Tényállástól az akcióig: újszerű tudásmenedzsment szoftver a hazai bűnüldözésben
A Montana Zrt. mai sajtótájékoztatóján Vadász Pál elnök-vezérigazgató, illetve Békési Tamás és Bundschuh Gábor, a társaság szakemberei működés közben mutatták be a cég saját fejlesztésű tudásmenedzsment keretrendszerének legújabb, az ORFK részére készített alkalmazási programját. Az Infovadász szövegbányász szoftver, amely a legmodernebb kereső technológiák alkalmazásával, a legösszetettebb információhalmazban is képes gyorsan és hatékonyan megtalálni a keresett fogalmakat és összefüggéseket.
Az ORFK-nak átadott Infovadász segítségével a rendőrség nyomozói a rendelkezésre álló strukturálatlan szöveges adathalmazokban és adatbázisokban – a korábban információkeresésre szánt idő 9 százaléka alatt – megtalálják a releváns információkat. A különböző bűncselekmények tartalom alapján összekapcsolhatók, az egyes információtöredékek csoportosíthatók, ezáltal korábban nem látszó összefüggések és tendenciák felismerhetővé válnak. Az Infovadász rendszer használata mind a bűnüldözés, mind a bűnmegelőzés hatékonyságát növeli.
Vadász Pál, a Montana elnök-vezérigazgatója szerint az Infovadász tartalom- és tudásalapú megoldásai a bűnüldözés mellett a közigazgatás számos területén alkalmazhatóak, eredményes lehet az egészségügy, az orvosi, a biokémiai és a gyógyszerkutatások világában, nagy szolgálatot tehetnek a banki és a biztosítási területen, de az ügyvédi irodák és a marketingcégek is profitálhatnak a használatából. A tudásmenedzsment rendszer a levéltárak számára is kiváló megoldás, a jövő kutatóközpontjainak pedig elengedhetetlen informatikai eszközévé válhat. Kérdésre válaszolva a Montana első embere elmondta, évente 1-2 nagyobb projekt és néhány kisebb projekt megvalósítására vállalkoznának, ami 180-400 millió forint bevételt jelentene a társaságnak.
„A hagyományos kereső lényege, hogy keres. A ma széles körben használt keresőprogramok hihetetlen számú találatot eredményeznek, melyek áttekintéséhez tulajdonképpen további, intelligens keresőkre lenne szükség. Az Infovadász másképpen fogja fel a feladatot: az Infovadász veleje, hogy talál. A végtelen sok találat helyett a tartalmilag fontos és releváns információkat találja meg. Használatával az elektronikus formában meglévő adatokból a tapasztalatok szerint 60%-kal több tartalmilag releváns információt nyerhetünk, a jelenleg keresésre fordított idő 9 százaléka alatt” – emelte ki a rendszer legfontosabb tulajdonságát Vadász Pál.
Az ORFK részére 2007. október végén átadott tudásmenedzsment programrendszert a Jedlik Ányos kutatás-fejlesztési pályázat keretében elnyert 400 millió 600 ezer forint vissza nem térítendő támogatásból és 193 millió 308 ezer forint önrész keretösszegből, 24 hónap alatt hozta létre a Montana Zrt. által vezetett konzorcium, melynek tagja volt a Magyar Tudományos Akadémia Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézete (MTA SZTAKI) és a Magyar Tudományos Akadémia Nyelvtudományi Intézete (MTA NYTI) is. Az „Európai Rendőrségek számára Tudásmenedzser Szakrendszer kifejlesztése” elnevezésű pályázat keretében az ORFK-nál pilot projektként megvalósított Infovadász alkalmazás nyelvi adaptálás után bármelyik európai rendőrségnél bevezethető.
2007. novembere óta, szintén a Jedlik Program keretében elnyert 755 millió 130 ezer forint vissza nem térítendő támogatással, valamint 145 millió 450 ezer forint önrésszel, a Montana által vezetett konzorcium a Vám- és Pénzügyőrség részére fejleszt egy újabb Infovadász alkalmazást, ez esetben egy vám specifikus tudásalapú támogató rendszert, a Szegedi Egyetem és az MTA Rényi Alfréd Matematikai Kutatóintézet részvételével.
A Prím kérdéseire kapott válaszok:
- a Verity/Autonomy keretrendszerrel fejlesztett eszköz 26 nyelvet támogat, az adatbázisokkal való összekapcsolásnál a tárolt információk formátuma szinte lényegtelen, hiszen az Infovadász majd minden létező formátummal elboldogul;
- a rendszert metaadatokkal, tartalomelemzéssel, az elérési utak megadásával irányíthatjuk; az általa talált, számunkra fontosabb dokumentumokról értesítést küld,; a rendszer "tanítása" során megszerzett információt rendszerezi; képes akár kapcsolatot is keresni hasonló érdeklődésű más felhasználókkal.
Kapcsolódó cikkek
- A hálózati biztonság területén erősít a Montana
- Beérett a Montana innovációs befektetése
- Az adatvesztésnek főként emberi okai vannak
- A MonDoc System támogatja az Ügyfélkapun történő ügyintézést
- Új műszaki vezérigazgató-helyettes a Montana Zrt. menedzsmentjében
- Új kereskedelmi vezérigazgató-helyettes a Montana Zrt-nél
- A MonDoc System már HP Integrity környezetben is
- MonDoc iratkezelés a KIPSZER FT. Zrt.-nél
- MonDoc, Quality IT, InfoVadász: a sikeres Montana pillérei
- A Montana irat- és dokumentációkezelő rendszere alkalmas közintézmények számára is
Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.