes körű feltárása, besorolásuk, a valós és az amortizált bekerülési érték meghatározása, valamint a kapcsolódó könyvelés helyességének megítélése jelenti.

A megoldások haszna egyértelmű: alkalmazása a hatékonyság jelentős növelésével jár, csökken a ráfordított munkaerő és munkaidő, növekszik a pontosság, és az azonos metódusú jelentések megkönnyítik a hasonló piaci szereplők összehasonlítását. Ez növeli a befektetők biztonságérzetét, és nem utolsó sorban segít a vállalat reális "énképének" kialakításában, megtartásában - összegez Balkó János.
Kulcsszavak: Iqsys

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01