A hatékony webáruházak 3 alapszabálya

forrás Prim Online, 2007. február 18. 12:08
Fordult már elő Önnel, hogy azért nem vett meg valamit, mert nem volt valami egyértelmű vele kapcsolatban? A bizonytalanság bármilyen üzletet meghiúsíthat, de sehol sem jelent olyan szintű visszatartó erőt, mint az internetes vásárlásoknál.
1. Bizonytalanság? A vágy legnagyobb ellenfele!

Egy boltban, ha nem világos valami, kézenfekvő megoldásként bármikor megkérdezhetünk egy eladót. Egy internetes boltnál optimális esetben a vevőszolgálat tudja ezt a funkciót betölteni. Azonban az internethasználók egyik jellemzője a türelmetlenség – ha nem egyértelmű számukra valami, akkor inkább keresnek egy másik boltot, mintsem felemeljék a kagylót. Klikk, és már ott sincsenek.

A hagyományos kereskedelemben a bizalmat a személyes kapcsolat, a „kézzelfoghatóság” biztosítja. A vevő számára rengeteg információ áll a rendelkezésére, ami alapján akár öntudatlanul is, de mindig eldönti, hogy megbízhat-e a kereskedőben.

Ez a fajta „ítélet” egy internetes bolt esetében is megszületik. Itt azonban a rendelkezésre álló információ jóval szűkebb, jóval korlátoltabb, ezért Önnek elébe kell mennie ennek az információ hiánynak, és tudatosan kommunikálnia kell, hogy méltó a bizalomra!

A vevő szeretné tudni, hogy:

  •      kitől vásárol (mutatkozzon be, legyen több helyen is feltüntetve az elérhetősége),
  •      pontosan mit is vásárol (adjon pontos, részletes, konkrét információkat a termékkel, szolgáltatásokkal kapcsolatban),
  •      mennyiért is vásárol (az árak pontos feltüntetése, illetve, hogy tartalmazzák-e az adókat, illetékeket, kiegészítő szolgáltatásokat).

Továbbá az internetes vásárlások esetében kiemelt jelentősége van a fizetésnek és a szállításnak – hogyan, mikor, mennyiért. Ha külön költségeik vannak, azt jobb, ha már a termékek kiválasztása során a vevő tudomására hozza. Ne hagyjon sötét foltokat, inkább mondja el többször az információkat, írja le inkább a nyilvánvalót is, mintsem, hogy az információ hiánya miatt hiúsuljon meg egy vásárlás.

Legalább ilyen fontos az adatkezelés – sok ember fél attól, hogy privát adatai illetéktelen kezekbe kerülnek. Bárhol, ahol adatot kell a vevőnek megadnia, biztosítsa őt a személyes adatok védelméről.

2. Kreativitás? Szükséges, de nem a vásárlási folyamatban!

A meghiúsult vásárlások igen nagy százaléka eredeztethető a kívánt termékhez való eljutás nehézségéből. Ehhez jön hozzá az a vevő-százalék, amely a nem megfelelő, logikátlan fizetési folyamat során morzsolódik le.

Sokan esnek abba a hibába, hogy megpróbálják „forradalmasítani” az elektronikus értékesítés folyamatát. Az elektronikus kereskedelem, mint olyan, még a maga növekvő, tanuló fázisában van, és potenciális vevőink közül még olykor a tapasztaltabbak is bizonytalanul mozognak egy-egy webshopon.

Ne tegyük nehezebbé a dolgukat, ne mi akarjuk feltalálni a spanyolviaszt, helyette ragaszkodjunk a már bevált webes konvenciókhoz. Tegyük vevőink számára könnyűvé és egyértelművé a vásárlást, hogy még véletlenül se okozzon problémát számukra maga a vásárlás folyamata.

Sose használjunk „rejtélyes” navigációs megoldásokat, ahol mondjuk a felhasználónak rá kell vinni az egeret a menüpontra, gombra vagy ábrára, hogy a leírásból megtudja, hová is vezet az adott link. Mindenki utálja az ilyen kényelmetlen megoldásokat, nem is beszélve azokról, akik rá se jönnek, hogy mi is adott helyzetben a teendő.

Kerüljük tehát az új, kiforratlan technikákat, mert több vevőt ijesztünk el velük, mint ahányat nyerünk.

3. Design – Picasso, vagy a szomszéd fiú?

A legtöbb ember ránéz egy weboldalra, és pár másodperc alatt már meg is születik az ítélet a fejében: „szép” vagy „ronda”, illetve ezek árnyalatai. Ugyanakkor könnyen lehetséges, hogy a 100-ból 100 ember által puritánnak vagy csúnyának tartott oldalon vásárlók ezrei vásárolnak nap mint nap, míg egy „webdesigner-remekműben” mindössze a tulajdonosa és a készítője gyönyörködik.

Alapszabály: a design egy értékesítő oldal esetében nem cél, hanem eszköz! Ha a kinézet öncélúvá válik, ha a funkció rovására megy a szépség, akkor már nem segíti, hanem hátráltatja az üzleti célt.

Miből is áll a design? Sokan hajlamosak a grafikai elemekre leszűkíteni, azonban a design jóval több ennél: a szöveg, a szerkezet, a tipográfia, a tördelés, a grafika és az általános bolt-image mind-mind része az egésznek.

Mi a célja a designnak egy online bolt esetében? Erre egyszerű válasz adható: segítsen a pozitív első benyomás kialakításában, tükrözze a profizmust és megbízhatóságot, továbbá segítse a vásárlást.

Az első benyomás jelentőségét mindenki ismeri, az internet világában azonban különösen nagy jelentősége van. Az emberek hajlamosak pár másodperc alatt megítélni egy oldalt, és vele együtt a céget – és pár másodperc alatt ezt csak az oldal kinézete alapján lehet megtenni. Ahogy sokan a boltok kirakatát nézegetve megkívánnak és megvesznek valamit, úgy az internetes bolt kirakata, a honlap maga is hasonló célt szolgálhat.

A profizmus és megbízhatóság az internetes vásárlások során több, mint fontos: ha a vevő nem bízik – nem vásárol. Ezért is van alapjában halálra ítélve az olyan webshop, amelynek a kinézete amatőrséget sugároz: a vevőnek a „nem érdekelt annyira a boltom, hogy profi kinézetet készíttetsek neki” üzenetet sugallja. És innen már érthető a vevő következtetése: ha a bolt már megjelenés szinten is amatőr, miért lenne a kiszolgálás vagy maga a termék profi?

És végül talán a legfontosabb szempont: a designnak az eladást kell szolgálnia! Számtalan internetes bolt létezik teletömködve a legújabb grafikai vívmányokkal, flash animációkkal, forgó, villogó „effectekkel”, sőt intróval, zenével és egyéb olyan megoldással, aminek az égvilágon semmi haszna, (leszámítva, hogy a webdesigner cég tudott érte több pénzt elkérni), sőt gyakran még káros is, hiszen elvonja a látogatók figyelmét a lényegről: magáról a termékről.

Ezért, ha webdesigner céggel készítteti a design-t, nagyon határozott elképzeléseinek kell lenni, hogy mit és hogyan is csináljanak, koordinálni és irányítani kell a munkájukat, elvégre ők általában nem értenek az értékesítéshez, a „kereskedői” részhez, így ezt Önnek kell beletenni az oldalba. Ritkán született hatékony webshop a „csináljon valami szépet” parancsból.

A teljes tanulmány „A sikeres internetes boltok 12 aranyszabálya” néven ingyenesen letölthető a www.webshopexperts.hu címről.
Kulcsszavak: e-commerce

Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Copilot for Microsoft 365 már magyarul is

A Microsoft bejelentése szerint 16 újabb nyelvvel gyarapodott azon nyelvek száma, amelyeket a vállalat generatív mesterséges intelligenciára alapuló alkalmazása, a Copilot for Microsoft 365 támogat mind az üzleti, mind pedig az egyéni felhasználók esetében. A magyar is ezek között van.

2024. május 11. 13:43

Ilyen lesz az első, személyzet nélkül is működő magyar bolt

A tervek szerint már idén nyáron elindulnak az első távfelügyelt boltok Magyarországon. A technológia révén a hagyományos üzletek átalakítást követően személyzet jelenléte nélkül is nyitva tarthatnak, akár 24/7-es üzemmódban. 

2024. május 11. 12:01

A régiós pénzügyi vezetők harmada már teszteli a generatív AI megoldásokat

Közép-Európában már minden harmadik szervezetnek közvetlen tapasztalata van a generatív mesterséges intelligenciával, és mindössze a vállalatok négy százaléka várja passzívan, hogy a versenytársak tegyék meg az első lépést. A régióban négyből három pénzügyi vezető (73%) véli úgy, hogy az AI fontos a vállalatuk stratégiája szempontjából. A Deloitte legfrissebb CFO felmérése szerint a megkérdezett pénzügyi vezetők fele költségcsökkentést vár a mesterséges intelligencia bevezetésétől. 

2024. május 11. 10:22

A munkavállalók véleménye alapján idén a Lufthansa Systems Hungária lett a hazai IT szektor legvonzóbb munkaadója

A magyar munkavállalók körében készített átfogó felmérés alapján az idei évben a Lufthansa Systems Hungária Kft-t választották hazánk legvonzóbb munkaadójának az IT kategóriában. A nagy presztízsű elismeréssel idén tizenegyedik alkalommal díjazták Magyarország legnépszerűbb munkáltatóit. A kapcsolódó felmérésből az is kiderült, hogy az IT szektor a dolgozók megítélése alapján továbbra is a legattraktívabb iparág Magyarországon.

2024. május 10. 12:59

Európai akciók a kibocsátásmentességért

Az Európai éghajlati paktum 2020-ban jött létre az Európai Bizottság kezdeményezésére. Fontos eszköze annak a célkitűzésnek, hogy 2050-re Európa kibocsátásmentessé váljon, megalakulása óta már több mint tízmillió kilogramm szén-dioxid csökkenéshez járult hozzá.  A Paktum évről-évre különböző akciókat szervez, hogy felhívja a figyelmet az éghajlatváltozás hatásainak mérséklésének fontosságára. Ebben az évben többek között fotópályázatot indít a környezettudatos cselekvések bemutatására.

2024. május 10. 09:55

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36