A személyes bizalom irányítja a kisvállalatok üzleti döntéseit
A hazai kisvállalatok körében az üzleti beszerzések, döntések szinte teljes körét a bizalom határozza meg. Nincs ez másként az informatikában sem. A kutatásban résztvevő cégek rendszergazdái döntően valamilyen személyes ismeretség útján vagy ajánlással esetleg a rokonságból kerültek kiválasztásra. Gyakran több évre visszavezethető személyes nexusra, bizalomra épül a kapcsolat és elfogadják az így alkalmazott rendszergazda véleményét szinte minden kérdésben. Az IT-s beszerzések tekintetében még az is elmondható, hogy az alacsony ár sem játszik meghatározó szerepet. A hardverek esetében például, inkább támaszkodnak a döntéshozók a „megbízható” rendszergazdára vagy régi, ismerős beszállító véleményére, mint az árak összehasonlítására.
„A vállalkozás növekedésével az informatikai rendszer egyre komplexebbé válik. Ezt a nagyobb méretű, illetve IT-szempontból érett vállalkozások fel is ismerik. A megoldást azonban többnyire a szaktudás házon belül tartásában látják és ettől csak abban az esetben térnének el, ha mindez már nem képes garantálni az adatok- vagy az üzemeltetés biztonságát” – mondta Marton László, az Invitel ICT üzletfejlesztési igazgatója. „Tény, hogy egy néhány fős cég számára a teljes-, komplett IT kiszervezés nem biztos, hogy a legjobb megoldás. Valószínűleg egyik félnek sem lenne kifizetődő. Azonban az adatközponthoz kapcsolódó szolgáltatások kapcsán nagy potenciál van a piacban. Bizonyos ICT szolgáltatások például a szerver kihelyezés, szerver előfizetés vagy szerver virtualizáció, esetleg a szoftverbérlés – az ASP – már egy néhány fős vállalkozás számára is megéri. Noha ezt többen fel is ismerik, a fejlődés feltétele az oktatás és edukáció, a bizalomhiány megszüntetése. Ez a szolgáltatók legnagyobb feladata most” – tette hozzá Marton László.
Adatbiztonság, üzembiztonság és a kiszervezés
Elsősorban informatikai vállalkozások, illetve az informatikai szakemberek látják a bérelhető informatikai megoldásokban rejlő lehetőségeket. Bár a vállalkozások többsége felismeri, hogy az adatbiztonság üzleti szempontból kritikus pont, leggyakrabban saját szintjükön adnak választ a felmerülő kérdésekre. Az informatikai infrastruktúra és szolgáltatások beszerzésének gyakorlatát ott befolyásolja leginkább az adatbiztonság kérdése, ahol személyes, esetleg bankkártya-adatok kezelése történik, illetve a vállalkozás egy vállalatcsoport vagy külföldi tulajdonos befolyása alatt áll, így meg kell felelnie a csoport által előírt biztonsági követelményeknek. A vállalkozások ilyenkor tipikusan szerverkihelyezéssel, a rendszerfelügyeleti feladatok kiszervezésével helyezik át a felelősséget egy másik szolgáltató vállára.
És persze azok a cégek választanak külső szakértő partnert, akik egyszer már „megégették” magukat, ahol már veszett el üzletileg fontos információ szerverhiba miatt. Ők saját tapasztalatból tudják, mennyit érhet, ha maximális biztonságban, ideális körülmények között dolgozik a szerver.
IT eszközök bérlése
A bérelt szolgáltatások logikailag szinte mindenki számára elfogadhatóak, de érzelmi alapon, bizalom szemszögéből még kevésbé. Az IT hardware bérlet pedig szinte teljesen hiányzik a fogalomtárból. Bár a szerver némiképpen kilóg a sorból (pl.: levelező szerver kihelyezése), de azért tény, hogy a kisvállalatok szeretik maguk birtokolni a gépeket és legtöbbször az eszközök házon belül tartásában látják a megoldást. Az infrastruktúra birtoklása, csak úgy, mint a „belsős”, vagy „ismerős” rendszergazda jelenléte a bizalom érzetét kelti számukra. A beszállítóikhoz általában nagyon hűségesek a kisvállalatok. Ha lehetséges, szinte minden esetben ugyanazt választják és ragaszkodnak a kipróbált, jól ismert, megbízható partnerhez, a bizalom szinte korlátlan. Azonban csak addig, amíg nem okoz csalódást a szolgáltató.
„A kutatás alapján úgy tűnik, hogy az informatikai szempontból kevésbé érett vállalkozások nem érzik magukat alkalmasnak a teljes informatikai eszköztár szolgáltatási konstrukcióban történő igénybevételére, mert túlságosan kis infrastruktúrával dolgoznak. Az informatikailag fejlett vállalkozások viszont túl komplexnek érzik magukat, arra hivatkozva, hogy gépparkjuk sokféle egyedi igényt szolgál ki, amely szerintük nem sztenderdizálható” – fogalmazott Zsembery György, az Invitel vezérigazgató-helyettese. „Az Invitel adatközponthoz kapcsolható szolgáltatásai, illetve a szoftverbérlet lehetősége mindkét szegmens számára nyújthat megfelelő megoldásokat” – tette hozzá Zsembery György.
Kapcsolódó cikkek
- „Felhőben” képzelik el jövőjüket a magyar kisvállalkozások
- Több mint félszáz cég és új innováció az Invitel pályázatán
- A közösségi média felértékelte a vásárlók pozícióját
- Növekedtek az innovatív magyar informatikai cégek
- Enyhül az idő, fagyos a NetHangulat
- Soha nem látott mélyrepülés
- Informatikai vezetők: A távközlés liberalizációja nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket
- Az IT döntéshozók évente csak két-három konferencián vesznek részt
- Szélessávú internetet
- Olcsóbb telefonálást és internetezést várnak az IHM-től
hirek.com ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.