Az outsourcing harmadik generációja is felnőtté vált
A tudásfolyamat-kiszervezés „nagykorú lett”, csak a pénzügyi szektorban 5 milliárd dollár értékű bevétel várható 2010-re, áll a KPMG felmérésében. Az előrejelzés azt mutatja, hogy a tudáskiszervezésre, - mely a kiszervezés harmadik generációjának nevezhető - manapság úgy tekintenek, mint fő irányvonalra. „A KPO-tevékenység végzésére Közép- és Kelet-Európa szintén nagy eséllyel pályázik” – véli Mark Bownas, a KPMG európai, közép-keleti és afrikai régiójának Kiszervezési (Sourcing) tanácsadás üzletágának vezetője.
A KPO-kiszervezés azt jelenti, hogy az outsourcing korábbi, a költségcsökkentést célzó formáinál kifinomultabb folyamatokat helyeznek ki – a várt haszon itt inkább a nyerhető szellemi többlet. A pénzügyi szektoron belül a KPO-t már eddig is alkalmazták például a hitelkockázat-elemzés, a veszteségkalkuláció és a csalás-analitika területén.
A KPMG a KPO-ban rejlő piaci lehetőségekkel kapcsolatos felmérését az indiai Mumbaiban rendezett NASSCOM kiszervezési konferencián hozta nyilvánosságra. Edge Zarella, a KPMG IT-tanácsadás részlegének vezetője a következőket mondta bevezetőjében: „Néhány évvel ezelőtt nagyon távolinak tűnt beszélni a KPO-ról, különösen, mivel a cégek még azt sem látták, hogy a kiszervezés korábbi, egyszerűbb formái miért lehetnek hasznosak számukra. Ma viszont az jósolható, hogy a KPO 10-17 milliárd dollár értékű bevételt generálhat két éven belül, ebből 5 milliárd dollár a pénzügyi szektorból származik majd. Bár ma a kiszervezési üzletág kis százalékát teszi csak ki a KPO, a pénzügyi szektor jól példázza a kiaknázható lehetőségeket, éppen ezért úgy vélem, ez az arány drasztikusan nőni fog.”
Hogy érthetőbb legyen a KPO lényege, Zarella egy pénzügykutató vállalat fiktív esetét vázolta fel, amely szerint a cég 250 ezer dollárt ad ki egy speciális részvényelemzésére, miközben a legnagyobb bevétel, amit az üzlettől remélhet, csak 200 ezer dollár. Ha viszont ezt a kutatást 100 ezer dollárért kiszervezné egy KPO tevékenységet ellátó szervezethez, a projekt rögtön jövedelmezővé válna. Sőt, saját elemzőinek felszabadul idejét is nagyobb értékű munkákra fordíthatja.
Ennek tükrében a KPMG tanulmánya azt állítja, hogy azok a koncepciók, melyek pár éve még vágyálomnak számítottak, mára nagyon is valós kiszervezési opciókká váltak, és a kiszervezés harmadik fázisát jelentik. A kiszervezés az IT-kiszervezéssel indult (IT Outsourcing - ITO) az 1980-as években, amikor a stratégia az volt, hogy harmadik félhez helyezték ki az IT-rendszerek karbantartását, fejlesztését és üzemeltetését. Ezt követte a ’90-es években az üzleti folyamatok kiszervezése (Business Process Outsourcing - BPO), amely a viszonylag alapfokú és standardizálható üzleti folyamatokra összpontosított.
Pradeep Udhas, a KPMG Sourcing Tanácsadó részlegének vezetője hangsúlyozta: „Az egyik legmeglepőbb aspektusa a KPO-nak, hogy olyan, igazán minőségi tevékenységekre fókuszál, melyeket a cégek hagyományosan versenyképességüket biztosító értékének tartottak, tartanak. Ebben a tekintetben a KPO térnyerése fontos lépcsőfokot jelent a kiszervezési piac számára; elmozdulást a vállalatok perifériája felől az alaptevékenységük felé. Nos, elérkeztünk ide, a lehetőségek végtelenek.”
Lehetséges, hogy a KPO lehetőségei tényleg végtelenek, de – mint bármelyik fiatal vállalkozás – küzd a gyermekbetegségekkel. Először is figyelembe véve, hogy a KPO- tevékenységet ellátók Indiában összpontosulnak, az amerikai dollár gyengülése az indiai rúpiához képest rontja az indiai gazdaság versenyképességét. Emellett hosszú távú problémát jelent, hogy a KPO-tevékenységet folytatók a jogi normák és megfelelőségi követelmények betartását illetően egyértelmű hiányosságokat mutatnak – ami kockázatos lehet értékes szellemi tulajdonok esetében. Gond az is, hogy az ágazat igényelte magas szakmai követelmények következtében nem áll rendelkezésre a magasan kvalifikált szakemberek serege, mint BPO vagy ITO esetében. Emiatt, a KPO képviselőinek gyorsan szüksége lesz munkaerő-toborzó és -megtartó stratégiák alkalmazására.
Amikor és amennyiben a KPO jelentősen elterjedt gyakorlattá válik, már valószínűleg nem India lesz az egyetlen „játékos”. Edge Zarella úgy véli: „India egyértelműen a legmeghatározóbb hatalom ezen a területen, de más országok, így például Kanada, Ausztrália, Szingapúr, Dél-Afrika és az Egyesült Királyság is versengenek a tevékenység egy-egy szeletéért. A dollár jelenlegi gyengesége a rúpiával szemben, akár előnyükre is válhat, de a kulcstényező a KPO-tevékenység kihelyezésénél továbbra is a megfelelően képzett és tapasztalt szakértő stáb megléte marad. Tehetséges emberek nélkül a KPO egyszerűen nem létezhet. Az ilyen emberek – a megfelelő helyeken – rendkívül keresetté fognak válni”.
Közép- és Kelet-Európa, különösen Magyarország, várhatóan keresett célpontjai lesznek a KPO-tevékenységnek. Mark Bownas, a KPMG magyarországi irodájának partnere, illetve a Kiszervezési Tanácsadás regionális vezetője így vélekedik: „Az elmúlt néhány évben láthattuk, ahogy Budapest régiós központtá válik a BPO-tevékenység területén, köszönhetően a magasan képzett, több nyelvet beszélő munkaerőnek. Ezek a cégek most elkezdték felváltani vagy éppen kiegészíteni az alapvetőbb üzleti folyamatok körét, magasabb értékű feladatokkal. Ezt pozitív folyamatként értékeljük, amely emeli Budapest vonzerejét, mint olyan hely, amely kiválóan alkalmas a tudás alapú szolgáltatások számára.
Kapcsolódó cikkek
- Globális felmérés - hazai felhanggal
- Szolgáltatott irodák Budapesten és Debrecenben
- Rekord árbevétel és növekedés a KPMG-nél
- Klaszter - új divatszó vagy valódi értékteremtő?
- IT-outsourcing: Megtakarítás nyílt forráskódú megoldásokkal
- Az Accenture új szolgáltató központot nyitott Brno-ban
- A vállalati csaló profilja
- I. Magyarországi Outsourcing Szakmai Konferencia
- RIS: az első JD Edwards outsourcing szolgáltató Magyarországon
- KPMG: rekordárbevétel Magyarországon
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.