Tavaly 4 százalékkal nőtt a bankkártyák száma
Az előző két évben 13, illetve 11 százalékkal emelkedett a kibocsátott plasztikok száma; a tavalyi megtorpanás oka az elemzés szerint részben annak tulajdonítható, hogy tavaly decemberben megszűnt a Diners Club kártyák magyarországi kibocsátása, részben pedig annak, hogy a saját védjeggyel ellátott kártyakonstrukciók egy részét a kibocsátó bankok megszüntették.
Még mindig a debit (terhelési) kártyák teszik ki a kártyák túlnyomó többségét, de részarányuk fokozatosan csökken: tavaly az előző évi 80-ról 79 százalékra mérséklődött. A credit (hitel) kártyák száma tavaly egy év alatt 9 százalékkal nőtt és 2007 végén a forgalomban lévő kártyák egyötödét tette ki.
A charge kártyákból (esetükben a számlázási periódus végén a tartozás teljes összegét ki kell egyenlíteni) mindössze 19 ezer, az előre fizetett plasztikokból 15 ezer darab volt 2007 végén forgalomban. A magyar piacon 2006-ban megjelent többfunkciós kártyákból (fizikailag egy kártya működhet például debit és credit kártyaként is) a múlt év végén kevesebb mint 60 ezer volt forgalomban.
Bizonyos kártyatermékek kibocsátásába a bankok mellett bekapcsolódhatnak kereskedők (co-branded kártya) és non-profit szervezetek is (affinity kártya), ezeknek a konstrukcióknak a részaránya 12 százalék volt, számuk alig emelkedett az előző évhez képest (1,049 millió).
Továbbra sem jelentős a business kártyák aránya (5 százalék), azonban egyre több lakossági termékként nyilvántartott kártyát használnak üzleti célokra. Az internetes vásárlások biztonságát növelő, úgynevezett virtuális kártyákból 2007 végén 162 ezer volt forgalomban.
EMV csippel az egy évvel korábbi 23 százalékkal szemben 2007 végén a kártyák 32 százaléka volt ellátva; továbbra is csak két bank, a K&H és az OTP bocsát ki csip kártyát - derül ki az elemzésből.
Az elektronikus készpénzfelvételt 4286 ATM biztosítja, ezeket egészíti ki a bankfiókokban és a postahivatalokban üzemeltetett 10 213 POS berendezés. Magyarországon fele annyi ATM jut egymillió lakosra, mint az EU-ban (760 berendezés/fő). Az automaták 45 százaléka falba épített, a maradék önállóan áll. Az ATM berendezések 39 százaléka alkalmas EMV csipkártyák elfogadására.
A Visa és MasterCard védjeggyel ellátott kártyákat elfogadó kereskedelmi egységek száma 10 százalékkal bővült az elmúlt évben, 29 491 üzletben lehet ilyen kártyákkal fizetni, American Express kártyával 20 257, JCB kártyával 12 513 üzletben.
A Diners Club kártyák elfogadását a Citibank 2007 decemberében beszüntette; az Erste Bank megkezdte ugyan a szerződéskötést a kereskedőkkel, de az év végén mindössze 43 kereskedőnél lehetett külföldi kibocsátású Diners Klub kártyával fizetni.
A kereskedői elfogadó helyeken 43 370 elektronikus POS üzemel, gyakorlatilag minden művelet engedélykéréshez kötött, ami a kártyahasználat biztonságát emeli. A POS berendezések 80 százaléka alkalmas az EMV chip kártyák elfogadására.
A hazai és külföldi kibocsátású kártyákkal 271 millió műveletet hajtottak végre az elmúlt év során a hazai bankok ATM és POS hálózatában, 6.682 milliárd forint értékben. A növekedés üteme az előző évhez képest a darabszámot tekintve 17, értékben 10 százalék volt.
A vásárlási műveletek aránya 2007-ben haladta meg először a készpénzfelvételeket; száz műveletből 52 (2006-ban 48) áru és szolgáltatás ellenértékének kifizetését szolgálta.
A magyar kártyabirtokosok az elmúlt évben 259 millió alkalommal használták kártyáikat belföldön és külföldön, 6555 milliárd forint értékben; a műveletek száma 13 százalékkal, a forgalom értéke 10 százalékkal emelkedett az előző évhez képest.
A hazai kártyákkal havonta belföldön és külföldön átlagosan 2,51 műveletet hajtanak végre havonta, leszűkítve a hazai, valódi készpénzkímélést jelentő vásárlási műveletekre, havi 1,24 műveletet. Az egy kártyára eső havi készpénzfelvételek száma 1,18.
A vásárlások átlagos tranzakciós értéke (8009 forint) 7,98 százalékos fogyasztói árindex növekedés mellett 1 százalékkal csökkent, tehát a kis értékű fizetéseknél is terjed a kártyahasználat.
Kapcsolódó cikkek
- 2011-ben helyrejön az európai IT-piac
- Az Ipsos szerint nem kell félni az üzleti modellváltástól
- Kisebb az igény felnőtt tartalmakra és online játékokra
- Az internet növekedését várják a legtöbben
- A magyar-szlovák kis- és középvállalkozások együttműködésének támogatása
- Fellendülőben a számítógép-piac - kérdőjelekkel
- Februárban kismértékben nőtt a mobilinternetes előfizetések száma
- Az orosz Szilíciumvölgy Vekszelberg vezetésével, Moszkva mellett épül
- Februárban vegyes mozgások voltak a magyar mobilpiacon
- Spórolhat a Szoftverbörzén
Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.