A pozitív megítélés záloga

2000. március 28. 13:45
A korábban kizárólag adatbáziskezelés-támogatóként ismert Oracle Corporation vezetése 1995-ben a cég image-ének megváltoztatása mellett döntött, aminek eredményeként ma már nagyvállalati szoftvereket értékesítő multinacionális cégként tartja számon a piac az Oracle-t. Mindez egy mondatba tömörítve igen egyszerűnek tűnik, de a végrehajtás korántsem ment könnyen. A legnagyobb gondot a potenciális ügyfelek és a termékek közötti kapcsolatot megteremtő, mindkét oldali feladatokat átlátó konzultánsok hiánya okozta. Az Oracle Hungaryn belül ez idő tájt megalakult Oracle Consulting Services igazgatójával, Skobrics Tiborral a kezdetektől végigjárt útról és a társaság mai szerepéről, illetve feladatairól beszélgettünk.
A kezdetek

"Mivel gyakorlatilag magunknak kellett a szakértelmet és a tevékenységet egyaránt kiépíteni, a szakembergárda válogatásakor nem az informatikában szerzett jártasságot vettük alapul a szelekcióhoz, hanem a ma ismert Oracle-alkalmazásokban meglévő bizonyos szakterületek - pénzügy, humán erőforrás, beszerzés - köré csoportosítható üzleti tudást. Ugyanakkor az ismertségünket megalapozó adatbázis-forgalmazó és szoftverfejlesztő image-t sem mellőzve - a technológiai fejlesztésben jártas kollégákat megtartva - ezen a területen is továbbfejlődtünk."

"Akkoriban az Oracle Financial, illetve egyedi fejlesztéseink piacaként - a termékek volumene és ára miatt - többnyire a külföldi vagy vegyes tulajdonú, az anyaországban megszokott minőséghez, vállalatszervezési környezethez, alkalmazásokhoz ragaszkodó közép- és nagyvállalatokat céloztuk meg. Kezdett kikristályosodni a Consulting feladata, amely egyrészt egyfajta - 25-30 fős szekértői gárdának munkát adó - konzultációs tevékenységet jelentett, míg a fennmaradó 70 fővel az alkalmazások piacát szolgáltuk ki."

Fordult a kocka

"Múlt év végén azonban - mivel a területükön piacvezetőnek számító, stabil nagyvállalatok fent említett piaca telítetté vált - újra kellett gondolnunk a tevékenységünket. Kétirányú válasz született. A jövőben a nagyvállalatok mellett a közép- és alsóközép-vállalkozások piacára is kilépünk ún. dobozos termékekkel. Ezek a cégek egyedi, testre szabott szolgáltatásainkat nem, de a nagyok számára kifejlesztett képességekből sokat magukban hordozó, kész, a nálunk alacsonyabb konzultációs díjakkal dolgozó partnereinkkel bevezetett megoldásokat - még azok egyedi igényekhez igazítását is - képesek megfizetni."

"Az évek során kialakított partnerkapcsolataink valójában most kamatoznak majd igazán. Nekünk nem kell új szakembergárdát kiképezni, ők pedig korábbi üzleteik számát megsokszorozva tehetik jövedelmezővé az eddig leginkább a Financial-bevezetések alkalmával megszerzett Oracle-szaktudásukat. Egy másik, most felfuttatás alatt lévő terület a HR-gazdálkodási, illetve a bérszámfejtési rendszer, amelynek lokalizálásában, az aktuális törvényekhez való igazításban szintén stratégiai partnereinkre támaszkodunk."

Konzultánsok új területeken

"A felszabaduló konzultációs forrásainkat új termékekhez kötődő szolgáltatások felé irányítjuk. Ezek egyike a CRM néven ma már idehaza is ismertté vált ügyféltámogatás, amely - a vállalat belső működésének szervezésén túllépve - a cég meglévő és potenciális ügyfeleire koncentrál. A CRM ma már klasszikusnak számító területén, a call centereken túl marketing- és értékesítésautomatizáláshoz, valamint ügynökhálózatok támogatásához is kínálunk megoldásokat. Kapcsolt szolgáltatásként pedig - mivel a fenti megoldások hatékonyságához az ügyfelek kezeléséhez szükséges információk gyors elérésére van szükség - adattárház-építést kínálunk. Külső és belső specialistákkal együtt dolgozva, a gyorsabb és egyszerűbb bevezetés érdekében iparág-specifikus - elsősorban az idehaza ma piacnak számító pénzintézeteknél és telekommunikációs vállalatoknál alkalmazható - modelleket alakítottunk ki, és folyamatosan keressük, milyen területeket érdemes még a helyi adottságok figyelembevételével modellezni."

"Egy másik, szintén konzultációs igénnyel járó adattárház-alkalmazás az üzleti intelligencia. Ilyen rendszerünk a bankok számára készült OFSA (Oracle Financial Services Application) és a kimondottan a pénzügyi tervezést támogató OFA (Oracle Financial Analyser)."

"S végül az úgynevezett testre szabott fejlesztések területéről kinőtt - a fentiektől teljes mértékben eltérő - szolgáltatásunkról szólnék néhány szót, amely az Oracle kliens/szerver alkalmazásokat internetre átdolgozó koncepciójához igazodik. A szerverekre telepítve bárki által elérhető - honosítatlan formában már a legkülönbözőbb üzleti területekre létező - web alapú alkalmazások testre szabásáról van szó. Ezek egyike az interneten keresztüli beszerzéseket támogató - például online tendereztetésekre is alkalmas, annak legkeservesebb, verbális kommunikációt igénylő szakaszát minimalizáló - iProcurement, amelynek felkérésre történő honosítására és testre szabására specialisták állnak ügyfeleink rendelkezésére. Mindezek tükrében azt hiszem, nyilvánvaló, hogy az elektronikus kereskedelemben is nagy fantáziát látunk."

Az Oracle Consulting felépítése

Kész alkalmazásokat támogató konzultánsok száma: 35-40 fő.

Üzleti intelligenciával és adattárház-építéssel foglalkozó üzleti, illetve technológiai konzultánsok száma: 7-7 fő.

Technológiaorientált - hagyományos és webes Oracle-eszközökkel, technológiákkal foglalkozó, az egyedi alkalmazások specifikációiban szereplőket megvalósító - úgynevezett internettechnologies szakemberek száma: 20 fő.

CRM-specialista: 5 fő (a hazai piac érettségi szintjéhez igazodva a létszám fokozatosan bővül).

A fenti területek projektvezetőiből álló úgynevezett project management service - egyfajta tudásmenedzsmentként működve - a projektek során felhalmozódó információt, tapasztalatot egy helyre koncentrálja (célja, hogy a hibákból és sikerekből a későbbiekben profitálni lehessen).

Nulla kockázat

"Az Oracle Consulting csapatának léte felhasználóink számára a minőség garanciáját jelenti" - mondja Skobrics Tibor. "Az Oracle Hungarynek nem volt még bukott projektje, vagyis - bár drágábbak vagyunk a hazai cégek legtöbbjénél - a velünk való, nulla kockázattal járó együttműködés megtérül a projektek sikerét tekintve. Közel vagyunk az anyacég fejlesztőihez, így esetenként rajtuk keresztül a felhasználók extrém kéréseinek is könnyebben eleget tudunk tenni. A korábban felhasználói oldalon tapasztalatot szerzett konzultánsaink révén pedig ismerjük a potenciális felhasználók piacának trendjeit, így elé tudunk menni igényeiknek, s azonosulni tudunk üzleti elvárásaikkal."

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01