Milyen lesz a jövő közlekedése?
Az IBM kutatói öt pontban vázolták, és hozták nyilvánosságra a közlekedés területén várható újításokat. A cég szakembereinek meggyőződése, hogy véget ért az a korszak, amikor a közlekedés problémáit több út építésével és több járat üzemeltetésével lehetett megoldani a fejlett világban. Most már csak az információ- és kommunikációs technológia segítségével növelhető a közlekedési rendszerek hatékonysága, kapacitása, biztonsága, rugalmassága.
ˇ A gépjármű-balesetek költsége világszinten több százmilliárd dollár nagyságrendű
ˇ A fejlett városokban elképzelhetetlen az utak további bővítése
ˇ Száz átszálló légiutasból háromnak elvesztik a csomagjait
ˇ A légitársaságoknak évi 2,5 milliárd dollárjukba kerülnek az elveszett csomagok
ˇ Tizenkét éven belül várhatóan és 3,5-ről 7 milliárdra nő a légiutasok száma
A legfontosabb trendek:
• Az autókban általánossá válnak az együttműködő közlekedést támogató érzékelő- és visszajelző rendszerek. A járművek információt cserélnek egymással és az úthálózattal: felkeményedő gázpedál figyelmezteti a sofőrt, ha nem tartja be a követési távolságot; nehezebben forgatható kormány jelzi, ha veszélyesen közel irányítaná autóját egy másik járműhöz; sőt az autók akár automatikusan megfelelő korrekciót hajthatnak végre szükség esetén.
• Általánossá válik a hangvezérlés és a vezetők beszélgetnek autóikkal. Így kapcsolhatják a gépkocsi berendezéseit, meghallgathatják SMS üzeneteiket, vagy e-mailjeiket, de az autó is nyújt szóban, fény- illetve hangjelzésekkel tájékoztatást.
• Intelligens, a forgalmi helyzetet valós időben nyomon követő, és azonnal reagáló rendszerek bevezetésével irányítják majd a lámpákat, amelyek mindig az adott körülményeknek megfelelően segítik a közlekedést. Hasonló módon szabályozzák majd a haladást a változtatható irányú sávokban. A vezetők információt kapnak a javasolt útvonalakról.
• Az utasok mobiltelefonjaikra kapnak folyamatosan értesítést a vonatok és buszok érkezéséről, vagy késéséről. A kommunikáció két irányú: az utazóközönség tartózkodási helye alapján a közlekedési vállalatok rugalmasan tervezhetik kapacitásukat.
• Rugalmasabbá válnak a repterek - reptéri kapukat, ki- és beléptető pontokat informatikai rendszerek osztják el és irányítják optimálisan, mindig az aktuális terhelésnek megfelelően. Az egyesített légitársasági/reptéri rendszerek drasztikusan csökkentik a csomagkezelési hibákat, miközben képesek a megemelt biztonsági követelmények miatt is többszörös mennyiségű poggyász ellenőrzésére.
Kapcsolódó cikkek
- Sikerült számítógéppel modellezni egy agyféltekét
- Vint Cerf: Az információ megosztása az igazi hatalom
- Budapesten az internet atyja
- Öt technológia, amely megváltoztathatja életünket az elkövetkező öt évben
- Piacformáló ügylet
- Nyolc terás mágnesszalag az IBM-től
- Több száz magos processzorokat ígér az Intel 10 éven belül
- Központi technológiai kutatóintézet felállítását szorgalmazza az EU
- MTA és T-Mobile: "Mobil Megértés" tanulmánykötet
- 30 nm-es csip-technológia az IBM-től
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.