Javítani kell a fogyasztóvédelmet a mobil telekommunikáció terén

MTI Sajtóadatbank, 2010. november 4. 09:13

A mobil telekommunikáció terén is tudatos fogyasztóvédelmi magatartásra van szükség - hangoztatta Simon Gábor (MSZP), az Országgyűlés fogyasztóvédelmi bizottságának elnöke a bizottság szerdai ülésén Budapesten.

Mint kifejtette, jelenleg körülbelül 12 millió SIM kártya van Magyarországon, ezért indokolt a mobil telekommunikációval kapcsolatos fogyasztóvédelmi ügyek áttekintése. Különös figyelmet érdemel a roamingolás, a mobil internet, a mobil internet roaming és az emelt díjas sms kérdése. Balogh Virág, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Fogyasztóvédelmi Irodájának vezetője a bizottsági ülésen felhívta a figyelmet arra, hogy a GVH a szabad fogyasztói döntéshozatalt védi. A bizottsági elnök által említett 12 millió SIM kártya esetében pedig akár csak 10 százalék rossz fogyasztói döntés felérhet egy kartellel. A szolgáltatóknak megfelelő tájékoztatást kell tehát nyújtaniuk a fogyasztóknak, hiszen a mobil internettel, illetve az ehhez kapcsolódó szolgáltatással a fogyasztók még kevésbé vannak tisztában, mint magával a telefonálással - hangsúlyozta az irodavezető.

Hozzátette: 2002 óta 42 versenyhatósági eljárás volt a mobil szektorban, ez viszonylag magas szám, de ebben a szektorban nagyon sok a reklám és folyamatosak a kampányok. A fogyasztási csomagok pedig olyan gyorsan változnak, hogy mire összehasonlíthatná a fogyasztó, melyik kedvezőbb a számára, a szolgáltatók már újabb csomaggal rukkolnak elő. Takács Péter hírközlési és médiabiztos - korábban a hírközlési fogyasztói jogok képviselője - arról számolt be, hogy a fogadott emelt díjas szolgáltatásoknál a fogyasztók általában nincsenek tisztában azzal, hogy sokszor nem pusztán egy emelt díjas sms-ről van szó, hanem egy egész csomagról.

Kitért arra, hogy az európai roaming díjak folyamatosan csökkennek, ma már bizonyos honlapokon át lehet tekinteni, mely szolgáltatók a legolcsóbbak az adott országban. A mobil internet roamingból kiindulva a magyar mobil internet használatánál is hasznos lenne bizonyos limitek bevezetése. A mobil internet roaming limitet pedig minden külföldi szolgáltatóra ki kellene terjeszteni, nem csak az uniós országokban működőkre - hívta fel a figyelmet Takács Péter.

A hűségnyilatkozatok kérdésében már 2008-ban volt egy ágazati ajánlás, amely szinkronban van a tavalyi uniós elvárással. A hűségnyilatkozat lehetőség, kedvezmények fejében, a fő szempont, hogy ne utólag vegye észre a fogyasztó - tette hozzá Takács Péter. Balogh Virág a hűségnyilatkozatokról végzett versenyfelügyeleti eljárásokról szólva elmondta: a szolgáltatók nem jelezték minden esetben egyértelműen, hogy mit választ a fogyasztó, az időbeli hűség mellett például tarifahűséget is. A GVH 2007-2008-ban mindhárom telekommunikációs szolgáltató teljes kommunikációs tevékenységét vizsgálta, s mindhárom szolgáltatót megbírságolta, azóta a szolgáltatók már jobban figyelnek erre.

Szabó Zsolt (Fidesz), a fogyasztóvédelmi bizottság alelnöke szerint a hűségnyilatkozatokról elképzelhető, hogy az ajánlott kedvezmény nincs arányban, például, adott esetben egy mobiltelefon akciós vételára a kétéves hűségidővel. Ez nem csak mobilos probléma, néhány tízezer forintos kedvezmény miatt többéves hűségidő a televíziók esetében is tapasztalható - hívta fel a figyelmet.

Z. Kárpát Dániel (Jobbik) a fő problémát abban látja, hogy az elkövetett hiba a fogyasztóknak évekre kihat és akár százezer forintokra rúghat, míg a szolgáltató részéről nincs kártérítés, például a mobilinternet megszakadása miatt, bár nemzetközileg ez már ismert.

Boldog István (Fidesz) országgyűlési képviselő - mint mondta – telefonálni szeretne, az egész ország területén, az összes többi szolgáltatás csak plusz. Vannak az országnak területei, ahol a mai napig nem lehet a telefonálni - rótta fel.

Kövesi Gabriella a Magyar Telekom képviseletében elmondta: a mobil internet terén 5 milliárd forint alatt nemigen történik fejlesztés, s harmadik generációs frekvenciára is szükség van. A frekvenciapályázatokat a szolgáltatók nagyon várják, de nincs információjuk azokról.

A Telenor képviseletében Bánhidi Zoltán úgy vélte, alapvetően egyetértenek a Magyar Telekom képviselőjével. Az újabb csatornák nagyon lényegesek, a cég készen áll arra, hogy újabb technológiákat vezessen be a magyar piacra. A hűségszerződéseknél pedig szerinte arányban van a kedvezmény mértéke a hűségidővel.

Szintén a Telenortól Kiss Brigitta arra hívta fel a figyelmet, hogy az emelt díjas szolgáltatások külön számtartományban vehetők igénybe, a "normál" számok terén ugyanakkor rengeteg visszaéléssel küzd valamennyi szolgáltató, ennek kiküszöbölésére hatékonyabb szabályozásra volna szükség.

Babos Csaba, a Vodafone képviselője rámutatott: 10 milliárd forintos nagyságrendben fejleszti hálózatát a Vodafone Magyarország is, a Vodafone hálózatán belül a magyarországi az egyik legjobb. Szerinte az emelt díjas SMS szolgáltatással kapcsolatos esetleges visszaélésekért elsősorban nem a mobilszolgáltatók, hanem a tartalomszolgáltatók a felelősek; a mobilszolgáltatók szerepe itt ahhoz hasonlatos, mint a közlekedésben az autópálya-kezelőké: infrastruktúrát biztosítanak, ki kell tenniük a megfelelő jelzőtáblákat, de a kihágásokért alapvetően a gyorshajtók, a szabálytalanul közlekedők a felelősek. Ennek megfelelően a GVH megközelítésével értenek egyet a kérdés kezelésében, amely egyértelműen a tartalomszolgáltatók felelősségét vizsgálja az egyes visszaéléses esetekben.

Szerdai ülésén a fogyasztóvédelmi bizottság még általános vitára alkalmasnak szavazta meg a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéről szóló törvényjavaslatot, továbbá az Egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról szóló törvényjavaslatot.

 

Telekom ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Így parkolunk mi: hol és mennyit fizetnek a magyarok a várakozásért?

Országosan 720 forintot fizetnek átlagosan az autósok egy parkolásért, de 1000 forint alatt ritkán ússza meg az, aki Budapest belvárosában áll meg a járművével – derül ki a Simple mobilapplikáció statisztikájából. Több órát inkább a népszerű kirándulóhelyek és fürdők környékén várakoznak a magyar autósok, ezért vidéken a nyár számít kiemelt időszaknak parkolás szempontjából.

2024. november 20. 13:24

Karácsony korlátok nélkül

Az embereket egymástól elválasztó láthatatlan, de nagyon is érzékelhető falak áttöréséről szól a Telekom idei karácsonyi kampánya. Magyarország mellett a Deutsche Telekom Csoport kilenc másik európai országában bemutatott alkotás üzenete, hogy a bennünket körülvevő sokféle gátat legtöbbször mi magunk teremtjük meg, és hogy tudatos igyekezettel ugyanolyan egyszerűen lebonthatjuk őket – sokszor éppen a hétköznapok innovációi által – mint amilyen észrevétlenül felépültek. 

2024. november 19. 20:46

A Samsung AI-alapú újításait ismerte el a Consumer Technology Association

A Samsung legújabb termékeit és szolgáltatásait a rangos CES 2025 Innovációs Díjjal ismerte el a Consumer Technology Association (CTA) szervezet, a vállalat négy kategóriában a „Legjobb Innováció” címet is elnyerte. A díjakat két hónappal a világ egyik legnagyobb és legjelentősebb technológiai eseményét, a CES 2025 kiállítást megelőzően osztják ki, ezek az elismerések is kiemelik a Samsung elkötelezettségét a fogyasztói elektronika határainak bővítése iránt. A mesterséges intelligencia, a fenntartható tervezés, valamint az inkluzív felhasználói élmény terén megvalósított fejlesztéseivel a Samsung továbbra is mércét állít az iparágban.

2024. november 19. 19:27

A HONOR Magic V3 és V2 a minimalista divat legjobb barátai

A telefon, a kulcsok, a laptop, a pénztárca, a tablet, az iratok és egyéb, a hétköznapi munkavégzéshez – sőt, létezéshez – szükséges holmik cipelése kimerítő lehet. Nem beszélve arról, hogy kihat a divatra is: elvégre olyan táskákra van szükségünk, amikbe ezek mind beleférnek. A táskaválasztás pedig öltözetünket is meghatározhatja.

2024. november 15. 19:13

Rejoy: Vitték a felújított telefonokat, mint a cukrot

A Rejoy november 17-ig tartó Black Fridayának első napján a magyar vásárlók több mint ezer darab felújított okostelefont, tabletet, laptopot és okosórát rendeltek meg. A mobilok közül a vásárlók az iPhone 12, 13 és 15-ös modellév felújított példányait keresik a leginkább, míg laptopból az M1 lapkával szerelt MacBook Air volt a legnépszerűbb. Utóbbi 199 990 forintos felújított példányait néhány óra alatt elkapkodták. 

2024. november 15. 18:00

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01

Törj be a digitális élvonalba: Nevezd ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 5. 11:59