Ne vegyél telefonközpontot: töltsd le ingyen!
forrás Prim Online, 2007. május 16. 15:29
Mark Spencer-t a Digium cég vezérét azzal a feladattal bízták meg előző munkahelyén, hogy szerezzen be cége számára egy nem túl drága, de sokat tudó központot. Mark – ahogy egy vele készült interjúban mondta – olyan felháborítóan drágának találta az összes ajánlatot, hogy gyakorlott programozóként ő maga írt egy PC-n futtatható Linux-alapú alkalmazást. Így született meg az Asterisk szabad forráskódú VOIP telefonközpont-szoftver legelső változata, mellyel azóta milliók váltották ki hagyományos vezetékes alközpontjukat – a többi már történelem, ahogy mondani szokták.
Mi az Asterisk?
Az Asterisk egy szabad forráskódú, ingyenesen letölthető VOIP telefonközpont-alkalmazás. Az ismertebb Linux disztribúciókra gond nélkül telepíthető, a konfiguráláshoz pedig – magához a Linuxhoz hasonlóan – számos leírás, blog,(itt van még egy), fórum, áll rendelkezésre. A licenszelt szoftvereknél megszokott vaskos telepítési és konfigurálási útmutatóra ne számítson senki, illetve kapható néhány angol nyelvű könyv, vagy az Asterisk Buiness változata potom 1000 dollárért, mely tartalmaz egy több ezer oldalas leírást és műszaki támogatás is jár hozzá.
Mire jó nekünk az Asterisk?
Az Asterisk elsősorban azért jó nekünk, mert hihetetlenül nagy (elsősorban beruházási) költséget lehet vele megtakarítani. Képzeljük csak el: nincs szükség vezetékes központra, szerelőre, külön telefon-hálózatra, telefonkészülékekre. Ingyen kapunk olyan funkciókat, melyekre korábban csak a csúcskategóriás központok voltak képesek, ilyen például a
ˇ digitális hangrögzítés
ˇ hangposta, mely kívülről is meghallgatható
ˇ távoli mellékek (azaz a telefonközpontunk mellékei bárhol a világ internettel ellátott részén lehetnek)
ˇ külföldi hívószámaink lehetnek (pl. lehet londoni, vagy berlini száma cégünknek) (erről szóló korábbi bejegyzésem)
ˇ konferencia-beszélgetéseket szervezhetünk
ˇ megkötések nélkül irányíthatjuk át, vagy kapcsolhatjuk a ki- és bejövő hívásokat
Hogyan tarthatóak meg a meglévő vonalak és telefonkészülékek?
Azok, akik nem szeretnék lecserélni a teljes telefonrendszert, illetve szeretnének városi vonalakat megtartani, azok számára is van megoldás. A Digium számos - PC-be illeszthető - PCI kártyát gyárt, melybe bedughatjuk ISDN vonalunkat és/vagy meglévő analóg telefonkészülékeinket. Az ilyen megoldások legnagyobb előnye, hogy nem kell változtatni a telefonálási szokásokon, mégis hozzá lehet a jutni VOIP alközpont nyújtotta előnyökhöz.
Mit tegyen aki Asterisket szeretne?
Ha linux-guru az illető, töltsön le egyet és próbálja meg beállítani megának. Aki nem szeretne a letöltéssel és a hosszas beállításokkal bíbelődni azok számára kész „plug and play” megoldásokat kínál a piac. A ügyfelekért versengő cégek közül kiemelendő (az inkább nagyoknak gyártó) Sysmaster, vagy német Cruise Phone, vagy a népszerű amerikai Fonality, vagy a világ legkisebb IP-PBX megoldása (Gumstick gépen futtatva), a lista persze közel sem teljes.
Aki magyar Asterisk alapú megoldást keres, azok számára fejlesztették a Glosterisk Small Buiness PBX-et (már a neve is jelzi, hogy egy Asterisk klónról van szó), mely magyar nyelven „beszél” a konfigurációs felülete is magyarul van, tesztelték hazai ISDN környezetben és a telepítése egy két hét alatt megoldható.
De aki inkább követné Mark példáját és maga tölt / ír / telepít / karbantart egy VOIP alközpontot és magyar nyelvű segítséget keres, annak ajánlom a Hup.hu fórumait.
Forrás: www.alkozpont.net
Az Asterisk egy szabad forráskódú, ingyenesen letölthető VOIP telefonközpont-alkalmazás. Az ismertebb Linux disztribúciókra gond nélkül telepíthető, a konfiguráláshoz pedig – magához a Linuxhoz hasonlóan – számos leírás, blog,(itt van még egy), fórum, áll rendelkezésre. A licenszelt szoftvereknél megszokott vaskos telepítési és konfigurálási útmutatóra ne számítson senki, illetve kapható néhány angol nyelvű könyv, vagy az Asterisk Buiness változata potom 1000 dollárért, mely tartalmaz egy több ezer oldalas leírást és műszaki támogatás is jár hozzá.
Mire jó nekünk az Asterisk?
Az Asterisk elsősorban azért jó nekünk, mert hihetetlenül nagy (elsősorban beruházási) költséget lehet vele megtakarítani. Képzeljük csak el: nincs szükség vezetékes központra, szerelőre, külön telefon-hálózatra, telefonkészülékekre. Ingyen kapunk olyan funkciókat, melyekre korábban csak a csúcskategóriás központok voltak képesek, ilyen például a
ˇ digitális hangrögzítés
ˇ hangposta, mely kívülről is meghallgatható
ˇ távoli mellékek (azaz a telefonközpontunk mellékei bárhol a világ internettel ellátott részén lehetnek)
ˇ külföldi hívószámaink lehetnek (pl. lehet londoni, vagy berlini száma cégünknek) (erről szóló korábbi bejegyzésem)
ˇ konferencia-beszélgetéseket szervezhetünk
ˇ megkötések nélkül irányíthatjuk át, vagy kapcsolhatjuk a ki- és bejövő hívásokat
Hogyan tarthatóak meg a meglévő vonalak és telefonkészülékek?
Azok, akik nem szeretnék lecserélni a teljes telefonrendszert, illetve szeretnének városi vonalakat megtartani, azok számára is van megoldás. A Digium számos - PC-be illeszthető - PCI kártyát gyárt, melybe bedughatjuk ISDN vonalunkat és/vagy meglévő analóg telefonkészülékeinket. Az ilyen megoldások legnagyobb előnye, hogy nem kell változtatni a telefonálási szokásokon, mégis hozzá lehet a jutni VOIP alközpont nyújtotta előnyökhöz.
Mit tegyen aki Asterisket szeretne?
Ha linux-guru az illető, töltsön le egyet és próbálja meg beállítani megának. Aki nem szeretne a letöltéssel és a hosszas beállításokkal bíbelődni azok számára kész „plug and play” megoldásokat kínál a piac. A ügyfelekért versengő cégek közül kiemelendő (az inkább nagyoknak gyártó) Sysmaster, vagy német Cruise Phone, vagy a népszerű amerikai Fonality, vagy a világ legkisebb IP-PBX megoldása (Gumstick gépen futtatva), a lista persze közel sem teljes.
Aki magyar Asterisk alapú megoldást keres, azok számára fejlesztették a Glosterisk Small Buiness PBX-et (már a neve is jelzi, hogy egy Asterisk klónról van szó), mely magyar nyelven „beszél” a konfigurációs felülete is magyarul van, tesztelték hazai ISDN környezetben és a telepítése egy két hét alatt megoldható.
De aki inkább követné Mark példáját és maga tölt / ír / telepít / karbantart egy VOIP alközpontot és magyar nyelvű segítséget keres, annak ajánlom a Hup.hu fórumait.
Forrás: www.alkozpont.net