Információszerző szakemberek - szervezeten belül vagy kívül?

Mikor és milyen szempontok szerint érdemes kiszervezni az információszerzési tevékenységet?

forrás Prim Online, 2006. október 9. 11:51
Az információbróker szolgáltatása a keresés és az értékesítés együttesen. Ez utóbbi nem mondható általánosnak az állami költségvetésből fenntartott könyvtárosi gyakorlatban. Az információ értékesítése alapvetően más hozzáállást kíván, mint ugyanannak térítésmentes szolgáltatása. (Az információbróker és a könyvtáros közötti különbség talán ebben jelenik meg legmarkánsabban.) Szintén megjegyzendő, hogy újsütetű infobrókerek, vagy a kereskedelmi kamarák információszolgáltató szakemberei gyakran az előállításhoz szükséges költség szintje alatt kínálják a szolgáltatásukat. A térítésért információs szolgáltatást (is) nyújtó szakemberek többsége magánvállalkozásoknál, tanácsadó cégeknél vagy mikrovállalkozásokban dolgozik.
Hasznos, ha egy információbróker vagy a szakma után érdeklődő hallgató – illetve egy lehetséges alkalmazó – felteszi a címben szereplő kérdést. Elsőként tekintsünk néhány különbségre: a legnagyobb különbség a tájékoztatópultnál dolgozó referensz könyvtáros és az irodában tevékenykedő információbróker között az, ahogyan a kérdést kapják. Kész referenszkérdés ritkán fogalmazódik meg egy nap alatt az információbróker esetében. Másik különbség, hogy a bróker ügyfele nyers információn túl gyakran elvárja annak kifejtését is. Elemzést is megkíván. Az információbróker által készített jelentés nagyon hasonlít a piackutatási anyaghoz. Nemcsak a választ mondja el, hanem elmagyarázza, hogy az mit jelent, és hogyan befolyásolja ez az ügyfél dolgait.

A belső infobrókerség előnyei

  • Léte nem függ szorosan munkája pénzügyi sikerétől.
  • Élvezi az alkalmazotti státusz biztonságát: a munkaadó helyet, infrastruktúrát, képzési lehetőséget, havi fizetést, szabadságot és egyéb juttatásokat biztosít. (Nincs szükség induló tőkére.)
  • A munkaadó gondoskodik a munkáról (így kisebb szüksége van a pr- és marketing-ismeretekre).
  • Csak saját munkájáért felel: általában nincsenek alvállalkozók.
  • Nem kell saját biztosításáról, engedélyekről, szerzői jogi kötelmekről, ügyvédről, könyvelőről külön gondoskodnia.
  • Szociális környezetben dolgozik, együtt munkatársaival.
  • Kötött munkaidő.

A függetlenség előnyei

  • Nem feltétel a diploma (bár nem is haszontalan). A legfontosabb elvárás az információ megszerzésének ösztöne, gyakorlat az idegen szakemberekkel való telefoninterjú-készítésben, nyers információ szűrése és megfelelő információ-prezentálás.
  • Munka közbeni tanulás. A mentorálás eredményes tacit információ-átadást tesz lehetővé (a tudásmenedzsment perszonalizáció válfaja).
  • Maga a munka jelenti a legfőbb szakmai fejlődést.
  • Szabadabb időbeosztás
  • A „saját üzlet” okán nagyobb felelősséget kíván
  • Nagyobb bevétel (a használók hozzáállása nagyobb bevételt tesz lehetővé).
  • Nincs bürokrácia, sefüle-sefarka értekezletek, nincs főnök és bizottság, akiknek kegyeit kellene keresni.
  • Nagyobb kihívás.
  • Kreatív munka (ritkán van ismét ugyanolyan feladat).
  • Rugalmas munkaidő

A fentiek rámutatnak, hogy a kétféle szervezeti formában az információs szakemberek különböző kihívásokkal szembesülnek és különböző kultúrák a megfelelőek számukra. Az is feltűnő, hogy viszonylag kevés az egyezőség a két körülmény között. Ám ez nem mindenhol van így. Magasabb individualizmus indexszel és bizonytalanságot jobban tűrő kultúrákban nagyobb lehet az átjárás.

E gondolatok a frissen megjelent Információból üzleti érték - Az információbróker környezete és munkája c. könyvben olvashatók, éppen úgy, mint a Hogyan válasszunk információbróker c. írás. A Magyar Információbrókerek Egyesülete által kiadott könyv jelentős részben korábban már megjelent cikkeket, előadásokat tartalmaz - aktualizált, frissített formában, áttekinthető szerkezetben. Ugyanakkor új anyagok is olvashatók benne például adatbányászatról, információbróker-marketingről, tudásmenedzsmentről. Ügynökségi, nagy- és kisvállalati gyakorlat (Magyar Telekom, Infodok, Napi Online, Zöld Újság, Richter Rt. stb.) egyaránt képviselteti magát
benne. Külföldi kitekintésként osztrák, Egyesült Államokbeli, svéd és horvát szerzők munkái is olvashatók a kötetben. A kiadvány számos egyetemen tankönyvként, segédkönyvként is használatos.
Kulcsszavak: MIBE

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A MOL nyerte a funkcionális átalakítás nagydíját az SAP Quality Awards versenyen

Az üzleti transzformáció a folyamatosan változó környezetben elengedhetetlen. Az SAP éppen ezért immár tizennegyedik alkalommal díjazza azokat az üzleti átalakítást megvalósító vállalatokat, amelyek élen járnak a változásban, és jó példaként szolgálnak a sikeres bevezetésben. Az SAP Quality Awards egyik nagydíját idén a magyar MOL nyerte el. 

2024. május 13. 17:40

K&H: ismét a legjobb digitális bank Magyarországon

A K&H Csoport az egymást követő második évben, 2024-ben is elnyerte a neves brit pénzügyi szaklap, a Global Banking and Finance Review „Legjobb Digitális Bank Magyarországon” díját. Az indoklásban a K&H innovatív digitális pénzügyek terén játszott úttörő szerepét emelték ki, különös tekintettel a világszínvonalú és könnyen kezelhető mobilbankra, valamint a hozzá kapcsolódó, a szektorban itthon elsőként beszédhanggal is és magyarul kommunikáló digitális pénzügyi asszisztensre, Kate-re. 

2024. május 13. 14:31

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36