A legtudatosabb vásárlók a 30 év feletti, világhálón tájékozódó városi nők

forrás Prim Online, 2008. március 24. 12:16

A vásárlói tudatosságunk erősítését célzó Kirakat.hu – a Szonda Ipsosszal együttműködve – elsőként fejlesztette ki az úgynevezett Tudatos Vásárlói Indexet. A jelenleg 4,55-ös átlagot mutató TVI szerint van még mit fejlődnünk: habár a megkérdezettek több mint fele tudatos vásárlónak számít, ezen belül az internet-hozzáféréssel rendelkezők az átlagosnál is tájékozottabbak, a válaszadók 70%-a alig vagy egyáltalán nincs tisztában fogyasztói jogaival. A legnagyobb fokú tudatosság a 30 év feletti, magas társadalmi státuszú, világhálón tájékozódó, városi nőket jellemzi.

A Kirakat.hu termék-, ár-, és bolt-összehasonlításokat kínáló portál a Szonda Ipsosszal együttműködve vizsgálta a 18 év feletti magyar lakosság vásárlói tudatosságát, egyrészt a vásárlói habitusokat, attitűdöket, másrészt a fogyasztói jogokkal kapcsolatos ismereteket tesztelve. A minőséget preferáló portál elsődleges célját egy egzakt, a vásárlói tudatosságot mérő Tudatos Vásárlói Index (TVI) létrehozása képezte, mely az eredményeket egy olyan hétfokú skálán jeleníti meg, ahol az 1-es kategória a legkevésbé, a 7-es a leginkább tudatos fogyasztókat jelöli.

Az első felmérés eredményei azt mutatják, hogy jelenleg a TVI átlagosan 4,55 ponton áll, mely egyelőre közepes osztályzatot jelent vásárlói tudatosságunkat szemlélve.


   n=1500 fő

A skála két legfelső kategóriájába tartozó különösen tudatos körbe a válaszadók 1/3-a esik, de némileg árnyalja a képet, hogy az eredmény erős összefüggést mutat több demográfiai tényezővel is. Az index felsőbb kategóriáiban ugyanis nagyobb arányban vannak jelen a nők és a magas társadalmi státuszú, 30 év feletti, internet-hozzáféréssel rendelkező városi fogyasztók, míg meglepő módon a 18-29 év közötti fiatalokat kevésbé jellemzi a célirányos és tudatos vásárlás.

Fogyasztói érdekeink előtérben, a környezet csak utána jön

Az attitűdvizsgálatok során kiderült, hogy a közvetlen, alapvető fogyasztói érdekeinket – pl. hibás termékek azonnali kicseréltetése, szervizgarancia igénybevétele - inkább szem előtt tartjuk, mint az etikai alapon nyugvó fogyasztói viselkedést, így például a környezettudatosság. Míg a hibás terméket a válaszadók 59%-a biztosan visszavinné, addig az újrahasznosítható csomagolású termékeket csak 23%-uk részesíti előnyben, 19%-uk hajlandó csak többet fizetni a természetes, környezetkímélő termékekért és mindösszesen 16%-uk nem vásárol olyan kozmetikumot, melynek gyártója állatkísérleteket végez.

A netezők környezettudatosabbak, mégis spontánabbak

Ugyanakkor az internethozzáféréssel-rendelkezők vásárlói magatartása némely állítás tekintetében jelentős eltérést mutat a világhálót nem használóktól. A TVI szerint a netezők nagyobb arányban figyelnek az áru minőségre és inkább hajlandóak a környezettudatos fogyasztói gondolkodásra, mint a hozzáféréssel nem rendelkezők. Mindezek ellenére azonban az átlagosnál jellemzőbb rájuk a spontán vagy online reklámok hatására történő vásárlás, hiszen az Internetről tájékozódva úgy érzik a legteljesebb információk birtokába jutnak.

Nem vagyunk tisztában a fogyasztói jogainkkal

A Kirakat.hu és a Szonda felmérése a fogyasztói ismeretek tekintetében jelentős hiányosságokra mutat rá. A válaszadók közel 70%-a a 13 fogyasztói joggal kapcsolatos kérdésből mindössze hét vagy annál kevesebb kérdésre adott helyes választ, ami statisztikai értelemben akár puszta találgatásként is értelmezhető.

A legnagyobb fokú bizonytalanság a jótállás és a szavatosság témakörében tapasztalható. Az eredmények szerint a válaszadók kevesebb mint fele van tisztában azzal, hogy az interneten keresztül vásárolt termékek nyolc napon belül visszaküldhetők, csak minden harmadik ember (29%) tudja, hogy három napon belül bármilyen termék indoklás nélkül visszavihető a kereskedőnek és csak minden negyedik (25%), hogy a jótállás minden termékre és szolgáltatásra alapvetően jár.

A fogyasztói jogokkal kapcsolatos kérdések esetében is az átlagosnál több helyes választ adtak az internet-hozzáféréssel rendelkezők, továbbá a fiatal, magasabb iskolai végzettségű városi lakosok.

Az internetethasználók nagyobb arányban tájékozódnak vásárlás előtt

A kutatás eredményei azt mutatják, hogy az internet-hozzáféréssel rendelkezők közel kétharmada látogat általános információszerzés céljából különböző weboldalakat, mielőtt megvásárolna egy terméket vagy igénybe venne egy szolgáltatást. Érdekesség, hogy a megkérdezettek több mint fele (58%) azért teszi mindezt, hogy a legolcsóbb vásárlás lehetőségét megtalálja. Az informálódás további két célja az ismeretszerzés az adott termékről (57%) és a kívánt áruhoz jutás legegyszerűbb módjáról (55%).


   n=1500 fő

A Kirakat.hu a Tudatos Vásárlói Indexet minden félévben újra vizsgálja majd felmérve a vásárlói tudatosságunkban esetlegesen bekövetkező változásokat. A következő felmérés eredménye 2008. őszén várható.

Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Széchenyi István Egyetem közreműködésével magyar műhold vizsgálja az aszályos területeket

Hiánypótló kutatás zajlik a győri Széchenyi István Egyetem részvételével, amelynek keretében egy műhold ad rendszeresen távérzékelt adatokat Magyarország területéről. A konzorciumban megvalósuló európai uniós projekt során az intézmény Albert Kázmér Mosonmagyaróvári Kara az űrből érkező információkat elemzi és kontrollálja az aszályos időszakok hatásainak enyhítése érdekében. 

2024. november 2. 15:26

Számos MI-t használó alkalmazással ismerkedhettek meg a résztvevők a Mobile Broadband Forum kiállításon

Már több mint három millió mesterséges intelligenciára képes alkalmazás készült világszerte, túlszárnyalva a hagyományos alkalmazások számát – derült ki a 2024-es Isztambulban megrendezett Global Mobile Broadband Forum (MBBF) során. 

2024. november 2. 11:54

Még két hétig jelentkezhetnek az IT hallgatók a K&H STEM ösztöndíjpályázatára

Meghosszabbítja két héttel STEM pályázatának leadási határidejét a K&H bank, hogy minél több egyetemi hallgató vehessen részt a kezdeményezésben. Az új határidő szerint november 17-én éjfélig fogadja a pénzintézet a pályamunkákat. A pályázatra – amelyben nyolc aktuális, innovatív téma közül választhatnak a jelentkezők – hazai IT képzést nyújtó egyetemek hallgatói jelentkezhetnek két kategóriában: mesterképzés és alapképzés. A nyerteseket szakmai zsűri választja ki, és akár 500.000 forint értékű díjazásban is részesülhetnek.

2024. november 2. 10:12

Globális adózási jövőkép: Paradigmaváltás az ENSZ kezdeményezésében?

A nemzetközi adózás szabályrendszerében jelentős változás közeleg: az ENSZ új adóügyi keretegyezményen dolgozik, amely az OECD jelenlegi reformjaitól eltérő módon kínálna megoldásokat, különös tekintettel a fejlődő országok érdekeire. A tervezett rendszer átfogó célja, hogy a multinacionális vállalatokat és vagyonos magánszemélyeket is érintő, méltányosabb és átláthatóbb globális adózási környezetet teremtsen. Vajon milyen hatással lesz mindez a digitális gazdaságra, és hogyan befolyásolja majd a már bevezetés alatt álló globális minimumadót?

2024. november 1. 12:09

Az LG ismét a TOP 100 márka között

Az LG Electronics (LG) jelentős előrelépést tett a globális piacon innovatív márkastratégiájával, ennek köszönheti, hogy ismét a legkiemelkedőbb globális márkák között szerepelhet.

2024. október 30. 20:19

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Gépek is rajthoz állnak a most induló Országos IT Megmérettetésen

2024. október 28. 18:06

Megnyitott a Vatera Galéria, a válogatott műtárgyak új platformja

2024. október 22. 15:25

Egy év alatt 45 milliárd forintot loptak el tőlünk a digitális bűnözők

2024. október 15. 16:51

Idén már ezernél is több résztvevőt várnak a Service Design Day-re

2024. október 7. 09:59