Körülbástyázva

Az IT-outsourcing jogi háttere

Ormós Zoltán, 2000. február 1. 21:22
Az új dimenziókat elénk táró outsorcinghoz a Kodak adta meg az alaphangot, még a nyolcvanas évek végén, amikor is külső cégre bízta egész informatikai és adatkezelési rendszerének menedzselését. Azóta az informatika és az outsourcing között egyre szorosabbá vált a kapcsolat. A jelentős eszközigény miatt az informatika területén megfigyelhető outsourcing együtt járhat lízingkonstrukciók átalakításával, emberi erőforrások átcsoportosításával vagy akár bizonyos eszközök értékesítésével. Cikkünkben az outsourcing jogi hátterével foglalkozunk, az itt leírtak egyaránt vonatkoznak a felhasználó telephelyén nyújtott IT-szolgáltatásokat (facilities management) és az "igazi" outsourcing-szolgáltatásokat tárgyaló szerződésekre.
Szerződő felek és feltételek

A szolgáltatás pontos meghatározása mellett nagyon fontos a szolgáltatásra vonatkozó minőségi és mennyiségi követelmények részletes kifejtése, akár magában a szerződésben, akár a szerződés terjedelmét lényegesen meghaladó mellékletben. E követelmények pontos rögzítésére az outsourcing-szolgáltatás igénybe vevője (a felhasználó) többnyire nagy hangsúlyt fektet. Azonban vannak olyan szolgáltatásjellemzők, amelyek nem pusztán a szolgáltató érdekkörében felmerülő tényezőktől függnek. A nyilvánvaló ellenvetésen túl az egzakt mérés körüli problémák is jogérvényesítési nehézségeket okozhatnak. Mivel a szolgáltatás mennyiségi, illetve minőségi jellemzői az outsourcing-szerződések sarokkövei, mindenképpen áthidaló megoldást kell találni. Elképzelhető, hogy az adott szolgáltatáskategóriára a piacon széles körben elfogadott átlagértéket kell alkalmazni (pl. egy karbantartási szerződés esetén a szolgáltatónak a hiba megadott formában történt jelzésétől számított reakcióidejének meghatározásához), de a bonyolultabb jellemzők esetében kiindulási pontként szolgálhat a piacvezetők ajánlatában szereplő érték is.

Az outsourcing felhasználóinak tanácsolható, hogy ne ragaszkodjanak görcsösen egy adott szolgáltatásjellemző értékének (ilyen lehet például a hálózatleállások aggregát időtartama) maximalizálásához vagy minimalizálásához, hanem helyette inkább kössék ki a folytonos üzletmenet szempontjából értékesebb más megoldás (például alternatív hálózati routing) elérhetőségének biztosítását, így bővítve a szolgáltató szerződéses kötelezettségeinek listáját.

Kényszerek és szankciók

A szolgáltatásra vonatkozó minőségi, mennyiségi követelményeknek történő nem megfelelés esetére különböző, a szerződésben rögzített szankciókat érvényesíthet a felhasználó a szolgáltatóval szemben. A jól kidolgozott szankciórendszernek a felhasználó szempontjából a szerződésnek megfelelő teljesítést kikényszerítő hatása mellett jogvita esetén a könnyebb jogérvényesítés lehet a legnagyobb előnye, míg a szolgáltatónak az ilyen szerződés jól előre jelezhető (és esetleg limitálható) jogi kockázatot jelent. Az outsourcing-projektnek munkajogi vonzatai is lehetnek, ha az a felhasználó egyes alkalmazottjainak a szolgáltató munkavállalói állományába történő átkerülésével jár. Ezt a trendet a közösségi joganyagból a Szerzett Jogok Irányelv (Acquired Rights Directive) és a hatályos magyar jog releváns rendelkezései jogi szempontból is alátámasztják.

Mindezen felül az outsourcing együtt járhat egy nem feltétlenül pozitív mellékhatással is. Előfordulhat ugyanis, hogy tovább terjed az a Magyarországon amúgy is bevett gyakorlat, hogy bizonyos munkaviszony jellegű jogviszonyok megbízási vagy egyéb polgári jogi jogviszony formájában jelennek meg. E jelenség okait, munka- és adójogi kihatásait most nem kívánjuk részletezni. A fentiekben összefoglalt specifikus jogterületeken túl figyelmet érdemelnek az IT-outsourcingszerződésekkel kapcsolatos tulajdonjogi kérdések, a harmadik személyekkel kötött szerződések, az ellenszolgáltatás specifikus problematikája, valamint a szolgáltatás tartalmára, terjedelmére vonatkozó változtatás igényének előzetes rendezése.

A vihart, a hőséget és a jegesedést is jelzik az E.ON új meteorológiai állomásai

Az áramhálózatok fokozottan kitettek a viharos erejű szél, a tartós hőség és a jegesedés negatív hatásainak. Az E.ON Hungária Csoport célja, hogy időjárástól függetlenül biztosítson zavartalan áramellátást ügyfelei számára, ehhez pedig szükség van részletes időjárási adatokra, hogy a cég a veszélyhelyzetekre időben fel tudjon készülni.

2024. november 22. 10:15

A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet

A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél. 

2024. november 21. 20:54

Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál

A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról. 

2024. november 21. 19:31

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

MyPhoneExplorer 2.2.0

Android mobiltelefonokhoz alkalmazható szinkronizáló program. Telefonkönyv, SMS, híváslista, naptár, üzenetek és hasonló feladatok ellátására szolgáló kitűnő alkalmazás, ami Outlook Express és Thunderbird címjegyzék támogatással is rendelkezik.

2024. november 21. 17:11

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01