Jön a 4G, a pikocellák és a mobiltévé
Budapesten rendezték meg a 43. UMTS Fórumot
Winkler János, a T-Mobile vezetője nyitotta meg a 43. UMTS Fórumot, melyet ezúttal Budapesten rendeztek meg.
Langsteiner Marianne, a T-Mobile marketingigazgatója beszédében elmondta, hogy Magyarországon folyamatosan csökkenő, mintegy 32%-os vezetékestelefon-penetráció még akkor is a töredéke a 110 százalékos mobilpenetrációnak, ha az egyébként a Pannon igen magas számú, inaktív előfizetéseit is levonjuk ebből a számból. Magyarországon a telefonhívások mintegy 70%-a mobilon zajlik, azaz a mobil egyre inkább kiváltja a vezetékest – mondta, hozzátéve: Ahogyan azt eddig tettük, ezután is minden erővel azon leszünk, hogy innovátorként folyamatosan kutassuk, fejlesszük és az előfizetőink rendelkezésére bocsássuk a legújabb technológiákat. Éppen ezért is csatlakoztunk az UMTS Fórumhoz és vagyunk ma is itt.
A mobiltévé óriási lehetőség
Az olaszok után a magyarok a legintenzívebb tévénézők: átlagosan naponta több mint 4,5 órát ülünk az a tévé előtt. Többek között emiatt is döntöttünk a mobiltévé bevezetése miatt, melynek köszönhetően várhatóan idén év végétől már nemcsak mobiltelefonálni, WAP-ozni, SMS-ezni lehet a mobiltelefonon, hanem szórakoztató jellegű, interaktív tartalmat is lehet rá sugározni.
Bosco Fernandez, az UMTS Fórum mobiltévé témájának felelőse elmondta: jelenleg sokféle mobiltévé-szabvány van a világpiacon, mindegyik fejlődik, ám eléggé zavaros a helyzet A készülékgyártók nem, vagy csak nagyon óvatosan mernek beruházni az egyes chipsetekbe, ugyanis nem nagyon látják, tudják, hogy merre mozdul a mobiltévé. Még Európa-szinten sem egységes a szolgáltatás, nemhogy világszerte – mutatott rá Bosco Fernandez.
Az Egyesült Államokban 2009-ben már megtörténik a teljes átállás az analóg műsorszórásról digitálisra, itt már több cég dolgozik azon, hogy teljes filmeket mobiltelefon-képernyőre optimalizálva dobjon piacra a jövőben. A GSM Association egy angol tanácsadó cég bevonásával tavaly egy munkacsoportot indított arra, hogy megvizsgálják a mobiltelefonos, illetve ezen belül a mobiltelevíziós hirdetéseket, az ezekben rejlő lehetőségeket és veszélyeket. Idén nyárra, tehát szövetségünk következő közgyűlésére, már előttünk lesznek az első eredmények. – mondta Bosco.
Jön a 4G
- A mobilinternet térnyerését az egyre növekvő felhasználó tábor mellett mi sem mutatja jobban, mint hogy a Mobile World Congress 2008 egyik legfontosabb témája azonban a HSDPA, illetve a HSDPA plusz szolgáltatások utódjaként emlegetett LTE (Long Term Evolution) hálózatok voltak. Az LTE a jövő mobiltechnológiáinak alapja: ugyan még nem a 4G, de a továbbfejlesztett változata már a negyedik generációs mobilhálózatok alapjait jelenti. Az LTE egy közös szabvány lehet a CDMA, TS-SCDMA és WCMDA szolgáltatók körében és a piaca az ABI kutatásai szerint több mint 2 milliárd euróval fog bővülni az elkövetkezendő évben. 2015-re már 400 millióra prognosztizáljuk az LTE előfizetők számát - mondta előadásában Jean-Pierre Bienaimé, az UMTS Fórum elnöke
Elsőként 2009-2010-ben Japánban, a DoCoMo-nál várható az LTE hálózat kereskedelmi indulása, majd ezt követően várhatóan Észak-Amerikában, majd szorosan utána Nyugat-Európában honosodik meg az új hálózati szabvány. Barcelonában már bemutatták az első LTE-képes készülékek prototípusait is, melyek természetesen még nagyok, nehezek, de ahogy ez minden új hálózati megoldás bevezetésekor történik, a méret egyre csökkenni fog. A jelenlegi frekvenciasávok telítettek, így a közeljövőben új frekvenciák fognak megnyílni a mobilszolgáltatásokra – mondta a konferencián Jean-Paul Rissen, az UMTS Fórum készülékgyártói részlegének elnöke.
A pikocelláké a jövő
Dr. Kevin Findley, a PriceWaterhouseCoopers tanácsadója a konferencián elmondta, a következő évek egyik nagy üzleti lehetőségét a femto- illetve pikocellák forgalmazásában látja. Ezek az eszközök mikro bázisállomások, melyek általában a beltéri 3G/HSDPA lefedettséget segítik elő. A szakmán belül nagy vita van egyelőre a pikocelláknak a meglévő technológiákkal való ötvözése kapcsán.
Findley beszédében elmondta: a pikocellák fogyasztói piaca 2011-re közel százszorosára fog nőni a mostani állapothoz képest. Ezeknek a készülékeknek az ára 200 dollár felett mozog, a szolgáltatók a bizonytalan megtérülés miatt nem szívesen vezetnek be ilyen jellegű termékeket a kínálatukba. Amíg az ügyfelek nem látják a pikocellák által biztosított hozzáadott értékeket, addig nem lehet üzleti modellt felállítani a pikocellák forgalmazására – mondta Findley.
Pataki Dániel, a Nemzeti Hírközlési Hatóság elnöke a konferencián elmondta: ugyanazok a célok Magyarországon és Európában, a szélessávú penetrációt szeretnénk növelni. - Rossz hír azonban, hogy Magyarország sose fogunk tudni felzárkózni az Egyesült Államokhoz, vagy Koreához. – fogalmazott Pataki. - Európában a közeljövőben át fogjuk vizsgálni az egész szabályzási csomagot, melynek következtében most fog eldőlni, hogy hogyan fog kinézni a piac a következő 12 évben. Idén a végződtetési díjak harmonizációja mellett szeretnénk olyan piaci szabályozást végrehajtani, melynek következtében nem lesz szükség a kiskereskedelmi árak további szabályozására. Magyarországon a közeljövőben az UHF frekvenciasáv felszabadítása rejt még magában további lehetőségeket a telekommunikációs szektor számára.
Kapcsolódó cikkek
- UMTS Fórum Budapesten
- T-Mobile: 7,2 Mbps letöltési és 1,44 Mbps feltöltési sebesség!
- T-Mobile: mobil szélessáv már 100 városban
- T-Mobile szélessáv már 100 településen
- T-Mobile szélessáv "játszóház" a Millenárison
- T-Mobile: változatlan áron még több internet
- Újabb városokban érhető el a T-Mobile szélessáv
- T-Mobile internet 7,2 Mbps letöltési sebességgel
- T-Mobile szélessáv már 88 városban
- Már 70 városban érhető el a T-Mobile szélessávú 3G/HSDPA hálózata
Telekom ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Így parkolunk mi: hol és mennyit fizetnek a magyarok a várakozásért?
Országosan 720 forintot fizetnek átlagosan az autósok egy parkolásért, de 1000 forint alatt ritkán ússza meg az, aki Budapest belvárosában áll meg a járművével – derül ki a Simple mobilapplikáció statisztikájából. Több órát inkább a népszerű kirándulóhelyek és fürdők környékén várakoznak a magyar autósok, ezért vidéken a nyár számít kiemelt időszaknak parkolás szempontjából.
Karácsony korlátok nélkül
Az embereket egymástól elválasztó láthatatlan, de nagyon is érzékelhető falak áttöréséről szól a Telekom idei karácsonyi kampánya. Magyarország mellett a Deutsche Telekom Csoport kilenc másik európai országában bemutatott alkotás üzenete, hogy a bennünket körülvevő sokféle gátat legtöbbször mi magunk teremtjük meg, és hogy tudatos igyekezettel ugyanolyan egyszerűen lebonthatjuk őket – sokszor éppen a hétköznapok innovációi által – mint amilyen észrevétlenül felépültek.
A Samsung AI-alapú újításait ismerte el a Consumer Technology Association
A Samsung legújabb termékeit és szolgáltatásait a rangos CES 2025 Innovációs Díjjal ismerte el a Consumer Technology Association (CTA) szervezet, a vállalat négy kategóriában a „Legjobb Innováció” címet is elnyerte. A díjakat két hónappal a világ egyik legnagyobb és legjelentősebb technológiai eseményét, a CES 2025 kiállítást megelőzően osztják ki, ezek az elismerések is kiemelik a Samsung elkötelezettségét a fogyasztói elektronika határainak bővítése iránt. A mesterséges intelligencia, a fenntartható tervezés, valamint az inkluzív felhasználói élmény terén megvalósított fejlesztéseivel a Samsung továbbra is mércét állít az iparágban.
A HONOR Magic V3 és V2 a minimalista divat legjobb barátai
A telefon, a kulcsok, a laptop, a pénztárca, a tablet, az iratok és egyéb, a hétköznapi munkavégzéshez – sőt, létezéshez – szükséges holmik cipelése kimerítő lehet. Nem beszélve arról, hogy kihat a divatra is: elvégre olyan táskákra van szükségünk, amikbe ezek mind beleférnek. A táskaválasztás pedig öltözetünket is meghatározhatja.
Rejoy: Vitték a felújított telefonokat, mint a cukrot
A Rejoy november 17-ig tartó Black Fridayának első napján a magyar vásárlók több mint ezer darab felújított okostelefont, tabletet, laptopot és okosórát rendeltek meg. A mobilok közül a vásárlók az iPhone 12, 13 és 15-ös modellév felújított példányait keresik a leginkább, míg laptopból az M1 lapkával szerelt MacBook Air volt a legnépszerűbb. Utóbbi 199 990 forintos felújított példányait néhány óra alatt elkapkodták.