E-kiskereskedelem - az idén 50 százalékos növekedést vár a GKM
A GKM elemzése szerint az elektronikus kereskedelem az elmúlt években egyre növekvő részt hasít ki a gazdaságból: 2004-ben az interneten keresztül értékesítő kiskereskedelmi boltok forgalma elérte a 12 milliárd forintot, 2005-ben pedig meghaladta a 19 milliárd forintot. A prognózis szerint ez e-kereskedők árbevétele 2007-ben mintegy 30 milliárd forint volt, ami az idén elérheti a 45 milliárdot is.
Az analízis szerint azonban a kereskedelem elektronikus formája még bőséges tartalékokat rejt magában. Az Országgyűlés által 2007. júliusában elfogadott törvénymódosítások megteremtették ugyanis piac- és fogyasztóbarát elektronikus kereskedelmi szabályozást. Ennek köszönhetően megszűntek az elektronikus kereskedelem felesleges adminisztratív kötelezettségei, s így egyszerűbbé vált a vállalkozások piacra lépése.
A GKM elemzése szerint az elektronikus kereskedelem fejlődését leginkább az újfajta babonák elterjedése gátolja. Noha az e-kereskedelemnek egyértelmű előnyei vannak - például a csekély fenntartási költségek, ily módon a jóval alacsonyabb vételárak -, az információhiányból fakadó babonák és a motiváció hiánya érdemi gátjai a fejlődésnek úgy a vásárlói, mint az eladói oldalon. Ezért a gazdasági tárca tájékoztató oldalt indított (www.gkm.gov.hu; www.elker.hu).
A közlemény szerint az oldal mind a vállalkozásoknak, mind az elektronikus kereskedelmi szolgáltatást igénybe vevő vásárlóknak gyakorlatban hasznosítható információkkal szolgál. A fogyasztók az internetes vásárlás menetéről, a fizetési lehetőségekről, az esetleges kockázatokról és azok elkerüléséről, valamint a jogorvoslat módjairól kapnak tájékoztatást, míg a vállalkozók átfogó képet kapnak az elektronikus bolt indításához, üzemeltetéséhez kapcsolódó kötelezettségekről.
Az infokommunikációs szolgáltatásokkal szembeni bizalom erősítése érdekében a minisztérium szigorította a kéretlen elektronikus hirdetésekre vonatkozó szabályozást is, hatékonyabbá téve a hatósági fellépést. A szabályozás alapján eljáró Nemzeti Hírközlés Hatóság 2007-ben mintegy félezer spameljárást folytatott le, jelentős bírságokat kiróva a visszaélést elkövetőkre.
A közlemény szerint a 2007. évi adatok tükrében elmondható, hogy 2006-hoz képest az internet-előfizetések száma közel 30 százalékkal nőtt, ezen belül a szélessávú kapcsolatok aránya megközelítette a 60 százalékot. A nagy- és középvállalkozások közel 100 százaléka, míg a mikrovállalkozásoknak a 66 százaléka csatlakozik az internethez, miközben a magyar vállalkozások 83 százaléka használ számítógépet.
A számítógéppel nem rendelkező cégek nagy része egyéni, mikro-, illetve kisvállalkozás.
A közlemény szerint a szélessávú technológiákhoz hozzáférő lakosok aránya 2007 végére elérte a 94 százalékot, ami 6 százalékpontos javulást jelent a 2006. évhez képest.
Tavaly december végén a háztartások 28 százaléka rendelkezett internetkapcsolattal. Az internetet használók tábora közel 10 százalékponttal emelkedett, azaz a 15 év feletti lakosság 37 százaléka tekinthető rendszeres internet használónak. A felnőtt lakosság több mint fele digitálisan még mindig írástudatlan, azaz nem használ sem számítógépet, sem internetet - tartalmazza az elemzés.
Kapcsolódó cikkek
- Informatikai és hírközlési szakállamtitkár kinevezését sürgeti az MDF
- Kóka János az uniós távközlési reformról egyeztetett
- Antilop: elindult a korrupcióellenes honlap
- Felfüggesztették a KMOP e-kereskedelem pályázati kiírását
- Pont került a "900 MHz-es tárgyalások" végére
- Ki lesz az év internetes kereskedője?
- Már több mint 3 millió cég az Alibaba.com-on
- eMagyarország - kulcs a hozzáértés
- Új pályázat a szélessávú internettel nem rendelkező települések fejlesztésére
- GKM: a mobilkoncesszió meghosszabbításának feltétele a szélessávú lefedettség növelése
Infotársadalom ROVAT TOVÁBBI HÍREI
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon
Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.