Túlélési stratégiákhoz ajánl megoldást az SPSS
Az SPSS Magyarország szerint a jelenlegi pénzügyi válság idején kiemelt szerepet kapnak a hitelkockázat elemzésére és megítélésére szolgáló informatikai alkalmazások. Így a jelenlegi helyzetben kifejezetten hasznosak a cég Clementine nevű adatbányászati megoldásának azon modellezési és előrejelzési lehetőségei, amelyek segítségével a kockázatelemző szakemberek munkája a rendelkezésre álló adatokból kinyerhető legteljesebb és legátfogóbb információk felhasználását keresztül még pontosabbá és megbízhatóbbá válhat. Az SPSS szerint Clementine megoldásának használatával a kockázatelemző szakemberek munkája még pontosabbá és megbízhatóbbá válhat.
A magyarországi leányvállalat adatai alapján állítja: ugrásszerűen nő itthon is a bedőlt hitelek száma, folyamatosan romlik a fizetési fegyelem. Fél éven belül Magyarországot is utolérik a hitelválság közvetlen következményei. A válság időszakában egyre több vállalat szeretne hitelhez jutni – bármi áron. A pénzügyi szolgáltatásokat kínálóknak ezért továbbháríthatatlan felelősségük van a hitelfelvételi gyakorlat alakításában. A jelenlegi pénzügyi válság, valamint a világban és a gyengélkedő Magyarországon visszavonhatatlanul bekövetkező gazdasági recesszió a hazai bankokat és a pénzvilág egyéb szereplőit is a hitelezési gyakorlat szigorítása felé kell, hogy elmozdítsa.
A lakosság valamint a recesszió szempontjából leginkább veszélyeztetett kis-, és középvállalati szektor hitelfelvételi gyakorlatának alakításában továbbra is a pénzügyi szolgáltatásokat kínálóknak van továbbháríthatatlan felelősségük. Tehát mind saját, mind pedig ügyfeleik jövőbeni helyzete iránti elkötelezettségük megnyilvánulásaként hitelezési és kockázatkezelési tevékenységük újraértékelésére és még fegyelmezettebbé tételére kell, hogy koncentráljanak.
A megváltozott makrogazdasági környezet hatásai már elérték Magyarországot. Az egyébként stabilnak mondható háttérrel és megfelelő likviditással rendelkező bankrendszernek egy sérülékeny, devizában eladósodott gazdaságban, az árfolyamok fokozott ingadozása közepette kell folytatnia tevékenységét. A recesszióban elkerülhetetlennek tűnik a forgalom visszaesése, amelyet likviditási problémák és a fizetőképesség további romlása követ.
Mind az állami, mind pedig a vállalati szektorban költségcsökkentés, beruházás visszafogás, növekvő munkanélküliség várható, és a „túlélési stratégiák” kerülnek előtérbe. Kiemelten kockázatos ágazattá lép elő az autóipar, a kereskedem, az építőipar, a mezőgazdaság és az idegenforgalom. A legnagyobb veszteségeket ugyanakkor az árfolyammozgásoknak és egyéb hatásoknak kiszolgáltatott, pénzügyileg alacsonyabban képzett kis-, és középvállalati szektor szereplői szenvedik el. Egyértelmű tehát, hogy a hitelezési gyakorlattal összefüggésben elengedhetetlenül szükséges az eddigieknél is szigorúbb hitel-elbírálási, hitel-, és kockázatkezelési fegyelem, és az ügyfelek helyzetének és tevékenységének mélyebbre ható elemzése mellett kulcsszerephez jut a folyamat minden stádiumában napi rutinná váló monitoring rendszerek és eszközök használata.
Ezekhez a természetszerűleg szigorodó kockázatkezelési folyamatokhoz kapcsolódóan kiemelt szerepet kap a hitelkockázatok elemzésével és megítélésével foglalkozó szakemberek tevékenysége, és az azt támogató, jellemzően számítógépes eszközök, alkalmazások használata. A statisztikai és prediktív elemző megoldások szállítójának hazai képviselete, az SPSS Magyarország a közeljövőben kritikus szerepet betöltő kockázatelemzést segítő szoftveralkalmazások előtérbe kerülésére hívja fel a figyelmet.
Az alkalmazás a hitelezési jellemzőket, demográfiai adatokat és a hitelezés tárgyára vonatkozó információkat tartalmazó adatbázissal dolgozva képes kockázati szempontból rangsorolni az adott pénzintézet ügyfeleit, modellezési eljárásai segítségével megbecsülhetők úgy nevezett „hitel-bedőlési” mutatók vagy akár az ügyfélállományra vonatkozó keresztértékesítési lehetőségek. Lehetőség van például a tervezett pozitív adóslistára kerülők modellezésén keresztül a banki potenciális vagy meglévő ügyfeleket kiértékelve meghatározni a listában szereplőkre leginkább hasonlító ügyfélcsoportokat, de akár a deviza alapú hitelek forint alapúra változtatásával kapcsolatos „bedőlési” arányok változásának vizsgálatára is mód nyílik. Az alkalmazást a hiteltevékenységgel kapcsolatban használó pénzintézet az említett „application scoring” típusú értékeléseken túl úgy nevezett „behavioral scoring” modellezést is végezhet, amelynek segítségével az aktív ügyfélkör múltbeli viselkedésének momentumait (pl. fizetési pontosság) elemezve kiválaszthatóak a jövőbeni magatartást leginkább befolyásoló tényezők, és bizonyos események bekövetkezésének valószínűsége is előre jelezhető. A szakemberek további előnyként hangsúlyozzák, hogy a Clementine szoftver alkalmas a pénzügyi szektor stabilitásának védelmét célzó, Basel II néven ismert új törvényi keretszabályozás által előírt hitelkockázatok átfogó felméréséhez szükséges és kötelezően végrehajtandó tesztelések elvégzésére is.
Kapcsolódó cikkek
- SPSS konferencia - kilencedszer
- Magyar polcmenedzsment szoftver segít a polchiányban
- Áprilisban SPSS konferencia Budapesten
- Az SPSS felvásárlását értékelte előzetesen az IBM
- SPSS: konferencia, új hazai alkalmazók, új javítások
- Kincset érő adatok a közösségi oldalak mélyén
- Rövidesen befejeződik az SPSS felvásárlása; új PASW Statistics verzió
- Változik több SPSS szoftver neve
- SPSS: az adatelemzés segít a válságkezelésben
- Anyatigrisekként védik az információkat egymástól a kollégák
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.