Az őshonos nyelvek is belépnek a digitális korba - Az első írásos megjelenés egy szöveges mobilüzenet (2. rész)

MTI Sajtóadatbank, 2012. január 25. 09:50

A világ túlnyomó része számára a legvonzóbb elérhető technológia nem az internet, hanem a mobiltelefon. És nagyon sokan inkább üzenetek írására használják a készüléket, mintsem beszélgetésre. Bár a legtöbb nyelvnek nincsen írott formája, az emberek kiválasztanak valamilyen írásmódot, és azt használják anyanyelvi üzeneteikhez. Harrison például Szibériában találkozott egy csulim teherautósofőrrel, aki a kis nép nyelvén, tuvanul formált mondatait cirill betűkkel írta.

"Mindenfelé lehet hasonlókkal találkozni - mondta a nyelvész. - Már szép számmal vannak nyelvek, amelyek első írásos megjelenése nem a Biblia, hanem egy szöveges üzenet."
    
A legtöbb gyártó az égre emeli a tekintetét 
    
Többen éveken keresztül fáradoztak azon, hogy életet leheljenek a N'Kóba, de csak azután szereztek tudomást egymásról, hogy létrehozták internetes oldalaikat. 
 
Traore kouroussaba.com nevű website-ján kívül létezik Diané kanjamadi.com nevű internetes oldala és a fakoli.net is, amelyet Mamadi Doumbouya, egy guineai hozott létre; ő szoftverfejlesztő mérnökként dolgozott Philadelphiában, és nyugdíjasként a N'Ko terjesztésének szenteli az idejét.
 
Az, akinek van iPhone-ja, ma már könnyen tud szöveges üzeneteket váltani és e-mailezni N'Ko írással. Az Eatoni nevű New York-i cég, amely mintegy 300 nyelv mobiltelefonos billentyűzettel történő alkalmazásához fejlesztett ki szoftvert, tavaly készült el a N'Ko appel, amely iPaden is működik.
 
A világ leggyorsabban növekvő mobiltelefon-piaca Afrika. "A szöveges üzenetek életmentők lehetnek számunkra, Guineában -fejtette ki Traore, aki szerint a lehetőség, hogy a nyelvükön írhatnak is, komolyan ösztönzi az embereket az írástanulásra. - Korábban a falum férfijai a karóráikkal hencegtek, most pedig már a mobiltelefonjaikkal."
 
A gyártókat azonban nem könnyű meggyőzni arról, hogy új ábécékkel bővítsék mobiltelefonjaik kínálatát. Howard Gutowitz, az Eatoni vezérigazgatója sok lehangoló tapasztalatot szerzett ezen a téren. "A legtöbb gyártó az égre emeli a tekintetét - fedte fel. - Vagy tíz évet töltöttem azzal, hogy körbeszaladjam a világot, és beszéljek a mobiltelefon-gyártókkal."

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Seco honlapja az ügyfelek kezébe adja a hatékonyság erejét

A Seco weboldala új, úttörő funkcióval bővül, amely segítségével az ügyfelek azonnal összehasonlíthatják a rendelkezésre álló lapkákat, így gyorsan megtalálhatják és megrendelhetik a jelenlegi szerszámaiknak megfelelő, illetve az azoknál akár kiválóbb cseretermékeket a Seco kínálatából.

2024. május 2. 19:14

Magyar klíma-körkép: a többség klíma nélkül várja a kánikulát

A magyarok 67 százalékának nincs otthon klímája, legnagyobb arányban ventilátorral hűtenek a nyári melegben. Akik mégis vásárolnak, azok egyértelműen az ár és az energiafogyasztás alapján hozzák meg a döntésüket – derül ki a Hisense friss reprezentatív kutatásából. 

2024. május 2. 17:48

Stratégiai összefogás az AWS és a Deloitte közt

Több éves, átfogó, stratégiai együttműködésbe kezdett a világ legnagyobb vezetési tanácsadó cége, a Deloitte, valamint a világ legnagyobb nyilvános felhőszolgáltatója, az Amazon Web Services (AWS). A kooperációjuk célja, hogy felgyorsítsák a vállalatok digitális transzformációját, az üzleti műveleteik felhőbe terelésével felkészítsék őket az egyre élesedő versenyre, valamint maximalizálják számukra a felhőalapú technológia üzleti előnyeit. 

2024. május 2. 16:07

A SteelSeries bemutatja a fehér színű Arctis Nova Pro sorozatot

A SteelSeries, a gaming kategóriában legtöbbet díjazott Arctis audiótermékek megalkotója, az eredeti esport márka, amely egyesíti a gaminget a kultúrával, ma bemutatta a díjnyertes Arctis Nova Pro sorozatú headset vadonatúj fehér változatát.

2024. május 2. 14:33

Cégmarketing trendek – 2024. Legyünk jelen egyszerre mindenhol!

Legyünk ott mindenhol! Ez a jelszava mostanában a cégeknek. Mindenütt látszódni, hallatszódni kell, hogy a nagy kommunikációs zajban észrevegyenek. A PP Konferenciaközpont és a BKIK „Cégmarketing trendek – 2024 Legyünk jelen egyszerre mindenhol!” című, május 30-án megrendezendő hibrid konferenciájának előadói választ adnak arra, hogy hogyan juttassuk el üzeneteinket a vevőinknek a rendkívül felpörgetett, zajos online és offline térben 2024-ben.

2024. május 2. 12:59

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14