rEVOLUTION szoftverek 15 éve

forrás Prim Online, 2007. december 26. 10:06

1992-ben kezdte meg működését a rEVOLUTION Software a magyar piacon egy saját fejlesztésű termék forgalmazásával. Mára a piac a céget a vezető ügyviteli szoftverfejlesztő és forgalmazó cégek között tartja számon, az ide vezető út azonban nem volt egyenes.

Szoftverpiac a 90-es évek elején

Jellemzően a 90-es évek elején, a rEVOLUTION piacra lépésekor számos kis hazai szoftverfejlesztő cég jelent meg saját fejlesztésű termékekkel. Az első pár év az együtt tanulásról szólt: az alacsony funkcionalitású termékeket a fejlesztő cégek az ügyfelek igényei alapján kezdték valóban piacképessé fejleszteni. Ha az ügyfélnél felmerült egy probléma, a szoftvercég hozzáfejlesztett egy megfelelő megoldást a meglévő termékéhez, és a továbbiakban ezzel a bővített funkcionalitással forgalmazta tovább a szoftvert. A piac nem tudott sokat az ügyviteli rendszerek nyújtotta keretekről és lehetőségekről, nem tudta pontosan, hogy mire valók az ügyviteli szoftverek, a cégek nem érezték szükségét, hogy ebbe a területbe beruházzanak. A szoftverfejlesztők pedig nem ismerték részleteiben az ügyfelek ügyviteli folyamatait. Ekkor még a háttérinfrastruktúra (számítógépek, hálózatok, operációs rendszerek) sem volt elég fejlett ahhoz, hogy nagyteljesítményű és funkcionalitású ERP rendszerek fussanak rajta, vagyis a klasszikus informatikai és az ERP piac is együtt fejlődött.

Valószínűleg ennek a folyamatnak köszönhető a magyar és külföldi rendszerek közötti egyik fontos különbség: míg külföldön viszonylag nagy a fogadó- és alkalmazkodókészség a szoftverekbe beépített iparági know-how iránt, addig itthon ennek üzleti előnyeit, értékeit még kevésbé látják a cégek, és a szoftvert mindenben a saját, jelenlegi működésükre akarják szabni.

A piac kezdeti alakulásának másik következménye az informatikai termékek és szolgáltatások jellemzően alacsony árszínvonala lett. A termékek árazása nem a valódi költségeknek megfelelő kalkuláción alapult, hanem a piac által elfogadott szint alapján került meghatározásra. Az alacsonyan tartott ár azonban nem biztosított olyan bevételt a cégeknek, amely a tartós növekedést megalapozhatta volna. Kevés pénz jutott a fejlesztő cégek méretének növelésére, K+F tevékenységre, így a piacon jellemzően kisebb cégek voltak jelen, és valódi innovációt, fejlesztést, növekedést nem tudtak produkálni. A piac közben hozzászokott az alacsony árszinthez, aminek következtében a szoftverfejlesztő cégek évekig nem voltak képesek a licencek vagy a szolgáltatások árát emelni. Eközben a külföldi árszint a hazai fölé emelkedett, a nemzetközi szoftverfejlesztő cégek K+F-be fektettek, 1-1 termék mögött akár 1000 fős fejlesztői gárdát is képesek voltak fenntartani. A hazai és a nemzetközi piac élesen elvált egymástól.

Nemzetközi rendszerek a hazai piacon


Amikor a nemzetközi cégek megjelentek a magyar piacon, a hazai fejlesztőknek két lehetőségük maradt. Vagy megtartották a korábbi stratégiájukat, belementek az árversenybe és a meglévő ügyfélkörre alapozva megpróbáltak a végsőkig kitartani a piacon, miközben nem dolgoztak ki új konstrukciókat, nem invesztáltak a fejlesztésbe és rendszerint pár év alatt lemorzsolódtak, vagy beléptek az egyik nemzetközi fejlesztő cég forgalmazói körébe, és valódi, nagy funkcionalitású ERP rendszerekkel kezdtek foglalkozni.

2003-ban a rEVOLUTION-ben a görög Q&R S.A. szoftverfejlesztő cég kisebbségi tulajdont szerzett, ami egyértelműen meghatározta a cég jövőjét: a rEVOLUTION a növekedés mellett döntött. A tőkeemeléssel lehetővé vált a cég számára, hogy az új szakemberek és tudás megszerzéséhez szükséges jelentős beruházás révén termékpalettájára felvegye a Microsoft Navision (mai nevén Microsoft Dynamics NAV) terméket. A döntés hatására elérhetővé vált a fenntartható növekedési ütem és a piac felső szegmensébe való belépés.

A fejlődés eredményeként a rEVOLUTION jelenleg a Microsoft egyik kiemelt Gold partnere, az év első 11 hónapjában 10 új NAV eladásával a legeredményesebb partner volt a hazai forgalmazók között, és 2006 után 2007-ben is elnyerte a Kiváló Dynamics Partner címet. A cég a NAV mellett megtartotta és továbbfejlesztette a saját termékeit is, így valóban minden méretű cég számára képes megoldást nyújtani. 2007-ben új néven, új struktúrával és új külsővel jelent meg a mikro- és kisvállalatok számára fejlesztett dobozos termékcsalád, a rEVOL Express, a kis- és közepes vállalatok számára készült Iroda++ integrált ügyviteli rendszer pedig továbbra is Magyarország 3 legelterjedtebb rendszere között van.

A rEVOLUTION Software árbevétele a 2006-os 418 millió forint után 2007-ben várhatóan megközelíti a 600 millió forintot.

A piac ma


A piacon elterjedő nemzetközi ERP rendszerek bevezetése és használata először csak a legnagyobb, kiemelkedően nyereséges cégek kiváltságai volt. Idővel a hazai fejlesztésű középkategóriás rendszerek és a kis számlázó programok fejlődni kezdtek, az ERP rendszerek pedig egyre „lejjebb jöttek”, a piaci olló elkezdett összezárulni.

Az ügyviteli rendszerek és a vállalatirányítási rendszerek közötti határ a paraméterezhetőségben rejlik. Az ügyviteli rendszerek jellemzően a cég működésének átláthatóságában tudnak segíteni, egyszerűen bevezethetőek, könnyen megtanulható a használatuk, de a speciális folyamatok igen nagy számú variációinak lekezelésére alapvetően nem alkalmasak.

A vállalatirányítási rendszerekben ezzel szemben számtalan beállítás van, amit a bevezetés közben speciális folyamatok adott cégnél alkalmazott változatának megfelelően állít be a bevezető partner. Ugyanaz a vállalatirányítási rendszer a különböző beállítási lehetőségeknek köszönhetően egyszerre képes lekezelni egy könyvelő vagy akár egy termelő cég folyamatait is.

A vállalatirányítási rendszerek alsó határa a jól fejlesztett ügyviteli rendszerek felső határát súrolja, és ezen a határvonalon a licencek ára is megegyezhet. A különbség a bevezetésben van: az ügyviteli rendszereket ebben a kategóriában jellemzően legfeljebb 5-10 nap alatt be lehet vezetni, a vállalatirányítási rendszer bevezetése azonban általában legalább 20 napot vesz igénybe a paraméterezés bonyolultsága és fontossága miatt.
A mai piacon már nem a vállalat mérete vagy árbevétele dönti el, hogy vásárol-e bármilyen ügyvitelt támogató rendszert, hanem a cég gondolkodásmódja, a cégkultúra.
A rEVOLUTIONnek van olyan 5 fő alkalmazottal dolgozó ügyfele, aki a Microsoft Dynamics NAV vállalatirányítási rendszerét használja. Egy komolyan gondolkozó, a fejlődésbe invesztálni hajlandó cégnek már kicsiként is komolyan kell gondolkoznia.

Mégis, mit érdemes vásárolni?


A kiválasztásnál nagyon fontos szempont, hogy a piacon elterjedt rendszert válasszunk. Ha egy fejlesztő cégnek sok ügyfele van, az azok által fizetett szoftverkövetési díjból valószínűleg a fejlesztő cég többet tud a rendszer fejlesztésére, bővítésére áldozni. Az ügyviteli szoftver vásárlása bizalmi folyamat: az ügyfél a céges adatainak kezelését teszi le egy termék, egy fejlesztő cég kezébe. Ezért érdemes több szempontot is megfontolva alaposan mérlegelni a választás előtt, és nem az árra hagyatkozni a döntéskor.

Kulcsszavak: ERP Revolution

Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Jön az év legnagyobb innovációs és startup fesztiválja

A 2015-ben indult Startup Safari Budapest hazánk egyik legnagyobb startup konferenciájaként idén ismét megnyitja kapuit, június 11-én 12 helyszínen közel 100 előadással és interaktív programmal várja az érdeklődőket, melynek során számos hazai szakember mellett nemzetközi előadókkal élőben is lehet majd találkozni és kérdezni tőlük. Nemcsak üzleti, hanem mélyebb technológiai és innovációs témákkal foglalkozik az esemény, angol és magyar nyelven egyaránt.

2024. május 16. 19:47

Teljes mértékben napenergiával működtethető a Lenovo üllői gyárának innovációs központja

Új, a nagy teljesítményű számítástechnikai (HPC) innovációkat ellátó napelemeket telepített a Lenovo üllői gyártóüzeme. A vállalat 2023 októberében átadott létesítményében működő globális innovációs központja ezáltal azt is biztosítja, hogy az ügyfelek 100%-ban napenergiával tesztelhessék a HPC-munkaterhelést.

2024. május 16. 14:43

Így működnek majd a távfelügyelt boltok

A közelmúltban jelentették be, hogy rövidesen Magyarországon is elindulnak az első úgynevezett „hibrid” boltok, melyek nappal a ma ismert formában, a megszokott nyitvatartási időn kívül pedig személyzet nélküli üzemmódban várják a vásárlókat. A lehetőség technikai feltételeiről, illetve a használatának módjáról a megoldást fejlesztő Laurel Kft. május 15-i retailkonferenciáján közöltek részleteket.

2024. május 16. 13:01

A FŐTAXI a Formula 1 Magyar Nagydíj hivatalos szállítópartnere

2024-ben immár 39. alkalommal rendezik meg a Formula 1 Magyar Nagydíjat. A Hungaroring Sport Zrt-vel kötött megállapodás értelmében a július 21-én tartandó viadal hivatalos és kizárólagos személyszállító partnere a legnagyobb múltú hazai taxitársaság, a FŐTAXI lesz. A megállapodás célja, hogy a látogatók és a partnerek egyszerűen és biztonságosan jussanak el a Hungaroringre és haza. 

2024. május 15. 12:59

Protechtor Future Summit: Az AI exponenciálisan fejlődik, amire az emberi agy egyszerűen nincs felkészülve

Két borzasztóan aktuális és forró témáról beszélgettek neves és elismert hazai gondolkodók a Protechtor Future Summit üzleti és tech vezetőknek szóló inspirációs eseménysorozat tavaszi alkalmán. A mások mellett Király Júlia, Dr. Oszkó Péter vagy Dr. Tilesch György MI-szakértő nevével fémjelzett panelbeszélgetéseken a szakértők egyrészt a mesterséges intelligencia társadalmi igazságoságra és kultúrára gyakorolt hatását, másrészt az örök élet és a biológiai óra visszafordíthatóságának kérdését vizsgálták.

2024. május 15. 09:57

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Az IKEA Kreativ megérkezett Magyarországra

2024. május 15. 17:52

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38