rEVOLUTION szoftverek 15 éve
1992-ben kezdte meg működését a rEVOLUTION Software a magyar piacon egy saját fejlesztésű termék forgalmazásával. Mára a piac a céget a vezető ügyviteli szoftverfejlesztő és forgalmazó cégek között tartja számon, az ide vezető út azonban nem volt egyenes.
Szoftverpiac a 90-es évek elején
Jellemzően a 90-es évek elején, a rEVOLUTION piacra lépésekor számos kis hazai szoftverfejlesztő cég jelent meg saját fejlesztésű termékekkel. Az első pár év az együtt tanulásról szólt: az alacsony funkcionalitású termékeket a fejlesztő cégek az ügyfelek igényei alapján kezdték valóban piacképessé fejleszteni. Ha az ügyfélnél felmerült egy probléma, a szoftvercég hozzáfejlesztett egy megfelelő megoldást a meglévő termékéhez, és a továbbiakban ezzel a bővített funkcionalitással forgalmazta tovább a szoftvert. A piac nem tudott sokat az ügyviteli rendszerek nyújtotta keretekről és lehetőségekről, nem tudta pontosan, hogy mire valók az ügyviteli szoftverek, a cégek nem érezték szükségét, hogy ebbe a területbe beruházzanak. A szoftverfejlesztők pedig nem ismerték részleteiben az ügyfelek ügyviteli folyamatait. Ekkor még a háttérinfrastruktúra (számítógépek, hálózatok, operációs rendszerek) sem volt elég fejlett ahhoz, hogy nagyteljesítményű és funkcionalitású ERP rendszerek fussanak rajta, vagyis a klasszikus informatikai és az ERP piac is együtt fejlődött.
Valószínűleg ennek a folyamatnak köszönhető a magyar és külföldi rendszerek közötti egyik fontos különbség: míg külföldön viszonylag nagy a fogadó- és alkalmazkodókészség a szoftverekbe beépített iparági know-how iránt, addig itthon ennek üzleti előnyeit, értékeit még kevésbé látják a cégek, és a szoftvert mindenben a saját, jelenlegi működésükre akarják szabni.
A piac kezdeti alakulásának másik következménye az informatikai termékek és szolgáltatások jellemzően alacsony árszínvonala lett. A termékek árazása nem a valódi költségeknek megfelelő kalkuláción alapult, hanem a piac által elfogadott szint alapján került meghatározásra. Az alacsonyan tartott ár azonban nem biztosított olyan bevételt a cégeknek, amely a tartós növekedést megalapozhatta volna. Kevés pénz jutott a fejlesztő cégek méretének növelésére, K+F tevékenységre, így a piacon jellemzően kisebb cégek voltak jelen, és valódi innovációt, fejlesztést, növekedést nem tudtak produkálni. A piac közben hozzászokott az alacsony árszinthez, aminek következtében a szoftverfejlesztő cégek évekig nem voltak képesek a licencek vagy a szolgáltatások árát emelni. Eközben a külföldi árszint a hazai fölé emelkedett, a nemzetközi szoftverfejlesztő cégek K+F-be fektettek, 1-1 termék mögött akár 1000 fős fejlesztői gárdát is képesek voltak fenntartani. A hazai és a nemzetközi piac élesen elvált egymástól.
Nemzetközi rendszerek a hazai piacon
Amikor a nemzetközi cégek megjelentek a magyar piacon, a hazai fejlesztőknek két lehetőségük maradt. Vagy megtartották a korábbi stratégiájukat, belementek az árversenybe és a meglévő ügyfélkörre alapozva megpróbáltak a végsőkig kitartani a piacon, miközben nem dolgoztak ki új konstrukciókat, nem invesztáltak a fejlesztésbe és rendszerint pár év alatt lemorzsolódtak, vagy beléptek az egyik nemzetközi fejlesztő cég forgalmazói körébe, és valódi, nagy funkcionalitású ERP rendszerekkel kezdtek foglalkozni.
2003-ban a rEVOLUTION-ben a görög Q&R S.A. szoftverfejlesztő cég kisebbségi tulajdont szerzett, ami egyértelműen meghatározta a cég jövőjét: a rEVOLUTION a növekedés mellett döntött. A tőkeemeléssel lehetővé vált a cég számára, hogy az új szakemberek és tudás megszerzéséhez szükséges jelentős beruházás révén termékpalettájára felvegye a Microsoft Navision (mai nevén Microsoft Dynamics NAV) terméket. A döntés hatására elérhetővé vált a fenntartható növekedési ütem és a piac felső szegmensébe való belépés.
A fejlődés eredményeként a rEVOLUTION jelenleg a Microsoft egyik kiemelt Gold partnere, az év első 11 hónapjában 10 új NAV eladásával a legeredményesebb partner volt a hazai forgalmazók között, és 2006 után 2007-ben is elnyerte a Kiváló Dynamics Partner címet. A cég a NAV mellett megtartotta és továbbfejlesztette a saját termékeit is, így valóban minden méretű cég számára képes megoldást nyújtani. 2007-ben új néven, új struktúrával és új külsővel jelent meg a mikro- és kisvállalatok számára fejlesztett dobozos termékcsalád, a rEVOL Express, a kis- és közepes vállalatok számára készült Iroda++ integrált ügyviteli rendszer pedig továbbra is Magyarország 3 legelterjedtebb rendszere között van.
A rEVOLUTION Software árbevétele a 2006-os 418 millió forint után 2007-ben várhatóan megközelíti a 600 millió forintot.
A piac ma
A piacon elterjedő nemzetközi ERP rendszerek bevezetése és használata először csak a legnagyobb, kiemelkedően nyereséges cégek kiváltságai volt. Idővel a hazai fejlesztésű középkategóriás rendszerek és a kis számlázó programok fejlődni kezdtek, az ERP rendszerek pedig egyre „lejjebb jöttek”, a piaci olló elkezdett összezárulni.
Az ügyviteli rendszerek és a vállalatirányítási rendszerek közötti határ a paraméterezhetőségben rejlik. Az ügyviteli rendszerek jellemzően a cég működésének átláthatóságában tudnak segíteni, egyszerűen bevezethetőek, könnyen megtanulható a használatuk, de a speciális folyamatok igen nagy számú variációinak lekezelésére alapvetően nem alkalmasak.
A vállalatirányítási rendszerekben ezzel szemben számtalan beállítás van, amit a bevezetés közben speciális folyamatok adott cégnél alkalmazott változatának megfelelően állít be a bevezető partner. Ugyanaz a vállalatirányítási rendszer a különböző beállítási lehetőségeknek köszönhetően egyszerre képes lekezelni egy könyvelő vagy akár egy termelő cég folyamatait is.
A vállalatirányítási rendszerek alsó határa a jól fejlesztett ügyviteli rendszerek felső határát súrolja, és ezen a határvonalon a licencek ára is megegyezhet. A különbség a bevezetésben van: az ügyviteli rendszereket ebben a kategóriában jellemzően legfeljebb 5-10 nap alatt be lehet vezetni, a vállalatirányítási rendszer bevezetése azonban általában legalább 20 napot vesz igénybe a paraméterezés bonyolultsága és fontossága miatt.
A mai piacon már nem a vállalat mérete vagy árbevétele dönti el, hogy vásárol-e bármilyen ügyvitelt támogató rendszert, hanem a cég gondolkodásmódja, a cégkultúra.
A rEVOLUTIONnek van olyan 5 fő alkalmazottal dolgozó ügyfele, aki a Microsoft Dynamics NAV vállalatirányítási rendszerét használja. Egy komolyan gondolkozó, a fejlődésbe invesztálni hajlandó cégnek már kicsiként is komolyan kell gondolkoznia.
Mégis, mit érdemes vásárolni?
A kiválasztásnál nagyon fontos szempont, hogy a piacon elterjedt rendszert válasszunk. Ha egy fejlesztő cégnek sok ügyfele van, az azok által fizetett szoftverkövetési díjból valószínűleg a fejlesztő cég többet tud a rendszer fejlesztésére, bővítésére áldozni. Az ügyviteli szoftver vásárlása bizalmi folyamat: az ügyfél a céges adatainak kezelését teszi le egy termék, egy fejlesztő cég kezébe. Ezért érdemes több szempontot is megfontolva alaposan mérlegelni a választás előtt, és nem az árra hagyatkozni a döntéskor.
Kapcsolódó cikkek
- Kézzel vagy géppel - avagy mivel számlázunk 2007-ben?
- IFS Applications Oroszország vezető MRO központjánál
- Az IFS továbbra is jó úton halad
- Már itthon is elérhető az IFS Applications 7.5
- Gartner-tanulmány a szoftverpiacokról
- 15 milliárdos piacot céloz az SAP
- Élelmiszer-ipari rendszer a HostLogictól
- Kezdetét vette az SAP Tihany '07, a cég idén tízéves konferenciája
- ERP-be ágyazott Google-stílusú keresőt kínál az IFS
- Kaposvári Egyetem-proALPHA együttműködés ERP rendszerek fejlesztésében
Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.