A Vodafone megszerezte az indiai Hutchison Essart

MTI Sajtóadatbank, 2007. február 13. 08:40
A világ legnagyobb mobilszolgáltatója, a brit Vodafone hétfőn bejelentette, hogy 11,1 milliárd dollárért megállapodott a nagyságra negyedik indiai mobilszolgáltató, a Hutchison Essar 67 százalékának megvételében. Ez a legnagyobb egyedik bevásárlása azóta, hogy 2000-ben 234 milliárd dollárért megvette a német Mannesmannt.
Az indiai mobilpiac méretre a világon a második - a kínai után -, és a világon a leggyorsabban növekszik. A Hutchison Essarnak 23,3 millió ügyfele van. Indiai kormányzati becslések szerint 2010-re 500 millió mobilkészülék-tulajdonos lesz Indiában. 2002-ben 10 millió indiainak volt mobiltelefonja, számuk ma körülbelül 150 millió, táboruk havonta 5-6 millióval bővül.

A bevásárlás megfelel a Vodafone stratégiájának: ahol lehet, korlátozni akarja a jelenlétét a túlérett, nehezen bővíthető piacokon, és terjeszkedni a felzárkózó, az alapszolgáltatások terén még gyorsan bővülő piacokon. Ezt üdvözlik a befektetők, de arra is figyelmeztetik a cégvezetést, hogy a sorozatos bevásárlások költsége és a rájuk következő értékleírások szintén lassítják, legalábbis jelenleg, a vállalat előmenetelét.

A svájci Swisscom távközlési vállalat december közepén visszavásárolta a mobiltelefon-szolgáltató részlege, a Swisscom Mobile 25 százalékát a Vodafone-tól. A vételár, 4,25 milliárd svájci frank, jóval több volt a piacon várt 3,5-3,75 milliárdnál, de mindenesetre kevesebb, mint amennyit - 4,5 milliárd svájci frankot - a Vodafone fizetett a részesedésért a Swisscomnak 2001. márciusban. Tavaly márciusban a Vodafone kilépett a japán piacról is.

Január végén a Vodafone egyiptomi leánycége megállapodást ír alá arról, hogy 3,34 milliárd egyiptomi fontért (579,1 millió dollár) harmadik generációs mobilkoncessziót vásárol Egyiptomban. A Vodafone Egypt egyike a két egyiptomi mobilszolgáltatónak. Elemzők ezt az ügyletet is "kissé költségesnek" tartották.

  •                

Az üzleti éve szeptemberrel zárult első felében a Vodafone-nak 4,548 milliárd fontos vesztesége volt adó után, az egy évvel korábbi, 2,629 milliárd fontos adózott eredmény helyett.

Adó előtt a hiány 3,33 milliárd font volt az egy évvel korábbi, 3,911 milliárd fontos adó előtti eredmény helyett. Az előző pénzügyi évben csaknem 15 milliárd font, rekordméretű volt a társaság vesztesége adó előtt, főleg a korábbi szerzemények 23 milliárd fontos értékleírása miatt.

A folytatódó visszaesést a német és az olasz részlegek újabb, 8,1 milliárd fontos értékleírásával magyarázták. Enélkül és más egyszeri tételek nélkül az üzemi eredmény 7,5 százalékkal 5,141 milliárd fontra, az adózott eredmény 6,3 százalékkal 3,441 milliárd fontra nőtt volna. A beszámoló panaszolta az erős versenyt az érett piacokon és a felügyeleti-árszabályozó hatóságok szigorát Európában.

Miközben az összetett európai távközlési szolgáltatókat a mobilrészlegeik támogatják a vezetékes bevételük visszaesése közepette, a Vodafone-nál egyelőre fordítottnak tűnik a helyzet: éppen az egyoldalú mobilérdekeltség válik a növekedés fékjévé, főleg az érett piacokon való nagy jelenlét miatt. A befektetők régebb óta megkérdőjelezik a Vodafone növekedési lehetőségeit az erősen versengő, érett piacok viszonylag gyenge hozama miatt, és mert a cég a csaknem kizárólagos mobilszolgáltatásával lemaradni látszik a legújabb fejleményekről: számos versenytársa már egyesített mobil-, vezetékes, internet- és tévés multimédia szolgáltatásokkal igyekszik tért nyerni, lassítva a vezetékes bevétel csökkenését is.

Európában szervesen nem nőtt a Vodafone bevétele az első üzleti félévben, Nagy-Britanniában, Németországban és Olaszországban még csökkent is. A felzárkózó piacokon 13,7 százalékkal, az amerikai földrészen több mint 18 százalékkal nőtt a bevétel szervesen. Az új szerzemények jól teljesítettek: Csehországban 14,4 százalékkal, Romániában 31,3 százalékkal nőtt a bevétel.

Az első üzleti félévben a Vodafone-nál változatlanul a mobilbeszélgetés volt messze a fő bevételtermelő, miközben ez a bevétel nőtt a legkevésbé: 5,6 százalékkal 11,37 milliárd euróra az egy évvel korábbihoz képest. Az üzenettovábbítás bevétele 10,7 százalékkal 1,786 milliárd fontra emelkedett, és a még távoli jövőt jelzi, hogy a vezetékes - főként széles sávú - bevétel 20,4 százalékkal gyarapodott, de még csak 726 millió fontra.

A teljes első üzleti félévi bevétel, 15,594 milliárd font, 7,2 százalékkal több az egy évvel korábbi 14,548 milliárdnál, szervesen, azaz valutaárfolyam- és csoportösszetétel-változás nélkül számolva 4,1 százalékos volt a növekedés. Az egész pénzügyi évre 5-,6,5 százalékos szerves növekedésben bíznak a cégnél. Az árnyomást azonban jól jelzi, különösen a barangolási díjak idei európai csökkentése miatt, hogy a csoport több mint 191 millió ügyfele által a társaság vonalain beszélt percek száma időközben 34 százalékkal, szervesen is 18,2 százalékkal nőtt, 112,65 milliárdra.



Magyarországon a Vodafone hét éve kezdte meg szolgáltatását, és mintegy 2 millió ügyfelet szerzett. November elején jelentették be, hogy a mobil mellett már vezetékes szolgáltatást is nyújt a cég Magyarországon, a májusban Európa-szerte meghirdetett "Vodafone Otthon" program keretében, amellyel a társaság bővíteni akarja palettáját. A Vodafone Magyarországon az Inviteltől vásárolja a vezetékes vonalat.

Tavaly év végére - 2005. december végéhez képest - a Pannon 34,12 százalékra növelte piaci részesedését 33,22 százalékról, a T-Mobile részesedése 44,46 százalékra csökkent 45 százalékról, a Vodafone piaci része 21,41 százalékra fogyatkozott 21,78 százalékról.
Kulcsszavak: India Vodafone

Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A vihart, a hőséget és a jegesedést is jelzik az E.ON új meteorológiai állomásai

Az áramhálózatok fokozottan kitettek a viharos erejű szél, a tartós hőség és a jegesedés negatív hatásainak. Az E.ON Hungária Csoport célja, hogy időjárástól függetlenül biztosítson zavartalan áramellátást ügyfelei számára, ehhez pedig szükség van részletes időjárási adatokra, hogy a cég a veszélyhelyzetekre időben fel tudjon készülni.

2024. november 22. 10:15

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01