rEVOLUTION szoftverek 15 éve
1992-ben kezdte meg működését a rEVOLUTION Software a magyar piacon egy saját fejlesztésű termék forgalmazásával. Mára a piac a céget a vezető ügyviteli szoftverfejlesztő és forgalmazó cégek között tartja számon, az ide vezető út azonban nem volt egyenes.
Szoftverpiac a 90-es évek elején
Jellemzően a 90-es évek elején, a rEVOLUTION piacra lépésekor számos kis hazai szoftverfejlesztő cég jelent meg saját fejlesztésű termékekkel. Az első pár év az együtt tanulásról szólt: az alacsony funkcionalitású termékeket a fejlesztő cégek az ügyfelek igényei alapján kezdték valóban piacképessé fejleszteni. Ha az ügyfélnél felmerült egy probléma, a szoftvercég hozzáfejlesztett egy megfelelő megoldást a meglévő termékéhez, és a továbbiakban ezzel a bővített funkcionalitással forgalmazta tovább a szoftvert. A piac nem tudott sokat az ügyviteli rendszerek nyújtotta keretekről és lehetőségekről, nem tudta pontosan, hogy mire valók az ügyviteli szoftverek, a cégek nem érezték szükségét, hogy ebbe a területbe beruházzanak. A szoftverfejlesztők pedig nem ismerték részleteiben az ügyfelek ügyviteli folyamatait. Ekkor még a háttérinfrastruktúra (számítógépek, hálózatok, operációs rendszerek) sem volt elég fejlett ahhoz, hogy nagyteljesítményű és funkcionalitású ERP rendszerek fussanak rajta, vagyis a klasszikus informatikai és az ERP piac is együtt fejlődött.
Valószínűleg ennek a folyamatnak köszönhető a magyar és külföldi rendszerek közötti egyik fontos különbség: míg külföldön viszonylag nagy a fogadó- és alkalmazkodókészség a szoftverekbe beépített iparági know-how iránt, addig itthon ennek üzleti előnyeit, értékeit még kevésbé látják a cégek, és a szoftvert mindenben a saját, jelenlegi működésükre akarják szabni.
A piac kezdeti alakulásának másik következménye az informatikai termékek és szolgáltatások jellemzően alacsony árszínvonala lett. A termékek árazása nem a valódi költségeknek megfelelő kalkuláción alapult, hanem a piac által elfogadott szint alapján került meghatározásra. Az alacsonyan tartott ár azonban nem biztosított olyan bevételt a cégeknek, amely a tartós növekedést megalapozhatta volna. Kevés pénz jutott a fejlesztő cégek méretének növelésére, K+F tevékenységre, így a piacon jellemzően kisebb cégek voltak jelen, és valódi innovációt, fejlesztést, növekedést nem tudtak produkálni. A piac közben hozzászokott az alacsony árszinthez, aminek következtében a szoftverfejlesztő cégek évekig nem voltak képesek a licencek vagy a szolgáltatások árát emelni. Eközben a külföldi árszint a hazai fölé emelkedett, a nemzetközi szoftverfejlesztő cégek K+F-be fektettek, 1-1 termék mögött akár 1000 fős fejlesztői gárdát is képesek voltak fenntartani. A hazai és a nemzetközi piac élesen elvált egymástól.
Nemzetközi rendszerek a hazai piacon
Amikor a nemzetközi cégek megjelentek a magyar piacon, a hazai fejlesztőknek két lehetőségük maradt. Vagy megtartották a korábbi stratégiájukat, belementek az árversenybe és a meglévő ügyfélkörre alapozva megpróbáltak a végsőkig kitartani a piacon, miközben nem dolgoztak ki új konstrukciókat, nem invesztáltak a fejlesztésbe és rendszerint pár év alatt lemorzsolódtak, vagy beléptek az egyik nemzetközi fejlesztő cég forgalmazói körébe, és valódi, nagy funkcionalitású ERP rendszerekkel kezdtek foglalkozni.
2003-ban a rEVOLUTION-ben a görög Q&R S.A. szoftverfejlesztő cég kisebbségi tulajdont szerzett, ami egyértelműen meghatározta a cég jövőjét: a rEVOLUTION a növekedés mellett döntött. A tőkeemeléssel lehetővé vált a cég számára, hogy az új szakemberek és tudás megszerzéséhez szükséges jelentős beruházás révén termékpalettájára felvegye a Microsoft Navision (mai nevén Microsoft Dynamics NAV) terméket. A döntés hatására elérhetővé vált a fenntartható növekedési ütem és a piac felső szegmensébe való belépés.
A fejlődés eredményeként a rEVOLUTION jelenleg a Microsoft egyik kiemelt Gold partnere, az év első 11 hónapjában 10 új NAV eladásával a legeredményesebb partner volt a hazai forgalmazók között, és 2006 után 2007-ben is elnyerte a Kiváló Dynamics Partner címet. A cég a NAV mellett megtartotta és továbbfejlesztette a saját termékeit is, így valóban minden méretű cég számára képes megoldást nyújtani. 2007-ben új néven, új struktúrával és új külsővel jelent meg a mikro- és kisvállalatok számára fejlesztett dobozos termékcsalád, a rEVOL Express, a kis- és közepes vállalatok számára készült Iroda++ integrált ügyviteli rendszer pedig továbbra is Magyarország 3 legelterjedtebb rendszere között van.
A rEVOLUTION Software árbevétele a 2006-os 418 millió forint után 2007-ben várhatóan megközelíti a 600 millió forintot.
A piac ma
A piacon elterjedő nemzetközi ERP rendszerek bevezetése és használata először csak a legnagyobb, kiemelkedően nyereséges cégek kiváltságai volt. Idővel a hazai fejlesztésű középkategóriás rendszerek és a kis számlázó programok fejlődni kezdtek, az ERP rendszerek pedig egyre „lejjebb jöttek”, a piaci olló elkezdett összezárulni.
Az ügyviteli rendszerek és a vállalatirányítási rendszerek közötti határ a paraméterezhetőségben rejlik. Az ügyviteli rendszerek jellemzően a cég működésének átláthatóságában tudnak segíteni, egyszerűen bevezethetőek, könnyen megtanulható a használatuk, de a speciális folyamatok igen nagy számú variációinak lekezelésére alapvetően nem alkalmasak.
A vállalatirányítási rendszerekben ezzel szemben számtalan beállítás van, amit a bevezetés közben speciális folyamatok adott cégnél alkalmazott változatának megfelelően állít be a bevezető partner. Ugyanaz a vállalatirányítási rendszer a különböző beállítási lehetőségeknek köszönhetően egyszerre képes lekezelni egy könyvelő vagy akár egy termelő cég folyamatait is.
A vállalatirányítási rendszerek alsó határa a jól fejlesztett ügyviteli rendszerek felső határát súrolja, és ezen a határvonalon a licencek ára is megegyezhet. A különbség a bevezetésben van: az ügyviteli rendszereket ebben a kategóriában jellemzően legfeljebb 5-10 nap alatt be lehet vezetni, a vállalatirányítási rendszer bevezetése azonban általában legalább 20 napot vesz igénybe a paraméterezés bonyolultsága és fontossága miatt.
A mai piacon már nem a vállalat mérete vagy árbevétele dönti el, hogy vásárol-e bármilyen ügyvitelt támogató rendszert, hanem a cég gondolkodásmódja, a cégkultúra.
A rEVOLUTIONnek van olyan 5 fő alkalmazottal dolgozó ügyfele, aki a Microsoft Dynamics NAV vállalatirányítási rendszerét használja. Egy komolyan gondolkozó, a fejlődésbe invesztálni hajlandó cégnek már kicsiként is komolyan kell gondolkoznia.
Mégis, mit érdemes vásárolni?
A kiválasztásnál nagyon fontos szempont, hogy a piacon elterjedt rendszert válasszunk. Ha egy fejlesztő cégnek sok ügyfele van, az azok által fizetett szoftverkövetési díjból valószínűleg a fejlesztő cég többet tud a rendszer fejlesztésére, bővítésére áldozni. Az ügyviteli szoftver vásárlása bizalmi folyamat: az ügyfél a céges adatainak kezelését teszi le egy termék, egy fejlesztő cég kezébe. Ezért érdemes több szempontot is megfontolva alaposan mérlegelni a választás előtt, és nem az árra hagyatkozni a döntéskor.
Kapcsolódó cikkek
- Kézzel vagy géppel - avagy mivel számlázunk 2007-ben?
- IFS Applications Oroszország vezető MRO központjánál
- Az IFS továbbra is jó úton halad
- Már itthon is elérhető az IFS Applications 7.5
- Gartner-tanulmány a szoftverpiacokról
- 15 milliárdos piacot céloz az SAP
- Élelmiszer-ipari rendszer a HostLogictól
- Kezdetét vette az SAP Tihany '07, a cég idén tízéves konferenciája
- ERP-be ágyazott Google-stílusú keresőt kínál az IFS
- Kaposvári Egyetem-proALPHA együttműködés ERP rendszerek fejlesztésében
Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Chery Group: Budapest–Róma egy feltöltéssel
Egyetlen feltöltéssel akár a Budapest-Róma távolságot is megtehetik majd az elektromos autók a Chery Group új akkumulátor-technológiájának köszönhetően. Az újdonságot a már itthon is kapható OMODA 5 gyártója az idei innovációs konferenciáján mutatta be.
K&H: állandó társsá vált a mesterséges intelligencia a banki ügyfeleknél
Egy év alatt több mint egymillió beszélgetést és havonta hatezer átutalást végeztetnek Kate-tel, a K&H, az ország egyetlen hangalapú, mesterséges intelligenciával működő digitális pénzügyi asszisztensével, amely már kétszáz funkciót tud. A mobilbanki ügyfelek tizede már rendszeresen használja. A siker az intelligens, beszédfelismerésen és természetes nyelvi feldolgozáson alapuló funkcióinak köszönhető, amelyek révén az ügyfelek kényelmesen, emberi módon kommunikálhatnak a bankkal.
A hazai szállítmányozásban is kopogtat az e-mobilitás
Hazánkban az e-mobilitás a többség számára a személygépjárművek elektrifikációját jelenti, pedig a szállítmányozás területén is jelentős potenciál rejlik benne. Nem véletlen, hogy a nemzetközi szakkiállításokon egyre-másra mutatkoznak be a nagy gyártók e-kamionjai és e-furgonjai, Magyarországon viszont ezen a területen a piaci szerepek éppen csak kialakulóban vannak.
A Széchenyi István Egyetem közreműködésével magyar műhold vizsgálja az aszályos területeket
Hiánypótló kutatás zajlik a győri Széchenyi István Egyetem részvételével, amelynek keretében egy műhold ad rendszeresen távérzékelt adatokat Magyarország területéről. A konzorciumban megvalósuló európai uniós projekt során az intézmény Albert Kázmér Mosonmagyaróvári Kara az űrből érkező információkat elemzi és kontrollálja az aszályos időszakok hatásainak enyhítése érdekében.
Számos MI-t használó alkalmazással ismerkedhettek meg a résztvevők a Mobile Broadband Forum kiállításon
Már több mint három millió mesterséges intelligenciára képes alkalmazás készült világszerte, túlszárnyalva a hagyományos alkalmazások számát – derült ki a 2024-es Isztambulban megrendezett Global Mobile Broadband Forum (MBBF) során.