A sikeres IT-outsourcing együttműködés titka

Buktatók és aranyszabályok

forrás Prim Online, 2006. november 2. 15:40
A Navigator Informatika Zrt. és a Novák és Társai Ügyvédi Iroda az IT-outsourcing szerződések jogi buktatóiról és aranyszabályairól tartott sajtóeseményt, ahol ismertették a szerződések elkészítésének kritériumait, illetve a szerződéskötéskor felmerülő főbb kérdéseket.
A gazdasági életben egyre inkább elterjedt az a gyakorlat, amely szerint a vállalatok külső IT-outsourcing szolgáltatóra bízzák az informatikai és adatkezelési erőforrásaik üzemeltetését, hogy kizárólag alaptevékenységeikre (core business) koncentrálhassanak. Azonban az IT-outsourcing alapvetően üzleti döntés, ezért ahhoz, hogy a szolgáltatás adta előnyöket valóban élvezhessék, körültekintően kell eljárniuk az IT-outsourcing szerződés elkészítésekor, hiszen ez a mozgatórugója az outsourcer partnerrel folytatott hosszú távú és sikeres együttműködésnek. A legfontosabb kritériumok többek között az IT-outsourcing szerződés tárgyának, a szerződéses garanciáknak és a mérési metódusoknak a pontos meghatározása, hiszen csak így optimalizálhatók a jövőben elvárt szolgáltatási szintek, a kártérítés tárgyi és időbeli korlátainak meghatározásával pedig egyértelművé tehető a felek kártérítési felelőssége.

Az informatikai outsourcing szerződések top 10 jogi buktatója és aranyszabálya

  • Az IT-outsourcing szerződések legfontosabb kritériuma, hogy a felek a szerződés tárgyát pontosan határozzák meg.
  • A szerződéses garanciák és a szolgáltatás szint mérési metódusok meghatározásával az elvárt szolgáltatási szint optimalizálható.
  • Egyértelművé tehető a kártérítési felelősség a kártérítés tárgyi és időbeli korlátainak meghatározásával.
  • A szerződés tárgyát képező eszközkészlet biztosításainak összehangolásával megoldható, hogy ne legyen lefedetlen terület.
  • Az ügyfél adatainak és informatikai rendszerének biztonsági szintjét az ügyfél tevékenységi körével össze kell hangolni.
  • A vállalat partnerekkel, munkatársakkal és a hatósággal történő kapcsolattartási rendszerének egységesnek és jól dokumentálhatónak kell lennie.
  • Az ügyfél informatikai rendszerének elemzésével megelőzhetők vagy előre jelezhetők a problémák és leállások.
  • Az erőforrás-kihelyezés alkalmával átvett munkatársakra vonatkozó munkajogi szabályozások.
  • Az IT-outsourcing szerződés megkötésén túl a bizalmon alapuló partneri kapcsolat kiépítése fontos a hosszú távú együttműködéshez.
  • Az IT-outsourcing szerződés hatálya alatti és utáni jogtulajdonlás kérdését is javasolt előre meghatározni.

"Az informatikai erőforrás-kihelyezés valóban sok előnnyel járhat egy vállalat számára, gondoljunk csak a fajlagosan alacsonyabb költségszintre, a professzionalizmusból eredő hatékonyságra, a biztonságra, a szerződéses garanciákra, vagy a személyfüggetlen folyamatos rendelkezésre állásra" - mondta Juhász Lajos, a Navigator Informatika Zrt. vezérigazgatója. "Azonban ahhoz, hogy egy vállalat ezeket az előnyöket egy hosszú távú partneri együttműködés során maximálisan ki tudja használni, nagy hangsúlyt kell fektetni a szolgáltatás mozgatórugójára, az IT-outsourcing szerződésre, annak alaposan átgondolt, a felek számára jól átlátható megszerkesztésére is" - tette hozzá Juhász.

A Navigator Informatika Zrt. az elmúlt évek alatt a magyar jogszabályoknak megfelelő nemzetközi sztenderdekre épülő IT üzemeltetési know-how-t fejlesztett ki, amely kiterjed az IT-outsourcing szerződések elkészítésére és a szerződő felek jogviszonyaira is. A vállalat szakemberei a Novák és Társai Ügyvédi Irodával közösen feltérképezték azokat a buktatókat, amelyek egy IT-outsourcing szerződésben felmerülhetnek, illetve összegyűjtötték azokat az aranyszabályokat, amelyek betartásával a magyarországi vállalatok és intézmények problémamentesen tudják kihelyezni informatikai erőforrásaikat és elkerülhetik a hosszú évekig elhúzódó költséges jogvitákat. Juhász Lajos, a Navigator Zrt. vezérigazgatója és dr. Novák Tamás informatikai és munkajog szakértő véleménye szerint egy IT-outsourcing szerződés legfontosabb kritériuma, hogy a felek pontosan rögzítsék, mely tevékenységekre és eszközkészletre terjed ki az együttműködésük. A szakértők egyetértenek abban, hogy a szerződéses garanciák érvényesítése érdekében már a szerződéskötéskor optimalizálni kell a rendelkezésre állási szinteket, és mindkét fél számára elfogadott és egyértelmű mérési módszereket, metódusokat kell meghatározni.

"Napjainkban az informatika területén folyamatos fejlesztési kényszer tapasztalható, de emellett minden vállalat arra törekszik, hogy minél nagyobb költségmegtakarítást érjen el - versenyképessége megtartásával. Megoldást az informatikai infrastruktúra kihelyezése jelenthet, amely mellett az informatikai rendszer biztonságossá tétele, a partneri viszonyból adódó komparatív előnyök, az üzemeltetési költségek csökkentése, az infrastruktúra fejlesztése, vagy éppen a létszámcsökkentés és a szervezeti struktúra egyszerűsítése miatt döntenek a vállalatok" - mondta dr. Novák Tamás, az informatikai és munkajog szakértője. "Ha jogi szempontok alapján értékeljük az informatikai rendszer egy kézben tartásával járó folyamatokat, megállapíthatjuk, hogy az IT-outsourcing legfontosabb előnye a felelősségi kérdések elhatárolásában rejlik. Addig, amíg egy alkalmazott igen korlátozott mértékben tehető felelőssé a hibás munkavégzését illetően, addig az IT-outsourcing partnerrel való együttműködés jogi szempontból is nagyobb biztonságot eredményezhet a vállalatok számára" - tette hozzá dr. Novák.
Kulcsszavak: Navigator outsourcing

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01