IDC - az idén 545,5 milliárd forintot költenek informatikára
A Microsoft megbízásából készült felmérés szerint az amerikai szoftvercég és partnerei 53.000 embert foglalkoztatnak Magyarországon, s a cég itteni árbevételének minden forintja újabb 6,4 forintnyi forgalmat generál a társaság partnereinél.
Az International Data Corporation (IDC) szerint a magyarországi IT-piac az átalakulóban lévő gazdaság jellemzőit mutatja: 2007-ben az IT-költések 43 százalékát hardverek, míg 23 százalékát szoftverek vásárlására fordítják. Az IT-költések a GDP-nek csupán a 2,3 százalékát érik el, a világviszonylatban jellemző átlagos 2,5 százalékkal szemben.
A felmérés szerint bár a szoftverekre költött összeg az IT-költéseknek csak kis százalékát teszi ki, az idén az IT-iparágban foglalkoztatottak 48 százaléka, 118.000 alkalmazott ebben a szegmensben dolgozik. Ezen belül a Microsofthoz valamilyen módon kapcsolódó foglalkoztatottság aránya 45 százalék körüli Magyarországon.
John Gantz, az IDC kutatási vezetője az adatok kapcsán kifejtette: a kutatás megerősítette, hogy a szoftverágazat tényleges részarányánál jóval nagyobb mértékben járul hozzá az IT-gazdaság fejlődéséhez. A felmérés igazolta a Microsoft és partnerei gazdasági növekedésben játszott kiemelkedő szerepét, ami különösen markánsan mutatkozik meg a helyi vállalkozások alapítása és a munkahelyteremtés területén.
A 82 országban végzett IDC felmérés kimutatta azt is, hogy az IT ágazat jelentős hatással van a munkahelyteremtésre, a cégalapításra és az adóbevételek alakulására is.
A kutatás szerint a Microsofttal együttműködő cégek árbevétele messze meghaladja a társaság saját forgalmát: az idén 2007-ben 199 milliárd forint árbevételt termelnek majd a céghez kapcsolódó szállítók. E vállalatok kutatás-fejlesztésre, marketingre, értékesítésre és támogatásra több mint 43 milliárd forintot költenek az idén.
Az IDC megállapítása szerint a szoftverberuházások tényleges arányukon túlmutató mértékben ösztönzik a szakképesítést igénylő munkahelyek számának bővülését. A szoftverek elsősorban a disztribúciós és a szolgáltató-szektorban, valamint az informatikát hasznosító szervezeteknél generálnak új tevékenységeket. Míg például a dobozos szoftverekre fordított összeg csupán 23 százalékkal fog részesedni a 2007-es év teljes IT-költéséből, az IT-profilú munkahelyek 48 százaléka kötődik majd szoftverekhez.
Az IDC kimutatta azt is, hogy a Microsoft és ökoszisztémája, azaz az ilyen platformon futó termékeket fejlesztő, e termékeket támogató vagy a cégüknél ilyen termékekkel dolgozó vállalatok világszerte 14,7 millió embernek adnak munkát. Ezen túlmenően az IT-ágazatban a következő négy évben keletkező 7,14 millió új állásból mintegy 3 millió fűződik majd az amerikai szoftvercéghez.
A Microsoft és ökoszisztémája által megtermelt adóbevétel, ezen belül az áfa és egyéb forgalmi adók, a személyi jövedelemadó, a társadalombiztosítási jellegű adók, járulékok és illetékek, valamint a társasági nyereségadó globális összege 2007-ben eléri az 514 milliárd dollárt, ezen belül az USA-ban a 203 milliárd dollárt. Nyugat-Európában ugyanez az összeg csaknem 133 milliárd dollár, míg Kelet-Közép-Európában 19,5 milliárd dollár lesz.
A kutatás szerint az IT-szektorban foglalkoztatott munkaerő bővülése várhatóan 592 milliárd dollár adóbevétel-növekedést hoz világszinten a következő négy évben.
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.