Információszerző szakemberek - szervezeten belül vagy kívül?

Mikor és milyen szempontok szerint érdemes kiszervezni az információszerzési tevékenységet?

forrás Prim Online, 2006. október 9. 11:51
Az információbróker szolgáltatása a keresés és az értékesítés együttesen. Ez utóbbi nem mondható általánosnak az állami költségvetésből fenntartott könyvtárosi gyakorlatban. Az információ értékesítése alapvetően más hozzáállást kíván, mint ugyanannak térítésmentes szolgáltatása. (Az információbróker és a könyvtáros közötti különbség talán ebben jelenik meg legmarkánsabban.) Szintén megjegyzendő, hogy újsütetű infobrókerek, vagy a kereskedelmi kamarák információszolgáltató szakemberei gyakran az előállításhoz szükséges költség szintje alatt kínálják a szolgáltatásukat. A térítésért információs szolgáltatást (is) nyújtó szakemberek többsége magánvállalkozásoknál, tanácsadó cégeknél vagy mikrovállalkozásokban dolgozik.
Hasznos, ha egy információbróker vagy a szakma után érdeklődő hallgató – illetve egy lehetséges alkalmazó – felteszi a címben szereplő kérdést. Elsőként tekintsünk néhány különbségre: a legnagyobb különbség a tájékoztatópultnál dolgozó referensz könyvtáros és az irodában tevékenykedő információbróker között az, ahogyan a kérdést kapják. Kész referenszkérdés ritkán fogalmazódik meg egy nap alatt az információbróker esetében. Másik különbség, hogy a bróker ügyfele nyers információn túl gyakran elvárja annak kifejtését is. Elemzést is megkíván. Az információbróker által készített jelentés nagyon hasonlít a piackutatási anyaghoz. Nemcsak a választ mondja el, hanem elmagyarázza, hogy az mit jelent, és hogyan befolyásolja ez az ügyfél dolgait.

A belső infobrókerség előnyei

  • Léte nem függ szorosan munkája pénzügyi sikerétől.
  • Élvezi az alkalmazotti státusz biztonságát: a munkaadó helyet, infrastruktúrát, képzési lehetőséget, havi fizetést, szabadságot és egyéb juttatásokat biztosít. (Nincs szükség induló tőkére.)
  • A munkaadó gondoskodik a munkáról (így kisebb szüksége van a pr- és marketing-ismeretekre).
  • Csak saját munkájáért felel: általában nincsenek alvállalkozók.
  • Nem kell saját biztosításáról, engedélyekről, szerzői jogi kötelmekről, ügyvédről, könyvelőről külön gondoskodnia.
  • Szociális környezetben dolgozik, együtt munkatársaival.
  • Kötött munkaidő.

A függetlenség előnyei

  • Nem feltétel a diploma (bár nem is haszontalan). A legfontosabb elvárás az információ megszerzésének ösztöne, gyakorlat az idegen szakemberekkel való telefoninterjú-készítésben, nyers információ szűrése és megfelelő információ-prezentálás.
  • Munka közbeni tanulás. A mentorálás eredményes tacit információ-átadást tesz lehetővé (a tudásmenedzsment perszonalizáció válfaja).
  • Maga a munka jelenti a legfőbb szakmai fejlődést.
  • Szabadabb időbeosztás
  • A „saját üzlet” okán nagyobb felelősséget kíván
  • Nagyobb bevétel (a használók hozzáállása nagyobb bevételt tesz lehetővé).
  • Nincs bürokrácia, sefüle-sefarka értekezletek, nincs főnök és bizottság, akiknek kegyeit kellene keresni.
  • Nagyobb kihívás.
  • Kreatív munka (ritkán van ismét ugyanolyan feladat).
  • Rugalmas munkaidő

A fentiek rámutatnak, hogy a kétféle szervezeti formában az információs szakemberek különböző kihívásokkal szembesülnek és különböző kultúrák a megfelelőek számukra. Az is feltűnő, hogy viszonylag kevés az egyezőség a két körülmény között. Ám ez nem mindenhol van így. Magasabb individualizmus indexszel és bizonytalanságot jobban tűrő kultúrákban nagyobb lehet az átjárás.

E gondolatok a frissen megjelent Információból üzleti érték - Az információbróker környezete és munkája c. könyvben olvashatók, éppen úgy, mint a Hogyan válasszunk információbróker c. írás. A Magyar Információbrókerek Egyesülete által kiadott könyv jelentős részben korábban már megjelent cikkeket, előadásokat tartalmaz - aktualizált, frissített formában, áttekinthető szerkezetben. Ugyanakkor új anyagok is olvashatók benne például adatbányászatról, információbróker-marketingről, tudásmenedzsmentről. Ügynökségi, nagy- és kisvállalati gyakorlat (Magyar Telekom, Infodok, Napi Online, Zöld Újság, Richter Rt. stb.) egyaránt képviselteti magát
benne. Külföldi kitekintésként osztrák, Egyesült Államokbeli, svéd és horvát szerzők munkái is olvashatók a kötetben. A kiadvány számos egyetemen tankönyvként, segédkönyvként is használatos.
Kulcsszavak: MIBE

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01