Kilenc történet

recenzió

Vértes János Andor, 2011. november 27. 10:11

Digitális sikertörténetek címmel jelent meg a napokban Dunder Krisztián interjú-kötete, amelyben a Vatera, az ingatlan.com, a Stock.XCHNG/STOCKXPERT/Stockfresh, a Habostorta, a Használtauto.hu, az IND, a Portfolio.hu, a profession.hu és a Netpincér sikereit (és buktatóit) mesélik el az alapítók, cégvezetők, azaz épp úgy 9 sztorit ír meg a szerző, mint teszi azt egy neves irodalmi előd - Salinger - novelláskötetében... 

Nem csak a történetek száma vagy címlap tipográfiája kapcsán ötlött föl bennem Salinger „Nine stories” című műve, hanem annak mottója is némiképp ideillik: „We know the sound of two hands clapping. But what is the sound of one hand clapping?” A sikertörténetekhez és a bennük megbúvó ellentmondásokhoz nagyon jól illik ez a tapsról szóló meditáció: tudjuk, hogy miképp szól két tenyér, ha csattan, de vajon miképp szól egy tenyér ha csattan?

 

Sose próbálkozz azzal, hogy egy Zen-Koan-t megpróbálsz köznapi nyelvre lefordítani, mégis meg kell mondjam, hogy számomra - és most már nem Salinger, hanem Dunder Krisztián könyvéről van szó - ez a kötet nem csak a taps-ról, hanem a pofonokról (is) szól... Az interjúalanyok nem térnek ki egyetlen kérdés elől sem, a nehézségekből talán még többet tanulhatunk, mint a sokszkor véletlen, bár mindig kemény munkával kiharcolt sikerekből...

 

A műfaji meghatározással persze bajban vagyok, ez ugyanis NEM novelláskötet... Hát mi? Riport? Közgazdaságtani vagy vállalkozásismereti tankönyv? Az írások – a végkicsengés ellenére – olykor görög sorstragédiára is hajaznak...  Talán a legjobb, ha megmaradunk a címnél: ezek sztorik, amelyekben többnyire a mesélők gondoskodnak arról, hogy végig olvasmányos és tanulságos maradjon mindegyik történet.

 

A tapsról ezeknél a vállalkozásoknál nem kell sokat beszélnünk, mindenki tudja, hogy sikeresek (sikerük titkát meg elolvashatjuk magában a könyvben), nézzünk inkább néhány egy tenyeres csattanást, azaz pofont a könyvből! Bár magam is erősen benne vagyok az utóbbi 15 év internet-vérkeringésében, mondjuk a Porfoliós csapat kiruccanása sport-portálos vizekre, és az általuk létrehozott sportonline.hu fiaskója kimaradt a számomra. A Vaterának a piac beérése előtti indulásából fakadó évekig tartó vergődése annak idején eléggé látható volt, de azt ugyancsak most tudtam meg, hogy a Habostorta csapata – akik szinte minden jó ötletet megragadnak ma is - kihagyott egy lehetőséget: 10 millió forintért 2003-ban jelentős tulajdonrészt szerezhettek volna a néhány évvel később egy milliárd feletti áron elkelt iWIW-ben.

 

Apropo iWIW... Vajon milyen alapon válogatta a szerző könyve mesélőit? Esetleg úgy gondolta, hogy ennek könyvnek nem kell szólnia a befejezett, lezárult sikersztorikról, ahol valamilyen "exit" pontott tett egy jelentős szakasz végére? Ezért nincs iWIW vagy IndexTools? De akkor miért nincs NavNGo és még jónáhány más vállalkozás? Vagy miért van Vatera, Portfolio, Habostorta, és mások akik pedig már túl vannak a jelentős mérföldkövet jelentő cégeladáson, exiten? A válogatás szempontjaira egyetlen választ Dunder Krisztián előszavából kaphatunk: „olyan vállalkozásokat kerestem, amelyek saját területükön piacvezetők, és magyar szakemberek építették fel; ismert és hiteles digitális márkákat hoztak létre, akár új kategóriát teremtve a piacon”. Ez világos beszéd, de nem hinném, hogy lenne olyan olvasó, aki - ha ezt a mondatot összeveti a kiválasztottakkal – ne mondaná azt, hogy nálam hosszabb a lista, akadnak még hasonlók...

 

Vagyis ne keressünk sokáig objektív kiválasztási szempontokat, rangsort: ez a kötet a fiatal szerző szubjektív válogatása alapján készült, kilenc szimpatikus sikersztori, amihez bármikor mellé tenni lehet másik kilencet. Ki tudja, lehet, hogy ezt is épp Dunder Krisztián fogja megtenni egy második kötetben...

 

Ízelítő a könyvből: http://dunder.hu/digitalis-sikertortenetek/








 

Kulcsszavak: könyv

Hirek.com - Kiemelt hír ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Innovációs versenyen méretik meg magukat a világ egyetemistái

A Red Bull Basement kezdeményezés a bolygó ifjú koponyáinak ad lehetőséget, hogy kibontakoztassák ötleteiket, ezzel pozitív hatást gyakorolva világunkra. Az egyetemista versenyzők idén a mesterséges intelligenciát is segítségül hívhatják kiemelkedő innovációik megvalósítása érdekében.

2024. október 2. 19:34

Országos kutatásból netezési körkép: a magyarok többségének élete elképzelhetetlen net nélkül

Rengeteget internetezünk, leginkább okostelefonon, és minden második fiatal napi 2-3 órát tölt el chateléssel – derül ki a Yettel országos, reprezentatív kutatásából. Bár minél fiatalabb valaki, annál valószínűbb, hogy gyakrabban használja mobilon az internetet, de még az X generáció 85 százaléka is naponta többször felmegy a netre. A legnépszerűbb közösségi platform továbbra is a Facebook, de a Z generációsok körében a TikTok és az Instagram is hódít.

2024. szeptember 29. 15:24

Éppen most robban a hazai előfizetéses e-kereskedelem

Idén nyáron a hazai webshopok 4 százaléka kínált valamilyen terméket előfizetéses formában, azonban az adatok szerint ez az arány két-három éven belül várhatóan 23 százalékra nő. Az, hogy közel ötszörösére nőhet az előfizetéses vásárlást kínáló webáruházak száma, jól mutatja a piacon zajló jelentős változásokat – ismertette a Visa támogatásával készült friss kutatásának* eredményeit a Shoprenter.

2024. szeptember 24. 15:10

Ezek a MI legnagyobb veszélyei az oktatásban

Két szemeszteren keresztül kísérelték meg matematikai kurzusaikon ChatGPT-szerű mesterséges intelligencia használatát a Corvinus oktatói: diákjaik mindvégig szabadon használhatták feladataik elkészítéséhez, sőt, vizsgáikhoz is a MI-t. Az eredmény a két oktatót is meglepte: csökkent a hallgatók motivációja és a csoport általános tudásszintje, valamint jobban kiéleződtek a hallgatók közötti társadalmi egyenlőtlenségek is. 

2024. szeptember 17. 11:37

Techóriások özönlöttek a Városligetbe

Az AI Summit 2024 grandiózus eseményként vonzotta a mesterséges intelligencia iránt érdeklődőket a Városligetbe szeptember 9-én és 10-én. Az Indamedia kiadó által szervezett konferenciára a jegyek már az indulást megelőző napokban elfogytak – a rendezvény két napjára közel 3000-ren léptek be. Itt az AI-t gyakorlatilag minden aspektusból megközelítették, és olyan nemzetközi technológiai nagyágyúk is képviseltették magukat, mint a Microsoft, az Amazon, a Google, de még a Financial Times is.

2024. szeptember 13. 17:00

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Gépek is rajthoz állnak a most induló Országos IT Megmérettetésen

2024. október 28. 18:06

Megnyitott a Vatera Galéria, a válogatott műtárgyak új platformja

2024. október 22. 15:25

Egy év alatt 45 milliárd forintot loptak el tőlünk a digitális bűnözők

2024. október 15. 16:51

Idén már ezernél is több résztvevőt várnak a Service Design Day-re

2024. október 7. 09:59