Új, 3D képet rögzítő szenzor!
Mivel minden a rács kissé eltérő szögben rögzítik a képeket, a rögzített képek különbségeinek elemzésével 3D információt nyerhetünk ki, épp úgy, ahogy az emberi agy a két szemünk által különböző szögben rögzített képekből összegyűjti a kép mélységére vonatkozó információt.
Az Adobe is készített egy hasonló eszközt, bár a híres cég nem különleges szenzorral állt elő, hanem több lencsét csoportosított a légy szeméhez hasonlító rácsba. A Stanford-i chip ehhez képest sokkal kompaktabb és könnyebben használható. A 3D információt jelenleg metaadatokként rögzítik a képben, így olyan szoftvert írhatnak hozzá, amely például kiküszöbölhetné például a téma mögötti zavaros hátteret. De nem csak a mélység az egyetlen előnye az új szenzornak, hiszen az új, többrekeszes megközelítéssel a magas ISO értékek mellett jelentkező képzajt is csökkenthetjük. A zajt könnyebben sikerül kiszűrni, mivel a minden egyes alrács, ugyanazt a részletet rögzíti, ennek köszönhetően könnyebben megkülönböztethetjük a hasznos pixeleket a képzajtól. Ezen túl, a rácsokat úgy is beállíthatjuk, hogy csak egy színt rögzítsenek, ezzel csökkenteni lehetne a jelenlegi képérzékelőkre jellemző "színáthallást". A mai Bayer típusú szenzorok egy vörös, egy zöld és egy kék fényérzékeny réteget használ a pixele színeinek rögzítésére, ennek az a hátránya, hogy a vörös pixel által rögzített erős piros szín "átszivároghat" a szomszédos zöld és kék pixelekbe.
Természetesen a fenti előnyök mellett hátrányai is vannak az avangarde technikának. Mielőtt túlzottan lenyűgözne bennünket az új technológia, nem árt elgondolkozni a következőkön is:
- Mivel több pixel is ugyanazt a témát rögzíti, redundancia lép fel, vagyis a képérzékelő végső felbontása sokkal kisebb lehet, mint annak számszerű, nyers felbontása,
- A kép feldolgozása, vagyis az alképek egy képbe való egyesítési metódusának kiszámítása, és a mélységtérkép megalkotása tízszer akkora processzorteljesítményt igényel, mint a konvencionális egy chipes képfeldolgozás. A fényképezőgépek ma folyamatosan az akkumulátorral küzdenek, és nem szívesen áldoznánk fel értékes Watt-jainkat fényképezőgépünk lassítására.
- 3D képeket ezzel a szenzorral csak akkor tudunk rögzíteni, a a témánk textúrát vagy más részletet tartalmaz. Ha egy teljesen sima fehér falat fotózunk, akkor lehetetlen megállapítani a fal és a fotós közötti mélységet.
Természetesen az új technológiák nem csak előnnyel, de hátránnyal is rendelkeznek. És ha a fejlesztés soha nem is kerül a fogyasztók elé, így is jelzésértékű: mutatója a digitális fényképezés radikális átalakítási törekvésének.
Kapcsolódó cikkek
- Sungwoo Park, avagy félre a digitális fényképezőgép technikai vívmányaival
- Feltámad a Yashica fényképezőgép-márka
- Az Apple bemutatta az Aperture 2-frissítést
- Canon 400D, 450D, 40D - mit vegyen az ember?
- HP stratégia a tartalomkészítés és -publikálás közötti szakadék áthidalására
- Canon: már 30 millió EOS fényképező
- Tulajdonjogi védelem: Vízjel a fotós szeméből
- Forradalmat jelent az új Kodak CMOS szenzor?
- Viszlát Polaroid!
- Új Alfa D-SLR 14,2 megapixellel és gyors autofókuszú élőképpel
Digicam ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
Susan Meiselas nyerte az Outstanding Contribution to Photography díjat
Susan Meiselas kapja a Sony World Photography Awards 2025 rangos Outstanding Contribution to Photography díját, az elmúlt öt évtizedben a médiára gyakorolt hatásának elismeréseként. A mélyen elkötelezett megközelítése miatt ünnepelt Meiselas erőteljes munkásságot hozott létre, és a dokumentarista fotográfiáról alkotott elképzeléseit az emberek közösségükben való éleslátó ábrázolásával bővítette.
Innovatív technológiával és szakértelemmel inspirálja a Sony a jövő generációját
Nagy sikerrel rendezték meg a Sony és a Down Alapítvány közös nyári táborát, melynek keretében a részt vevő értelmi fogyatékossággal élő gyerekek és fiatalok megtanulhatták a Sony által rendelkezésre bocsátott fényképezőgépek és kamerák alapszintű használatát. Az együttműködés még tovább folytatódik idén egy vidéki fotós túrával és egy kiállítással.
Kisebb, könnyebb és gyorsabb az új Sony objektív
A Sony bejelentette az FE 85mm F1.4 GM II (SEL85F14GM2) prímobjektívet, amely a nagy felbontást és lenyűgöző bokeh hatást kivételes módon, kompakt házban ötvözi a gyors autofókusszal (AF). A második generációs objektív megörökli a bokeh hatás és a felbontás magas szintű kombinációját, amely az első generációs típusnál már komoly elismerésnek örvendett, és ráadásként a legújabb technológiákat is alkalmazza.